Coffin Dodgers

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. maj 2016 - kl. 22:18
4 1

Kart racere er der ikke mange af på Xbox – Milky Tea forsøger sig med Coffin Dodgers, som byder på en underholdende vinkel til genren, men det ender ikke helt godt.

Forhistorien til Coffin Dodgers er ganske underholdende og tager ikke sig selv seriøs på nogen måde. En gruppe pensionister har fået døden på nakken, da han mener det er ved at være tiden til, at han tager dem med. De aldrende medborgere er dog ikke helt enige, så de tager kampen op med manden med leen i en række gokart racerløb, hvor vinderne får lov til at udsætte det uundgåelige en smule mens taberen bliver dødens præmie.

Persongalleriet er ganske morsomt; det spænder fra den pensionerede tyske Messerschmitt pilot Rudolf ”Red Horn” Hoffman og den tidligere blues guitarist Wilbur ”Softball” Williams til den pensionerede Armish fårehyrde Jeremiah ”The Hawk” Brenneman og tidligere Playboy- og fitnessvideo model Lucy ”Legs” Hernandez – hun er stadig model, selv om ingen længere kigger. Det er sjove personer med sjove forhistorier men de bliver desværre ikke iscenesat eller brugt på en klog måde i spillet.

Løbene foregår på de her pensionist-scootere/el-scootere på en række små og snørklede baner. Kampagnen foregår fordelt over fire forskellige turneringer, hver bestående af tre baner og det hele kulminere med et afsluttende løb mod døden selv. Lidt hurtig hovedregning afslører, at det resulterer i 13 løb og det hele kan overstås på omkring en time til halvanden og derefter er der ikke det helt store at komme efter. Der er de traditionelle spilmuligheder som Time Trial, Quick Race, samt en split screen muligheden for op til fire spillere, som da vil kunne underholde de mest hardcore kart-fans i en kortere periode. Endelig er der Crazy Granddad, som er en slags skattejagt på tid. Her skal man finde for eksempel en medalje, et par bukser eller et kamera, som er placeret et tilfældigt sted på banen før tiden løber ud. Hver gang man finder en ting, får man mere tid på klokken og nu gælder det så om, at finde så mange som muligt, inden tiden løber ud.

I ægte Mario Kart stil, kan man samle en række våben op undervejs i løbene. Det er alt fra raketter og en Uzi, til et skjold, en booster og en olieklat som ens konkurrenter kan glide i. Foruden disse våben har man også sin gode gamle stok, som man kan svinge efter modstanderne i ægte bedstemorstil. Det er ikke helt nemt at få ram på de andre, men når det lykkedes, så er resultatet svært tilfredsstillende.

Efter hvert gennemført løb bliver man belønnet med en portion mønter, som kan bruges til at pimpe og opgradere ens pensionist-scooter med kraftigere våben og nye dele. Desværre kan man ikke mærke den helt store forskel om man har opgraderet ens scooter eller ej, så det har faktisk ikke nogen reel betydning for ens succes i spillet.

Alt i alt er Coffin Dodgers en noget tynd omgang. Der er ikke den store variation og der mangler indhold. Hvis man er stor fan af disse kart racing spil, kan man da sikkert godt presse en lille håndfuld timers underholdning ud af spillet, men der er i sandhed ikke meget at komme efter her, specielt ikke efter kampagnen er gennemført.

Det hjælper så ikke på helhedsindtrykket, at styringen virker meget livlig; et mindre ryk med styrepinden gør, at ens pensionist nærmest omgående drejer 90 grader og det er ofte direkte ind i en væg. Man skal virkelig være forsigtig med styringen, som man dog kan vænne sig til med tiden, men optimal er den ikke.

Grafikken er farverig og har en dejlig og let tegneseriestil over sig og den passer godt spillets humor. Den er meget simpel og ligner noget fra en tidligere konsolgeneration og derfor er det ekstra trist, at grafikken kører noget ujævnt og til tider kan hakke en del. Lydsiden er der ikke meget at sige til; lydeffekterne er fine og musikken var noget jeg endte med at slå fra efter en halv times tid.

Coffin Dodgers er et hæderligt forsøg på at lave en Mario Kart klon med et sjovt twist. Det er sjovt tænkt, at løbene foregår på pensionist-scootere og at døden er kommet for at hente de ældre mennesker, men under overfladen, er det et middelmådigt lille racerspil, som ikke har det helt store at byde på. Hvis man er stor fan af Mario Kart, kan man sikkert godt få et par gode timer til at gå med Coffin Dodgers men hvis man ikke er, bør man hoppe over den her og vente på at der forhåbentligt kommer et bedre bud i genren i fremtiden.

Coffin Dodgers kan købes på Xbox Games Store for 91 kroner, hvilket er en for høj pris når man ser på mængden af indhold.
Coffin Dodgers

Coffin Dodgers