Cold Fear

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 25. marts 2005 - kl. 19:33
2 0

Imens Gamecube ejere boltrer sig i Capcom’s seneste mesterværk Resident Evil 4 får Xbox spillere UbiSofts svar på titlen; Cold Fear.

Cold Fear er et horrorspil, som giver dig en mere actionpræget oplevelse, end hvad Silent Hill 4, Project Zero 2 og Obscure har budt dig. Formularen for succes i spillet er enkel - skyd hovederne af horder af zombier, hvilket resulterer i et tredje persons action-/horrorspil.

Du styre den amerikanske Coast Guardsman kaldet Tom Hansen, som bliver sat til at gå ombord på et russisk skib. Ikke nok med, at skibet er placeret midt i et stormvejr, det går ogs snart op for dig, at der er andre ombord. Velkommen til zombie-festen. Herfra udvikler historien sig, og du møder og lærer om eksperimenter og nye skabninger. Historien bliver hverken spændene eller medrivende.

Gameplayet er rent faktisk titlens største force – det gælder kort og godt om at finde nøgler, noter og koder samtidig med, at du pløkker hovedet af hver zombie, du ser. Zombier er specielt bemærkede for ikke at være de klogeste – især i Capcoms Resident Evil serien. Hvis du blev bange for Capcoms zombier, vil du ikke kunne forestille dig disse zombier. Her kommer de løbende, snigende, smadrer døre, hugger knive i dig og giver dig det ene chok efter det andet. Den kunstige intelligens fungerer udmærket, men de minder til tider om skydeskiver. De løber/går blot imod dig, og du skal så plaffe hovedet af dem, for at de dør. Hvis du ikke rammer, kan de stå 3 meter væk fra dig og hugge kniven i dig uden egentlig at ramme. Sådanne fejl præger også Cold Fear.

Styringen fungere rigtig godt, hvor du kan skifte våben a la som i Metal Gear Solid. Det er den sædvanlige FPS styring, hvor du sigter og går med analogerne. For at løbe skal du dog holde A knappen inde, hvilket på intet tidspunkt bliver et irritationsmoment. Der er intet auto-aim, hvilket gør, at du skal bruge spillets lasersigte igennem hele kampagnen; ligesom i Resident Evil 4. Spillets kameravinkel er dog forældet. Det fungere som i Resident Evil og placere sig de mest dumme steder, så du intet overblik har. Heldigvis har Darkworks kigget Capcom efter i sokkeholderne og har indført en anden kamervinkel. Denne fungere som en over-the-shoulder vinkel. En anden forældet og mildest talt frustrerende feature er spillets irriterende save system. Her skal du have gennemført alle dine opgaver, før du kan gemme ved en dør. For at du kan komme til at gemme, kan der gå alt fra fem minutter til en halv time. På denne måde kan du blive tvunget til at sidde foran skærmen, selvom du ikke vil – dummeste beslutning taget hos Darkworks.

Dette er et horrorspil, hvilket man kommer til at mærke allerede på skibet. Du får små som store chok takket være spillets zombier, og disse mangler for øvrigt stor variation i design. Efter Cold Fear’s skibdel ryger du over på en olieplatform, og dette område viser sig hurtigt at være mere indviklet ogen del større. Det ødelægges ved, at du skal huske områderne, for du har intet kort til rådighed. På skibet spiller vandet en stor rolle; den har nærmest sin egen personlighed og får det hele til at gynge. Så du skal passe på ikke at glide og samtidig undgå svingende objekter i luften. En stor del af Cold Fear er dine våben – du får i alt syv våben til rådighed, alt fra din trofaste pistol til en shotgun og flammekaster. Det største problem er ikke blot de forældede features, men også, at vi har set alt dette før i ældre spil. Cold Fear giver simpelthen ikke noget nyt til genren, så at bruge dine surt opsparede penge på noget, du i realiteten har prøvet før, ville være en fejltagelse.

Cold Fear udnytter langt fra Xboxens hardware optimalt, men udnyttet bliver de. I Xbox versionen får du betydeligt mindre loadetider end i Playstation2 udgaven, og titlen understøtter 720p på Xbox. Teksturerne er skarpe, men det, der virkelig kommer til syne, er spillets få flotte effekter. Vandbølgerne kommer stormene og vælter ind over skibet/platformen, og regn/blod rammer fjernsynsskærmen og triller ned. Noget jeg ser som en underlig beslutning er det overdrevene brug af blod. Et skud i hovedet og hovedet ryger af med verdens største blodbad til følge. Ikke spor realistisk, men tilfredsstillet bliver du, efter du har trampet et hoved i stykker. Men det kan også blive for meget. Animationerne er ganske nydelige, lys og skygge fungerer udmærket og detaljerne er mange på spillets mange lig. Cold Fear er bestemt ikke et spil for sarte sjæle, for du kommer til at se knogler, ben, blod, hul i hoveder og andre groteske ting.

Du får ikke sød musik til ørerne. Musikken er grå og kedelig, hvilket passer til titlen, men det er bare ikke et stykke, du vil gå og nynne eller huske i mere end tre sekunder. Den er nærmest ikke eksisterende. Voice-actingen gør ikke dette bedre, og man mærker, at stemmeskuespillerne ikke har gjort meget for at leve sig ind i de givende situationer. Derimod er lydeffekter standard med acceptabel lyd fra zombier, monstre og våben. Der er i hvert fald ikke noget fremtrædende at skrive hjem om her.

Xboxlive
Cold Fear indeholder ingen former for xboxlive, selvom spillets setting er oplagt til coop eller deathmatch spil. Darkworks har dog planer om multiplayer spil i en eventuel efterfølger, hvis denne titel sælger som forventet.

Du har tre sværhedsgrader at vælge imellem; easy, normal og hard. Når du har gennemført kampagnen, åbner du op for den sværeste sværhedsgrad tilgængelig i Cold Fear. Efter første gennemspilning låser du også op for forskelligt art, men intet nævneværdigt.

Synd at spillet er så ensformigt, som det er, da det ikke giver spilleren stor lyst til at spille Cold Fear igennem én gang til. Specielt multiplayer ville have hjulpet spillets levetid, men ak. Cold Fear kan gennemføres på små 8-10 timer på din første runde, hvilket siger noget om, at du ikke får meget for dine lommepenge.

Konklusion
Cold Fear er bestemt ikke det bedste horrorspil på Xbox, men leder du efter et spil, der minder om de gamle Resident Evil spil og Resident Evil 4, er Cold Fear et godt valg. Det skal dog siges, at der findes bedre horrorspil på markedet så som Project Zero 2 og Silent Hill 4.

Det mest imponerende ved titlen er skibets fysik. Det er så veludført, at man ikke kan andet end at nyde bølgerne suse op på skibet og holde balancen. Det er dog spillets egentlige store nyskabelse – for horrorspil sat på et skib i kraftigt stormvejr er ikke set før. Desværre kommer man ikke uden om, at Cold Fear føles forældet. Default kameraet er irriterende, sidder de forkerte steder og minder om det typiske Resident Evil kamera. Savesystemet hjælper heller ikke på det og får dig til tider til at hamre løs på din controller. Ensformigt er det ved, at du hvert sekund skal skyde hovederne af zombier, og variation på fjendedesign er der for lidt af.

Hvis du går efter et tredjepersonsactionspil med chokelementer og en horrorstemning, hvor det er gennemført på 8 timer, er Cold Fear valget. Er du mere til psykologiskhorror, hvor du bliver revet med fra start til slut, er Project Zero 2 dit sikre køb. Cold Fear var dog en genial idé, hvor man må sige, at Darkworks og UbiSoft missede til sidst, for spillet er på mange punkter ikke dine penge værd.
Cold Fear

Cold Fear

UdviklerDarkworks