Choplifter HD

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. januar 2012 - kl. 16:13
2 0

Endnu en gammel klassiker er blevet vækket til live på Xbox Live Arcade – denne gang drejer det sig om Choplifter. Men kan denne nye version måle sig med originalen?

Blue Max og Choplifter var nogle af de første spil jeg kan huske at jeg spillede på min Commodore 64 tilbage i starten af 1980’erne. Choplifter var et simpelt, men meget vanedannende spil, hvor man i en lille helikopter skulle flyve ud på slagmarken og redde nødstedte civile. Simpelt, men meget underholdende.

inXile Entertainment har her omkring 30 år senere valgt at genoplive det klassiske spil med Choplifter HD til Xbox Live Arcade. Choplifter er som udgangspunkt, ligesom originalen, et 2D spil hvor man flyver fra venstre mod højre og fra højre mod venstre i mere end 30 forskellige levels. Der er dog nu den lille krølle på halen, at man nu ofte skal svinge ens helikopter 90 grader rundt, for at ramme fjendtlige stillinger i forgrunden, hvilket hæver sværhedsgraden en del. Det fungerer dog godt og er med at give gameplayet mere dybde.

Choplifter HD indeholder mere end 30 missioner, som på papiret er ret forskellige. Der er missioner, hvor man skal flyve ud over slagmarken og redde nødstedte grupper af soldater og civile, for derefter at flyve dem tilbage i sikkerhed på ens base. Ofte støder man på sårede soldater, som skal bringes tilbage til basen indenfor en given tidsramme, så de kan få lægehjælp inden de dør – og det kræver, at man lægger en grundig strategi for ens redningsmission for at man kan redde alle.

Andre missioner kræver, at man flyver fra den ene del af banen til den anden, uden hjælpemidler i form af optanknings- og reperationsstationer, som ofte er placeret rundt omkring i de andre missioner. Disse missioner er fyldt med fjender og kræver en del forsøg, hvis man bare skal overleve – og vil man sætte en high score i disse missioner, kommer man virkelig på hårdt arbejde. Sværhedsgraden i disse baner, er næsten for høj efter min mening.

Zombier slipper man heller ikke for i Choplifter HD, da der er missioner hvor man skal dræbe tusindvis af zombier, mens man beskytter og redder civile fra horder af savlende udøde. Som sagt, er missionerne på papiret ret forskellige, men når man spiller dem, føles de i virkeligheden ikke så forskellige og det hele kan blive en smule ensformigt med tiden.

Efter hver level får man stjerner og points alt efter f.eks. hvor hurtigt man har klaret missionen, hvor mange fjender man har dræbt, hvor mange civile man redder og om man finder den irriterende tv-rapporter Scoop Sanderson og hans fotograf, som altid har rodet sig ud i problemer på slagmarken og behøver hjælp for at komme væk. Jo flere stjerner man optjener, jo lettere bliver det at låse op for nye helikoptere, opgraderinger og nye baner.

Choplifter HD har i starten den der uforklarlige ”jeg-skal-lige-prøve-igen” faktor, men omkring halvvejs igennem spillet, stiger sværhedsgraden pludselig voldsomt. Der ramte jeg fra den ene mission og til den anden, en mur der gjorde, at spillet gik fra at være underholdende og fængende, til at være frustrerende og raseri-fremkaldende. Når man gennemfører spillet, åbnes der op for en ny og højere sværhedsgrad og gennemfører man det endnu engang, åbnes der op for endnu en sværhedsgrad. Jeg har lidt svært ved at forstå, hvad man skal med to nye og højere sværhedsgrader, når spillet fra start af, allerede er ret svært.

Grafikken er en blandet pose bolscher. Set fra afstand, ser helikopterne flotte ud, men i de sekvenser hvor der zoomes ind på dem, kan man for alvor se de gnidrede teksturer og grove kanter. Omgivelserne er ikke specielt kønne, men grafikken fungerer og der er ikke nogle decideret fejl i den – det er generelt bare ikke specielt kønt og virker lidt gammeldags. Lydsiden er heller ikke rigtigt noget at skrive hjem om. Lydeffekterne er fine, mens stemmerne fra ens piloter og den evigt irriterende Scoop Sanderson er middelmådige og de jokes de fyrer af, er bare ikke sjove.

Choplifter HD er fint til et hurtigt action-fix, med mange levels og masser af sjove ting man kan låse op for i løbet af spillet. Det er dog ikke et spil, man vil sidde og spille i flere timer i træk og den pludselige stigning i sværhedsgraden, ødelagde faktisk spillet for mig. Mange vil nok byde den høje sværhedsgrad velkommen og jeg har ikke noget imod at spil over tid blivere sværere, men her er det fra den ene mission og til den anden og det er som at rende ansigtet ind i en mur.

Choplifter HD er generelt en skuffelse, der med sin høje sværhedsgrad, middelmådige grafik og lydside, har svært ved at holde andre end de mest hardcore fans af originalen fanget i længere tid. Choplifter HD kan nu købes på Xbox Live Marketplace for 1200 MSP, hvilket virker en smule dyrt for et spil af denne type.
Choplifter HD

Choplifter HD

UdviklerInXile Entertainment