Call of Duty: Black Ops 3

Anmeldt af: Nicolai Hansen - 16. november 2015 - kl. 10:46
5 5

Så er årets Call of Duty udkommet og denne gang er det et nyt spil i den populære Black Ops række. Vi har set nærmere på, om der er noget nyt at komme efter, i årets Call of Duty.

For pokker hvor er der meget i indhold i Call of Duty: Black Ops 3. Treyarch er jo gået helt amok, og har ud over finpudsninger også tilføjet nogle rigtig fede features, og derved formået at holde en af de helt gamle travere inden for første-persons skydespil frisk. Velkommen til årets Call of Duty anmeldelse.

Lad os starte med kampagnen, og det er helt bevidst jeg siger kampagnen og ikke single player delen. I år er der et helt nyt fokus på kooperativt spil. Sammen med op til tre venner, kan man nu planlægge sin næste mission og træne til den fra sit hovedkvarter, inden man tager ud i verden og uddeler højtbelagt. Det er også i hovedkvarteret man kan købe nyt udstyr, og opsætte sine klasser. Ja, klasser. Black Ops 3 har fem klasser i kampagne delen, og man kan opsætte dem helt som man lyster, forudsat at man har åbnet for det udstyr man vil benytte naturligvis. Det betyder også at man sammen med vennerne på forhånd kan aftale rollefordelingen på holdet. Hvem der er spejder med en snigskytteriffel, og hvem der dækker med sit maskingevær, mens der brydes ind i computersystemer og hemmelige CIA baser. Man kan selvfølgelig stadig spille kampagnen alene, og den er ikke værre eller sværere af den grund, det er bare sjovere at spille med vennerne.

Endnu et af de nye tiltag i årets Call of Duty er såkaldte Cybernetic Abilities, som er evner man kan aktivere, der for eksempel overopheder fjendtlige robotter eller sender en sværm af nanobots i hovedet på fjenden. Sjov lille feature, der dog i sidste ende let bliver glemt eller overset i kampens hede, hvilket selvfølgelig også kan skyldes, at man aldrig rigtig har brug for disse evner for at komme videre på en bane.

Savner man en rigtig udfordring er der også introduceret en ny sværhedsgrad; Realistic, og den er svær med stort S. Bliver man ramt af et skud, er man død – og jeg opgav at komme igennem alene. Det kan muligvis lade sig gøre, men selv med et fire mands hold er udfordringen voldsom, på trods af at man kan genoplive faldne allierede. For dem der ønsker en lidt mindre realistisk oplevelse leverer Black Ops 3 traditionen tro varen. Gem forventningerne om realistiske scenarier væk for en stund, og man kan igen blive stjerne i sin egen interaktive actionfilm. Her er alt hvad hjertet kan begære i form af bølger af fjender, on-rails skyde sekvenser og øredøvende eksplosioner.

På minus siden skal det nævnes at historien ofte ligner en gentagelse af sidste års Advanced Warfare, og enkelte steder man med en fornemmelse af direkte genbrug. På lydsiden opstår der ind i mellem en sær ekko effekt, når man kæmper mellem betonstrukturer, hvilket er lidt ødelæggende for oplevelsen da man sidder og irriterer sig over det.

Grafisk er Black Ops 3 heller ikke imponerende. Faktisk ligner grafikken flere steder noget fra sidste generation. Bevares, der er god farvebrug, og paletten er både varieret og levende og understøttes af nogle ganske udmærkede lyseffekter, men rigtig mange teksturer virker udvaskede og kedelige, især tæt på. Heldigvis er der så meget fart på spillet, at man helt glemmer grafikken og bare giver den gas.

Zombies er naturligvis tilbage, og hvem havde også forventet andet i et Treyarch spil. Stilen er lidt anderledes end vi er vant til og sværhedsgraden er skruet op, men begge dele har heldigvis en positiv effekt på Zombies oplevelsen. Som altid har man størst succes, og i undertegnets mening også glæde, af at spille med vennerne. Vil man meget gerne flække zombier alene, så har Treyarch introduceret endnu en (ja sgu') lækker feature kaldet Nightmares. Det er en spiltype, hvor man gennemspiller alle kampagne missioner, men i stedet for robotter og soldater er banerne spækket med zombier. Tempoet er knap så hæsblæsende som i den almindelige kampagne, og der ligger våben og superevner til fri afbenyttelse rundt om i krogene. Et kæmpe plus og en sjov spiltype, der forlænger spillets levetid.

Multiplayer. Sidste års Call of Duty fik stryg både her på siden og ude i den store verden, så spørgsmålet er om Treyarch kan løfte Black Ops arven og levere en sjov multiplayer oplevelse. Lad mig starte med det ubetinget positive; banerne. De er alle lavet efter den klassiske ”3 lane” model, hvor der er tre hovedveje (lanes) mellem de to hold, og de er lavet godt. Rigtig godt. Størrelsen sidder lige i skabet, og der er masser af hotspots på banerne, med meget lidt spillerum til såkaldte campere. På de tre lanes er der rig mulighed for at variere sit spil både på forsvars- og angrebssiden. Dette skyldes i høj grad muligheden for at løbe på vægge, og sigte mens man gør det, samt dobbelt-hop. Hvor disse mekanikker føltes kunstige og påklistrede i sidste års spil, så er de flydende og naturlige i Black Ops 3.

Tilbage er også det gode gamle pick 10 system. Med 10 point i hånden kan man helt selv vælge sit udstyr. Skal geværet have tre eller måske endda fire, attachments, eller vil man i stedet have røg og beskyttelse til Domination, ja så er der frit valg på alle hylder, så længe den samlede ”udgift” til klassen ikke overstiger ti point.

Valg af online arsenal stopper ikke med valg af udstyr. Spilkarakteren skal også vælges, og i år har denne ikke kun kosmetisk betydning. Der er ni specialister at vælge i mellem, ja det hedder de, og de har hver især to forskellige superkræfter. Det kan for eksempel være et supervåben, der dræber med ét skud, men også fælder, camouflage med mere, så der er rigeligt at vælge i mellem, og noget for enhver spillestil. Superkræfterne aktiveres for alle med jævne mellemrum, uanset om det går godt eller skidt i kampen. Umiddelbart lyder dette måske som en dårlig idé, men det fungerer forbløffende godt uden at ødelægge spillet. God trøstepræmie i en dårlig kamp, hvor man måske ikke lige optjente nok point til sin scorestreak.

Kan man ikke vente på at låse op for alle våben, attachments, scorestreaks og så videre, så er der Arena. Her er alt åbnet fra starten, men pas på. Det er også i denne spiltype hvor folk, der virkelig går op i at være den bedste, kan findes. Det er fordi Arena er det tætteste man i Call of Duty kommer på egentlige divisioner, eller på godt gammeldags engelsk; League Play.

Desværre vender et gammelt spøgelse også tilbage igen i år. Hit detection. Et kontroversielt punkt der ofte deler vandene på internettet, og ikke mindst i Xboxlifes eget forum. Nogen oplever problemer, andre gør ikke, ingen kan komme med en entydig forklaring på hvad der sker. Under alle omstændigheder oplevede jeg ofte, at de første par kugler ikke resulterede i en hitmarker, og for at have en chance for at vinde dueller, måtte jeg begrænse mig selv til de våben med det absolut højeste antal affyrede kugler på korteste tid.

Derudover var den første uge af Black Ops 3 multiplayer plaget af problemer med forbindelsen til serverne. Mellem kampe, mens man venter på en ny kamp, mens man sætter klasser op eller kreerer et nyt emblem, kan man blive smidt til forsiden af spillet, og skal logge ind i igen. Research på nettet viser, at dette åbenbart er et udbredt problem. Om det også er dette problem, der afstedkommer problemer med parties, skal jeg ikke kunne sige, men problemer har der været. Nogle aftener brugte man mere tid på, at komme i party med vennerne end på at spille.

'Lost connection to host', eller på dansk; forbindelsen til værten er tabt, opleves stadig. Personligt finder jeg det beskæmmende, at en spil serie af Call of Dutys størrelse, har dårligere online infrastruktur og generel online oplevelse end spil med væsentlig mindre online befolkninger som Battlefield Hardline og nybegynderen Titanfall. Det nærmer sig det punkt, hvor det er pinligt for Activision, at man stadig benytter slutbruger hosting, eller peer-to-peer.

På bundlinien er Black Ops 3 til Xbox One en udmærket investering. Spiller man slet ikke online er her en actionfyldt oplevelse med rig mulighed for flere gentagelser. Vil man have en multiplayer oplevelse, tilbyder spillet også offline kampe mod bots. Har man et guld abonnement så er Zombies og Nightmare alene næsten hele spillets pris værd, og vil man skyde på andre mennesker, så er den svingende hit detection til at leve med, man skal blot vælge de rette våben for at kompensere. Uanset hvad man er til, så er her underholdning til langt ind i 2016.
Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

UdviklerTreyarch