Crash of the Titans

Anmeldt af: Morten Skou - 3. december 2007 - kl. 09:36
25 0

Crash Bandicoot er tilbage, igen i kamp mod den onde Nr. Neo Cortex og hans venner.

Crash Bandicoot er en af de mange karakterer, som på lige fod med eksempelvis Mario, Wario, Sonic the Hedgehog og en lang række andre navne er blevet misbrugt på det groveste udelukkende på grund af deres navn. Til at starte med var Crash Bandicoot udviklet af Naughty Dog og var nærmest kendetegnet for PlayStationkonsollerne, men licensen blev solgt til Sierra, der efterfølgende har udgivet en lang række spil med Crash i hovedrollen.

Crash of the Titans, som er et typisk platformsspil, byder på tre forskellige sværhedsgrader. I denne omgang er Crash på sin egen ø. Den onde Dr. Neo Cortex kigger naturligvis forbi og kidnapper Crashes venner Coco og masken Aku Aku, samtidigt har Cortex formået at forvandle en del af de andre væsener på øen om til store frådende monstre, som Crash nu skal forbi for at redde sine venner. Det lykkedes hurtigt at få reddet Aku Aku, der som en magisk maske gør det ud for Crashes følgesvend igennem spillet.

Aku Aku har den magiske egenskab, at Crash kan bruge den til at overtage styringen med de store monstre. For at gøre dette skal man daske et par gange til dem og derefter trykke på B-knappen for at overtage seletøjet. Der er i alt 15 forskellige monstre, som man kan overtage styringen med igennem spillet. De varierer alle i størrelsen, og når man når længere ind i spillet kan den kære Crash ikke længere selv banke dem med de bare næver. Det er derfor nødvendigt, at man overtager et andet monster, som så kan banke et monster, der er endnu større. De enkelte monstre har forskellige angrebsfærdigheder, så den måde de angriber på giver lidt afveksling.

De forskellige baner er meget ensformige og fælles for dem er, at man hele tiden bliver konfronteret med små irriterende fjender, som man lige skal banke for at komme et stykke videre i banen. Mange af udfordringerne ligger i virkeligheden i at hoppe rundt på de forskellige platforme uden at falde ned. Heldigvis er der ikke problemer med at finde vej rundt på banerne, da spillet er linært, så er der kun en enkelt vej, og det er mere eller mindre ligeud hele tiden.

Igennem hele spillet skal man samle små blå diamantlignende dimser op, dette er såkaldt mojo, som kan bruges til at låse op for en færdighedsopgradering eller nye angrebstyper. Visse steder på banerne kan man få adgang til et såkaldt mojo-room, hvor man på tid skal samle en bestemt portion mojos op. Der er tillige en lang række forskellige power-ups, som eksempelvis kan give ekstra liv og ekstra energi. Netop ekstra energi er det en rigtig god ide at holde øje med – Crash har nemlig kun tre liv, og hvis de skulle slippe op, skal man begynde helt forfra på den pågældende bane.

Foruden den normale singleplayerdel er der også mulighed for at gennemføre spillet via lokal co-op. Det er lidt ærgeligt, at det ikke er muligt at spille to sammen over Xbox Live, når det nu endelig skal være.

Et af de problemer, som spillet har, er kamerastyringen. Til at starte med lægger man egentlig ikke mærke til det, men et stykke inde i spillet, når man begynder at skulle hoppe rundt på diverse snoede platforme, så er det lidt irriterende, at man ikke har så meget frihed i kamerastyringen, som man kunne ønske sig. Dette gør ofte, at man kommer til at hoppe forkert, men så får man da prøvet det udemærkede checkpointsystem, som spillet heldigvis har, altså lige indtil man har opbrugt sine tre liv.

Der er ingen tvivl om, at Crash of the Titans kan spilles af folk i alle aldre. Dog vil det primært være de yngste familiemedlemmer, der vil kunne få mest ud af tiden med Crash, da spillet typisk vil gå hen og blive lidt for trivielt og nemt for de ældre. Nok af samme årsag vil man kunne finde spillet i diverse butikker til en lettere nedsat pris.
Crash of the Titans

Crash of the Titans

UdviklerSierra