Call of Duty: Ghosts

Anmeldt af: Morten Skou - 5. november 2013 - kl. 09:01
Del denne artikel:
11 0

Infinity Ward er klar med deres seneste udgivelse i Call of Duty-serien, Call of Duty: Ghosts. Vi kigger nærmere på spillet.

Det er igen blevet tid til den årlige udgivelse i Call of Duty-serien. Denne gang er det Infinity Ward sammen med Neversoft og Raven Software, der har stået for udviklingen af spillet. Egentlig havde mange nok forventet, at titlen ville have været Modern Warfare 4, men Infinity Ward valgte, ifølge dem selv, at gå den lidt mere usikre vej og altså påbegynde et helt nyt kapitel indenfor Call of Duty-serien.

Historien i Call of Duty: Ghosts starter hårdt ud med, at en fjendtlig magt overtager et supervåben, som efterfølgende bruges imod USA. Efter det ødelæggende angreb, er USA ikke længere en supermagt, og økonomien samt regeringen er i forfald. Man følger nu to brødre og USA’s specialkorps, kaldet Ghosts, igennem en historie, der foregår over i alt 18 missioner og som bringer holdet vidt omkring. Traditionen tro får man også mulighed for undervejs at prøve kræfter med en lang række forskellige køretøjer, fly, tanks og meget andet habengut.




Hunden Riley, som der har været meget snak om siden Infinity Ward præsenterede den under E3, er også med i spillet, dog heldigvis uden at det er nogen særlig nævneværdig tilføjelse. Egentlig kunne de i mine øjne lige så godt have udeladt at have hunden med, da det er så lidt man bruger den, men alle nye Call of Duty-spil skal jo have deres egen specielle ting, og i Call of Duty: Ghosts var det åbenbart nødvendigt med en hund.

Jeg fandt desværre ikke selve historien om Ghosts særlig fængende eller interessant, men man får til trods for det stadigvæk action for pengene i en historiedel, der tager omkring 7-8 timer at gennemføre på det nemmeste niveau, og som altid langt mere, hvis man vil forsøge sig med veteransværhedsgraden.

Ligesom det har været tilfældet med et par af de tidligere Call of Duty-spil, så er der også indbygget en zombieagtig spiltype, som først bliver åbnet op, når man har gennemført selve historien; Extinction. I modsætning til tidligere handler denne spiltype ikke om at dræbe levende døde, men derimod om at udrydde aliens, der er på besøg fra det ydre rum. Extinction er virkelig actionfyldt, og hvis man vil nå langt, så er det vigtigt at man forstår at arbejde sammen med de andre spillere. Extinction kan spilles over Xbox Live, to personer kan spille på lokal splitscreen eller via system link.

Der er ingen tvivl om, at multiplayerdelen af Call of Duty nok er den primære årsag til, at folk år efter år køber spillet. Oplevelsen med multiplayer igennem de seneste par udgivelser har været lidt op og ned, og flere af spillene har fået lidt kritik for forskellige uhensigtsmæssigheder – det vil uden tvivl også være tilfældet med Call of Duty: Ghosts. Under min test af multiplayer, er det min oplevelse, at der skal uhyggelig få skud til, før man dør. For at tage et eksempel, så ville man ofte kunne nå at smide sig ned eller nå rundt om et hjørne i Black Ops 2, hvis der bliver skudt på dig, men det er der ikke tid til i Call of Duty: Ghosts.




Om Call of Duty: Ghosts på Xbox 360 kører på centrale servere i ”skyen”, har jeg lidt svært ved at se i selve spillet. Men en indikation på det er, at man ikke længere kan se, hvor god en ”ping” man har, når man trykker på back-knappen inde i en kamp. Jeg har dog alligevel oplevet enkelte kampe, hvor det har hakket lidt – men håber på, at det er noget som bliver udjævnet i takt med, at flere her i Danmark og Europa får fingrene i spillet.

En masse nye våben er det også blevet til i Call of Duty: Ghosts, den mest markante tilføjelse er nok de fire nye våben i Marksman-kategorien, som fylder hullet op imellem Assault-riflerne og snigskytteriflerne. Generelt for våben, attachments og andre ting under ”Create a soldier” er, at det koster såkaldte Squad Point for at låse op for de forskellige ting. Squad pointene optjener man hen af vejen, når man spiller kampe.

Perk-systemet er også blevet ændret markant på den måde, at man nu i teorien kan have op til 8 perks på af gangen. Det fungerer sådan, at de i alt 35 forskellige perks koster et bestemt antal point, som går fra 1 og op til 5 afhængigt af, hvilken perk det er. Man kan så selv sammensætte de perks, man vil have med i sit loadout, så længe man kun bruger 8 point i alt. Til at starte med er der ikke låst op for alle perksne, ligesom det er tilfældet med de forskellige våben, så skal man nemlig også bruge sine Squad point til at låse op for dem.

For dem, som tidligere har spillet Call of Duty: Modern Warfare 3, så virker killstreaksne – eller rettere de forskellige strike packages uden tvivl bekendte. I Call of Duty: Ghosts er vi tilbage til at kunne vælge imellem tre kategorier, Assault, Support og Specialist. Hver af kategorierne indeholder en række forskellige belønninger, som man får efterhånden som man opnår det antal kills, der er nødvendige for at låse den op i kampens hede.




Assault-kategorien indeholder forskellige killstreaks, der kan bruges til effektivt at angribe modstanderne med. Balanceringen imellem de forskellige assault-killstreaks synes jeg måske virker lidt underlig, i alle tilfælde burde ”Guard dog”, som der allerede bliver låst op for efter 5 kills, måske være lidt sværere at opnå, da den faktisk er ret effektiv og er aktiv meget længe. Ellers er der mulighed for at få en såkaldt Maniac, som i virkeligheden bare er en Juggernaut, der kun er udstyret med kniv og som løber super hurtigt, eller den helt store Loki, der bliver låst op efter 15 kills, som gør det muligt at angribe med missiler fra en satellit.

I support-kategorien finder man igen primært killstreaks, der kan yde support til dit hold, her er blandt andet Ammo crates, skudsikre veste, fly man kan kalde ind og som bekæmper fjendens fly i luften og den helt store Odin, som også befinder sig ude i det ydre rum. Værd at bemærke er det også, at Sat Com, den killstreak som aktiverer radar, er at finde i både assault- og support-kategorierne.

Den sidste kategori er Specialist, og den fungerer ved, at man får låst op for flere og flere perks, efterhånden som man får kills i løbet af kampen. Der er plusser og minusser ved alle kategorierne, men hvis man er en knapt så god en spiller, så er det nemmere at opnå killstreaks i supportkategorien, da de ikke nulstilles, når man dør. Det er muligt at definere separate strike packages til hvert af de i alt 10 loadouts, som man kan have.




Det er også blevet til en række nye spiltyper i multiplayer, nemlig Search & Rescue, som minder lidt om Search & Destroy, men som er lidt mere begyndervenligt, til gengæld er Search & Destroy forsvundet. Derudover er der Hunted, Cranked og Blitzed, som er nye lidt sjovere spiltyper og til sidst et gensyn med ”Infected”. Alt i alt synes jeg, at antallet af spiltyper er ganske fint, og de nye spiltyper er faktisk super sjove. Det undrer mig dog gevaldigt, at Infinity Ward har valgt at fjerne Search & Destroy.

Der er i alt 14 forskellige multiplayerbaner, 15 hvis man har forudbestilt og dermed fået Free Fall-banen med. Det, som er mest interessant ved banerne i denne omgang er, at de er lavet meget mere dynamiske end tidligere, forstået på den måde, at banerne kan ændre form efterhånden som en kamp skrider frem. Helt generelt virker de fleste af banerne ret store i forhold til, hvad vi tidligere har set.

Der er også en ny form for multiplayer spiltype, som hedder Squads. I Squads kan man spille enten alene sammen med AI spillere eller invitere nogle venner ind. Man spiller imod andre AI Squads, som er ejet af rigtige personer, men som ikke nødvendigvis er online samtidig med dig selv. Squads er egentlig sjovt nok, men jeg synes alligevel, at den rigtige måde at spille multiplayer på er ved at gøre det online imod rigtige spillere. Det er i øvrigt værd at bemærke, at de XP og Squad point, som du måtte optjene, imens du spiller Squads, deles med den normale multiplayer spiltype.

Til sidst vil jeg nævne, at der også er blevet tilføjet nogle ting til styringen i multiplayer. En af tingene er, at det ikke længere er muligt at ligge sig hurtigt ned på maven ved at trykke på B-knappen, i stedet kurer man nu hen af jorden på knæ, og dermed går der lidt længere tid, før man ligger helt fladt på maven. Den anden nyhed er det såkaldte ”contextual lean”, som gør det muligt at kigge frem fra en dækning, det fungerer ganske fint, men det er ikke altid, at man har tid til at bruge det.




Rent grafisk synes jeg egentlig, at spillet er ganske pænt, dog uden at der er det helt store spring fra den forrige udgivelse og til denne. Specielt savner jeg fortsat muligheden for rent faktisk at kunne skyde effektivt igennem omgivelserne og dermed synligt ødelægge dem, skyder man på dem i Call of Duty: Ghosts, så kommer der bare de samme ”skudhuller”, som vi har set i de tidligere spil, og det er synd og skam, at der ikke har været nogen udvikling på dette område overhovedet.

Lydsiden minder også meget om det vi har set i de tidligere Call of Duty-spil, dog med den forskel, at udviklerne har gjort mere ud af, at der nu er en mere markant forskel i lyden, når man affyrer et våben i forskellige omgivelser.

Der er ingen tvivl om, at Call of Duty: Ghosts, på præcis samme måde som de forrige udgivelser i serien, også vil blive spillet i lang tid fremover. Med mindre det altså viser sig, at multiplayer har kæmpe store problemer, som jeg ikke har oplevet synderligt meget af i forbindelse med testen. Går man efter singleplayerdelen af spillet, så synes jeg dog, at den var for uinteressant, og jeg hælder efterhånden til, at man næsten kunne droppe historiedelen af disse spil og udelukkende fokusere på onlinedelen.

Når alt kommer til alt, synes jeg på den ene side, at Call of Duty: Ghosts er lige så underholdende som de forrige udgivelser, i det mindste når det kommer til multiplayerdelen – omvendt synes jeg efterhånden godt, at serien kunne trænge til endnu flere nyheder, eksempelvis i den fysiske motor, end det desværre er tilfældet. Selv om Infinity Ward siger, at de har valgt den mere usikre vej med Ghosts, så holder de sig altså fortsat til den opskrift, som enten er hadet eller elsket af så mange.

Husk i øvrigt, at hvis du starter ud med at spille Call of Duty: Ghosts på Xbox 360, så er det muligt at overføre din online stats til spillet på Xbox One, så du på den måde undgår at starte helt forfra.
Fakta
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

PlatformXbox 360
UdviklerInfinity Ward
UdgiverActivision
Spillere1-12
Udgivelsesdato05-11-2013
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 16 Stærkt sprog Vold
Følg Xboxlife her
Xbox Support
+ Fin onlinedel, Extinction-mode og muligheden for at overføre online stats
For lidt fornyelse, ufængende historie
Gameplay:8.0
Grafik:8.5
Online:9.0
Holdbarhed:9.0
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.