Call of Duty: Ghosts

Anmeldt af: Morten Skou - 26. november 2013 - kl. 21:24
10 0

Vi kigger nærmere på Call of Duty: Ghosts til Xbox One som er en af lanceringstitlerne til konsollen.

Et af de mest populære spil de seneste mange år er naturligvis også udkommet til Xbox One som en af lanceringstitlerne. Spillet er denne gang udviklet af Infinity Ward i samarbejde med Raven Software og Neversoft. Mange havde nok regnet med, at dette spil egentlig ville have heddet Call of Duty: Modern Warfare 4, men Infinity Ward valgte altså i stedet at gå i en helt anden retning.

Historien i Call of Duty: Ghosts starter med, at man ser Elias fortælle hans to sønner, Logan og Hesh, en vandrehistorie om en eliteenhed fra det amerikanske militær, der kæmpede i ørkenen og som til trods for, at de var i undertal, formåede at besejre en langt større hær. Denne kamp gav dem tilnavnet Ghosts. Lige efter at Elias har afsluttet historien, kommer der nogle jordskælv, og man finder ud af, at det ikke er helt normale jordskælv men derimod et angreb imod USA fra det ydre rum. Det er selvfølgelig ikke aliens, der angriber, men derimod den onde magt ”Federation”, der har overtaget styringen med et amerikansk supervåben, som altså befinder sig ude i rummet. Angrebet ligger USA i ruiner, og de er ikke længere en egentlig supermagt.

Ti år senere er de to brødre blevet ældre og er nu en del af en amerikansk eliteenhed, som er styret af deres far, Elias. Man følger de to brødre igennem historien, der løber over i alt 18 forskellige missioner, som bringer dem vidt omkring. Ligesom det ofte har været med spil i Call of Duty-serien, får man også mulighed for at prøve kræfter med forskellige køretøjer, tanks og fly som ligesom pepper det, der ellers bare ville have været et ”førstepersons-skydespil” op med noget ekstra. Jeg synes egentlig ikke, at selve historien var særlig fængende, men der er da ingen tvivl om, at spillet er fyldt godt op med action.

Spillet indeholder, ligesom et par af de forrige udgivelser i serien, også en slags zombie-spiltype, hvor man sammen med andre - enten over Xbox Live, LAN eller splitscreen - kan slagte horder af aliens. Extinction, som denne del af spillet hedder, er utroligt underholdende, og man finder ret hurtigt ud af, at hvis man vil komme langt, så er det nødvendigt at arbejde sammen som et hold. Man starter ud med et relativt lille våbenarsenal, men efterhånden som man får slået nogle aliens ihjel, optjener man penge, som man kan bruge til at købe andre våben og forskellige opgraderinger for.

Multiplayer i Call of Duty er som bekendt super populært og har været det igennem mange år efterhånden. En af de store nyheder i årets udgivelse er, at multiplayerdelen nu kører på servere i ”skyen”. Dette skulle være med til at sikre, at alle får en bedre oplevelse, blandt andet ved at minimere lag og give en øget styring af de forskellige elementer i spillet, da de nu styres fra en central server i stedet for de enkelte Xbox-konsoller.

I Call of Duty: Ghosts kan man sige, at der er to former for online multiplayer. Der er den del, som vi kender fra de tidligere Call of Duty-spil, og som jeg vil komme nærmere ind på om lidt, og så er der den nye spiltype, der hedder Squads. I Squads sammensætter man et hold, enten med AI-spillere eller ved at invitere nogle venner ind. Man spiller så imod andre computerstyrede Squads, som er ejet af rigtige personer, men som ikke nødvendig er online samtidig med, at du spiller – du spiller altså ikke direkte imod en eller flere andre personer. Squads er faktisk ganske sjovt, og det er uden tvivl en god måde at lære at spille Call of Duty på, hvis man ikke tidligere har stiftet bekendtskab med det. I øvrigt bliver de XP og Squad point, som man optjener, imens man spiller Squads, delt med den normale multiplayer.

Den anden multiplayerdel, lad os kalde den for den ”rigtige” multiplayer, ligner meget den, som vi så tilbage fra det forrige spil fra Infinity Ward, altså Call of Duty: Modern Warfare 3. Der er kommet en del nye våben til og en helt ny våbenklasse, som udfylder hullet imellem assaultriflerne og snigskytteriflerne. Før man kaster sig ud i sin første kamp, skal man have sammensat sit udstyr. Dette gør man under ”Create a Soldier”, hvor man blandt andet kan vælge, hvilke våben man vil have med, hvilket udseende ens soldat skal have samt perks og strike packages – tidligere kendt som killstreaks.

Perksystemet er blevet ændret en hel del i Call of Duty: Ghosts. Man kan nu have helt op til 8 forskellige perks på samme soldat af gangen. Det fungerer på den måde, at der er i alt 35 forskellige perks, som alle koster et antal point imellem 1 og 5. Man har så i alt 8 point til rådighed, som man kan bruge til at sammensætte de perks, som man vil have med. Dermed kan du eksempelvis tage en perk der koster 4, en der koster 2, og to perks der koster 1 point hver – eller du kan ganske enkelt tage 8 forskellige perks til et point hvert. De dyre perks er selvfølgelig dem, som måske kan gøre den største forskel på slagmarken, men det er helt op til en selv, hvad man føler for. Når man starter med at spille, er der ikke låst op for alle de forskellige perks – man skal bruge Squad point til at låse dem op med.

De forskellige ”strike packages” er opdelt i tre kategorier på samme måde som Modern Warfare 3. Der er en kategori, der hedder assault, som typisk indeholder de lidt aggressive killstreaks, så er der supportkategorien, som indeholder ting, der typisk kan hjælpe dit team, og til sidst er der specialist, som egentlig ikke indeholder nogle killstreaks, men hvor du i stedet optjener nye perks hver gang du når et bestemt antal kills uden at dø. Vi er igen tilbage til, at det rent faktisk er kills, der tæller op imod næste killstreak og altså ikke point, som det var tilfældet i Black Ops 2. Det skal man lige vænne sig til, men det går heldigvis stærkt.

Der er 14 forskellige baner at boltre sig på i multiplayerdelen, faktisk er der 15, hvis du har fået en af de første udgaver af spillet, da man her også får en bane med, der hedder ”Free Fall”. Generelt er der denne gang en tendens til, at banerne er en del større end tidligere, og derudover er flere af dem blevet dynamiske, forstået på den måde, at de kan ændre udseende i løbet af kampene.

En række nye spiltyper er det også blevet til i multiplayer. Den ene af dem er Search & Rescue, og som du nok har gættet, er det en modificering af den tidligere Search & Destroy, hvor man i modsætning til sidstnævnte får chancen for at blive genoplivet af sine holdkammerater, hvis man skulle dø. Et par sjovere og mere hurtige spiltyper er der også kommet, nemlig Blitzed, Cranked og Hunted, og så er Infected også tilbage. Jeg synes, at de nye spiltyper er ret sjove, dog med Cranked og Blitzed som de to sjoveste.

Jeg synes egentlig, at online multiplayer kører bedre på Xbox One end på Xbox 360. Jeg føler eksempelvis, at jeg rent faktisk rammer folk, når jeg skyder, og i modsætning til på Xbox 360 har jeg ikke oplevet i samme grad, at jeg nærmest dør, bare fjenderne peger på mig med en finger og siger bang. Det skal også nævnes, at man kan tage rang og andet med over til Xbox One, hvis man før har spillet Call of Duty: Ghosts på Xbox 360. På den måde skal man ikke starte helt forfra, og det er egentlig ret lækkert.

Lydsiden i spillet er virkelig god, det er eksempelvis rigtig fedt, at man kan høre meget tydelig forskel på, om man affyrer et våben i et lille rum, eller om man skyder udenfor. Det samme gør sig gældende med granater. Jeg synes, at det er blevet lidt sværere som standard at høre, om der er modstandere i nærheden på grund af deres fodtrin, men det er der et par perks, som kan hjælpe lidt på.

Det grafiske i Xbox One udgaven af Ghosts er rimelig flot, dog uden at den kraftige konsol for alvor kommer på overarbejde. Det er egentlig lidt forventeligt, at det til at starte med ikke er disse titler, som er udviklet af tredjepartsudviklerne, der vil vise os, hvad Xbox One kan præstere. Ikke desto mindre er det grafiske stadigvæk en del flottere end på Xbox 360 udgaven, men igen er det en ting, hvor man næsten skal have de to konsoller stående ved siden af hinanden, før man rigtigt kan se forskellen. Du skal dermed ikke købe Ghosts for at vise vennerne, hvad din nye Xbox One konsol kan lave af flot grafik, men hvem tænker også over det, når det går stærkt på slagmarken?

Når det kommer til holdbarheden af spillet, så tager selve historien omkring 8 timer at gennemføre på de nemme niveauer, men selvfølgelig væsentlig længere tid hvis man forsøger sig på Veteran, som er det sværeste niveau. Hvis man kigger på antallet af spillere, der spiller Call of Duty multiplayer online, så er der ingen tvivl om, at spillet har en meget lang levetid. Det er nemlig i høj grad på grund af spillets multiplayerdel, at folk køber spillet igen og igen for at bruge mange timer online med intense kampe.

Der er ingen tvivl om, at hvis man er fan af Call of Duty-serien, så kommer man nok ikke uden om at investere i Call of Duty: Ghosts til Xbox One, også selv om man allerede har det til Xbox 360. Det er som sagt heldigvis dejligt nemt at få sine stats og andre ting med over på den nye konsol. Har du derimod allerede gennemført historien på Xbox 360, og er du egentlig ikke synderligt interesseret i at spille multiplayer online, så er der ikke rigtigt nogen grund til at bruge penge på Xbox One udgaven.
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

UdviklerInfinity Ward