Call of Juarez

Anmeldt af: Anders Pedersen (Anastacio) - 12. august 2007 - kl. 00:08
10 0

Polske Techland leverer måske den bedste westernoplevelse endnu set på markedet på grund af et perfekt gameplay og en teknisk side, der ligger helt i toppen på Xbox 360.

Polske Techland fik efter ti år endelig deres gennembrud med Call of Juarez på PC formatet tidligere i år, nu har spillet så ramt Xbox platformen, og det er med succes. Der er ikke mange westernspil ude på markedet, så det er med åbent sind, at undertegnede satte disken i drevet. Du får ikke blot en bund solid kontrol, men også en indlevelse, oplevelse, historie og stemning, der er af en højere standard end hidtil set på Xbox 360.

Tre grave, et lys
En mexicaner ved navn Billy Candle har været på jagt efter det famøse guld fra Juarez, men da han må opgive denne søgen vender han tilbage til sin fødeby – Hope – for at møde sin mor og stedfar. Da han når frem ligger begge myrdet og som noget, der næppe er en overraskelse, står han på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, da hans stedonkel – Reverend Ray – ser Billy ved gården. Han havde ellers lagt pistolerne på hylden for at sprede Guds ord som præst, men søger hævn efter Billys flugt fra gerningsstedet.

Det er disse to personligheder, du tager kontrollen over. Som Billy er du på flugt, og som Ray er du på jagt, og undervejs er der diverse vendinger og overraskelser i plottet, der holder din interesse igennem hele spillet. Du tager først styringen over den ene for i det næste kapitel at styre den anden, sådan skiftes de under de seksten missioner og giver noget variation til trods for, at de minder om hinanden.

Som Reverend Ray er du på jagt efter den formodede morder, og hertil har du revolvere, shotgun, bibel og andet. Som præst har du selvfølgelig din bibel med dig, og læser du ord op fra den almægtige bog, vil banditterne lytte koncentreret og herved får du noget tid til at tage sigte. Som Ray er det ren action, og det fungerer til fulde, da styringen er helt igennem fænomenal.

Det hele er dog ikke blod over alle gårde, så det bliver aldrig trivielt, da historien føres frem med forskellige metoder. Du skal blandt andet ud på en klassisk jagt på hest, hvor du forfølger en vogn, der samtidig smider springstoffer efter dig, og banditter prøver at skyde dig af hesten. Du skal også bruge spillets fantastiske fysik motor til at bære eller flytte ting for at få adgang til nye områder.

Det er dog først med Billy Candle, at det hele bliver en smule mere afvekslende, da du her primært skal snige dig rundt. Dette kunne let have endt galt, men det fungerer overraskende godt. Du kan gemme dig i mørke eller buske for ikke at blive set, men hvis du endelig opdages, har du din trofaste bue og pil. Her kan du aktivere noget slowmotion, som klart giver dig en fordel. Det samme er tilfældet med Ray, som kan trække sine pistoler for at gå i ’Concentration Mode’. Her går det hele også i slowmotion, men der er to sigtekorn og du kan nu gøre det af med flere ad gangen.

Med Billy skal du ikke blot snige dig rundt men også klatre og hoppe. Blandt andet skal et bjerg bestiges ved hjælp af en masse hoppen og brug af pisk. Det hele bliver noget mere interessant, når du skal jage harer og slukke for brande ved at fylde spanden med vand fra bredden.

Du har Gud og biblen med dig
Men når kuglerne flyver omkring dig, og det står på mere action, så er det altså frem med pistolerne. Selvfølgelig kan du stå uden ammunition, men mere interessant er det, at dine pistoler kan blive varme og derved mindre præcise. Derfor skal nye våben samles op, når dette er nødvendigt, og det skaber en mere realistisk tilgang til spillet. Det står dog ikke kun på ren og skær action, der er også nogle spændende dueller at finde.

Her står dig og din modstander ansigt til ansigt nogle meter fra hinanden. En nedtæller fra fem tæller ned, og så er det om at trække pistolen og ramme fjenden. Dette er langt fra let, da sigtekornet flyver rundt på skærmen og du herved skal være præcis; du kan også blive ramt, men kan afværge ved at læne dig til højre og venstre. Disse dueller er fantastisk vanedannende, og derfor er et separat mode inkluderet, hvor du kan klare alle spillets dueller.

Når kampagnen er ovre, kan du vælge en anden sværhedsgrad eller endda bruge tid på ekstra missionerne, der bliver låst op; disse tilføjer dog ikke noget til historien. Er du mere til detektivarbejde kan du spejde de forskellige missioner for at lede efter plakater, der fortæller lidt om udviklerne bag. Til sidst har du dine personlige statistikker, som fortæller dig, hvad dit yndlingsvåben var i hvert kapitel, hvor mange du dræbte, hvor præcis du var og hvor mange du ramte i hovedet.

Skal man absolut hive fat i noget negativt, må det være spillets autosave. Den gemmer hyppigt, hvilket man ikke kan beklage, men når du er på vej ned i den visse død og spillet gemmer, så dør du hver gang spillet loader op; hvilket resulterer i spildte timer og en omgang mere med missionen.

Udover en af de bedste singleplayeroplevelser på Xbox 360 hidtil, så får du også rendyrket multiplayer enten lokalt eller over Xbox Live. Her er der syv modes – Deathmatch, Skirmish, Goldrush, Wanted, Capture the Bag, Famous Events og Robery – tilgængelige, hvor nogle af dem er, som vi kender dem, mens andre er noget mere interessante. Tager du Capture the Bag går det ud på at få fat i guldet på et kæmpe areal, hvor alle rider rundt på heste – der er intet mere tilfredsstillende end at skyde en, der kommer ridende, med sin sniper.

Når et mode er valgt, skal du vælge, hvilken klasse, du vil være. Heraf er der fire typer – Rifleman, Miner, Sniper, Gunslinger – men der er ingen egentlig forskel udover våbenarsenalet. Rifleman har en rifle og to revolvere; Miner har en pistol, en sawed-off shotgun og dynamit; Sniper har en sniper med scope og en svag pistol; Gunslinger har nogle hurtige pistoler og dynamit.

Når klassen er valgt, kan du vælge mellem forskellige udseender og herefter sættes du ned på én ud af sytten baner. Der er ingen egentlige svagheder, da du har rig mulighed for at ændre og styre forskellige opsætninger, og vigtigst af alt var der overhovedet ingen lag; til gengæld ryger man ofte ud af serveren, når en ny bane loades.

Fantastisk på alle punkter
Kigger vi over mod noget af det mere tekniske, så er den grafiske side noget af det flotteste endnu set på Xbox 360. Skarpe teksturer, en fænomenal draw-distance og ikke mindst de fantastisk flotte miljøer, der kan se ud til at være noget af det flotteste endnu set på konsollen. Noget der dog står mere ud end andet er lys og skygger, hvor det meste af det er live og er virkelig prikken over i’et. Ragdoll og fysik er oppe i toppen og helt perfekt.

Lydbilledet er næsten på samme standard, da musikken er helt igennem vidunderlig, og det lige før man slukker for alt andet og skruer op for musikken. Den er stemningsfuld og passer lige til temaet. Stemmeskuespillet er mindre godt og til tider kikset, men umiddelbart gør de forskellige skuespillere det acceptabelt.

Call of Juarez har en kampagne, der vil tage en hel del timer at gennemføre, oven på det får du flere sværhedsgrader, ekstra missioner, dueller, udviklerinformationer og ikke mindst muligheden for at vælge lige det kapitel, du vil spille. Tilsæt en solid multiplayerdel og du har en komplet og tilfredsstillende pakke.

Er du til western, og vil du have en oplevelse, der ikke ses i mange andre spil, så smut du roligt ud og køb dette produkt, da næsten alt i spillet gøres til perfektion. Det er underholdning i første klasse og et af de bedste titler ude til Microsofts Xbox 360 og måske endda det bedste western spil nogensinde.
Call of Juarez

Call of Juarez

UdviklerTechland