Call of Juarez: Gunslinger

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. maj 2013 - kl. 23:47
7 0

Så er det igen tilbage i det vilde vesten med Call of Juarez, hvor man som dusørjæger jagter vestens store helte og skurke. Læs anmeldelsen her.

Der er et eller andet over det vilde vesten – dengang bøsser var noget man skød med og kvinderne ikke var sarte. Polske Techland introducerede os til deres western-serie for første gang tilbage i 2007, hvor Call of Juarez udkom og det var et fint spil, der dog ikke var uden problemer. I 2009 udkom Call of Juarez: Bound in Blood, som var et skoleeksempel på, hvordan man laver en god efterfølger.

Det var Call of Juarez: The Cartel fra 2011 så til gengæld ikke, for af en eller anden årsag, havde Techland bestemt sig for, at The Cartel skulle foregå i nutiden og hestene, de mørke saloons og de støvede gader, var nu erstattet og store firhjulstrækkere, kiksede one-liners og prostituerede af tvivlsom kvalitet. Det var bestemt ikke nogen stor succes.

Nu er Call of Juarez så tilbage – og heldigvis tilbage i det vilde vesten og igen ser vi, at det er her at serien virkelig hører hjemme. Call of Juarez: Gunslinger er et glimrende action-arkade spil, som endda kan købes for en slik via Xbox Live Arcade.

Spillet starter med, at den berømte dusørjæger Silas Greaves kommer ind på en saloon i det vilde vesten og han bliver med det samme genkendt at saloonens gæster. De vil høre om hans bedrifter og Greaves er mere end villig til at fortælle de ivrige tilhører, om hans vilde liv i det støvede vesten. Spillets missioner er således historier som Greaves fortæller dem og da han ikke er bange for at smøre tykt på, er der flere sektioner af missionerne, der bliver lavet om undervejs, hvis han bliver afsløret i at omgås sandheden lidt for meget. En ganske sjov lille detalje.

I missionerne er Greaves ude efter kendte personligheder som Jesse James, Dalton Brødrene og Billy the Kid. Missionerne er meget lineære og man har ikke den store mulighed for at undersøge omgivelserne, men det fungerer nu alligevel meget godt, for det holder spillet intenst hele vejen igennem, da man får smidt den ene bølge af banditter i hovedet efter den anden. Efterhånden som Greaves nedlægger fjender, optjener han XP, som kan bruges i et tredelt opgraderingstræ, hvor man kan opgradere hans håndtering af våben, hvor god han er i nærkampe, hvor hurtigt han kan lade hans våben og den slags.

I løbet af missionerne fyldes to målere på skærmen op, som begge er med til at gøre gameplayet mere varieret. Den ene, Concentration Mode, giver spilleren mulighed for at aktivere en slags slowmotion, der fremhæver fjenderne og som giver mulighed for at fylde dem med bly, inden de når at reagerer. Den anden måler, gør det muligt at læne sig til siderne, hvis et skud, hvis det altså rammer, vil være dødeligt. Begge effekter fungerer ganske fint og er lette at bruge. Flere af missionerne sluttes af med en boss, som man skal duellerer imod. Her kommer man ind i et minispil, hvor man med den ene styrepind skal sørge for, at ens hånd er placeret rigtigt hen over ens seksløber mens man med den anden, skal fokusere på modstanderen, så man lettere kan ramme når han trækker sit våben. Dette er lidt svært i starten, men man lærer det med tiden, men det kunne godt fungere lidt bedre.

Foruden historiedelen, der kan gennemføres på 6-7 timer, er der en arcademode, hvor man ikke skal tænke på historien, men kun på at få nedlagt en masse fjender så hurtigt som muligt, for at holde ens combo-meter i live. Alt efter hvor godt man klarer sig, bliver der åbnet op for nye baner og man kan sammenligne ens scores med andre spillere på de online ranglister spillet indeholder. Endelig er der Duels, hvor man kan duellere mod en række modstandere og denne del er god som træning, hvis man synes at duellerne i historiedelen er lidt svære.

Grafikken er ganske udmærket, omgivelserne er fyldt med fine detaljer og det hele har et svagt tegnefilms-look over sig. Det vilde vesten er gengivet smukt og man kommer igennem nogle meget stemningsfulde små byer, flotte landskaber, mørke miner, en faldefærdig hjuldamper og tilrøgede saloons. Hvis man skal sige noget negativt om den grafiske side, er det at der kan være en smule svært at skille fjenderne ud fra omgivelserne, så de er svære at se – et problem som de bestemt ikke har, da de kan ramme en fra lang afstand. Lydsiden er ligeledes ganske fin, med gode stemmer og fine lydeffekter, specielt fra ens våben, som virker tunge og kraftfulde.

Call of Juarez: Gunslinger gameplay

Selv om Call of Juarez: Gunslinger ikke rykker nogen grænser for first-person shooteres, er det et ganske underholdende spil. Det tager ikke sig selv seriøst på nogen måde og det er forfriskende. Når man tænker på, at dette er et arcadespil til lidt over 100 kr., så får man en god portion underholdning og ret mange timers spil, hvis man også kaster sig over Arcade delen og går efter alle de gemte ting, som historiedelen byder på.

Jeg var positivt overrasket over Call of Juarez: Gunslinger og kan man lide western-spil, skal man ikke tøve med at smide 1200 MSP efter det på Xbox Live Marketplace.
Call of Juarez: Gunslinger

Call of Juarez: Gunslinger