Brothers in Arms: Road to Hill 30

Anmeldt af: Kristian Skov Feilan (Crishake) - 22. marts 2005 - kl. 15:44
10 0

Da Gearbox annoncerede det nye Brothers in Arms tilbage i april sidste år, troede man ikke det skulle blive et World War 2 baseret spil. Da det var i den tid, der for alvor blev produceret spil baseret over Vietnamkrigen. Sådan skulle det ikke gå - nu er Gearbox teamet tilbage med et tildels vellykket World War 2 baseret spil.

Vi skal tilbage i noget der ligner 1940’erne, hvor helvede brød løs. Mange WW2 baserede titler er blevet udviklet igennem årene - nu får de for alvor en konkurrent, der bliver meget svær at måle sig med. Spillet er udviklet af et udviklerhold fra Gearbox og bliver udgivet af Ubisoft. Randy Pitcford og de andre fra udviklerholdet har sørget for, at Road to Hill 30 ikke bare er et normalt krigsspil, men et skydespil, der skiller sig ud fra mængden af normale kedelige WW2 skydespil. Dette er lykkedes vældig godt.

En ting der gør Brothers in Arms: Road to Hill 30 så specielt og så intenst er, at spillet er bygget over en autentisk historie, hvilket aldrig er set indenfor Anden Verdenskrigs spil. Alt er simpelthen autentisk, lige fra våbenene og slagmarkerne til mændene der kæmper for deres lande og familier. En anden ting, der også er med til at gøre Brothers in Arms helt specielt er, at hele spillet bevæger sig over 8 dage. Normalt plejer et spil, at foregå over forskellige betydningsfulde dage mens Anden Verdenskrig stod på. Men her får du lov til at følge dem tæt over 8 dage.

Du bliver sat i støvler som den 23 årige Matt Baker. Han er leder og er ikke altid lige glad for at have denne vigtige lederrolle. Du følger intenst Matt og hans krigeres gang i den hæsblæsende kamp mod tyskerne. Vi spiller på selveste D-dagen den 6. Juni 1944. Man lærer nogle teknikker og så er det ellers bare at komme i gang.

Som Matt Baker skal du lede dit hold, vejlede dem og give dem ordrer, sådan at dine taktikker kan lykkedes efter planen. Som hjælp til at lave taktikker får du stillet en funktion til rådighed, som gør at du kan se hele slagmarken i fugleperspektiv, og se hvor dine modstandere står i forhold til dine mates og dig selv. Der er god tid til at tænke sig om, for det hele går over i pause. Det vil sige at du kan bruge al den tid du vil til, at lave taktikker og planer til at nedlægge dit næste offer.

Efterhånden som du har lært at udnytte dine holdkammerater og dit fugleperspektiv, bliver det ret lækkert at gå rundt og nedlægge dine fjender, når det kan gøres på mange forskellige måder. Dine holdkammerater er med til at gøre det hele mere intenst, for nu skal du ikke kun holde øje med din egen ryg, men samtidig få dine mates helskindet igennem opgørene. Der er bare et enkelt problem. Hvis man skal få den fulde ydelse af sine medspillere, skal de have en god AI, hvilket ikke helt er tilfældet i Brothers in Arms. Sådanne ting kunne man godt ønske, at Gearbox teamet havde brugt lidt længere tid på.

I nogle missioner får du stillet et hold soldater til rådighed, og i nogle andre får du stillet en tank samt et hold soldater. Du kan kravle op på siden af tanken, og skyde med dens maskinpistol og samtidig kan du dirigere rundt med dine mænd. Dette er en ret fed fornemmelse og ser rigtig blæret ud. En god ting til at variere missionerne lidt. Singleplayer-delen virker ualmindeligt godt.

Grafikken gør virkelig indtryk. Jeg har aldrig hørt om et spil, der er blevet gjort så meget ud af, som er tilfældet ved Brothers in Arms. For at få slagmarkene til at se så autentiske ud som muligt har de sammenlignet med billeder fra den tid, som de så brugte til at rekonstruere slagmarkerne. Resultaterne ligner de oprindelige slagmarker til forveksling. Udviklerholdet har været nede i Normandiet og taget billeder og filmet. Når du står ude på slagmarken og kigger dig rundt kan du umuligt blive andet end imponeret over det arbejde udviklerholdet har gjort, for at få det til at ligne den virkelig verden. Der hersker slet ingen tvivl om, at udviklerne bag spillet har været meget omhyggelige.

Dog kan der være nogle fejl i teksturerne og nogle lidt uskarpe kanter. Inderst inde gør dette ikke spor, og man lægger ikke mærke til det, når man spiller. Man koncentrerer sig mest om de andre lækre detaljer spillet er fyldt af. Det sker at frameraten kan dale gevaldigt, hvilket ikke altid er så heldigt.

En lækker detalje er: Når der er blevet kastet en granat eller en bombe efter en og den ikke rammer, men strejfer, går det over i en slags motion blur imens man ligger på jorden og samler kræfter til at rejse sig.

Slagmarkerne er virkelig fantastisk skruet sammen. De ligner fuldstændigt de oprindelige slagmarker, og man føler virkelig, man er en soldat fra 1944. Når du løber rundt på slagmarkerne og dirigere med dine holdkamerater, kan du virkelig sætte sig ind i rollen som den førende holdleder.

Blot én af de mange lækre detaljer spillet er krydret med er, hvis du sprænger en kanon i luften er det ikke kun den der sker noget med, men også det rundt om den. For eksempel hvis der ligger nogle døde soldater rundt om, flyver de nogle meter væk med meget realistiske bevægelser. Spillet er pumpet fra top til tå med sådanne finesser.

Lyden
Lyddelen var noget af det jeg blev mest imponeret over. Lyd og grafik er med til at give et spil den rette stemning, der hører hjemme indenfor anden verdenskrigsspil. Bare lyden i sig selv er nok til at give stemning til et sådant spil. Problemerne i WW2 baserede spil ligger ofte i, at stemningen ikke fænger helt optimalt. Jeg kan ikke være andet end imponeret, når jeg hører kuglerne flyve forbi mig, imens jeg løber i siksak for ikke at blive skudt.

Tyskernes udtale passer fuldstændigt ind i spillet og man føler næsten, at man står ansigt til ansigt, med en rigtig tysker fra krigen. Når du løber med dit hold ude på slagmarken, flyver der bomber til højre og venstre, foran og bag dig. Her kan man hørr jorden der flyver op, og sten der bliver sprængt i tusinde af stumper. Det eneste sted lyden måske kunne halte, er når man går, lyder ens skridt ikke alt for realistiske.

{IMG:RIGHT:S31ID000015:Samarbejde mellem tanken og dine mænd
kan være meget vigtig!}

Xbox Live
At skabe et spil som Brothers in Arms, var blot én af de spændende udfordringer Gearbox teamet tog op. Et spil baseret over Anden Verdenskrig, og så samtidig lave det til et halvt strategispil. Men én ting der er endnu mere spændende er, at koble sådan et spil til Live koncernen.

Mit første indtryk da jeg så spillet var, hvordan det kunne komme til at køre flydende over Live. Spillet fungerer heller ikke helt optimalt over Live, desværre. En ting der hærger FPS spil meget, og i det hele taget de fleste online spil, er lag problemer. I et spil som Brothers in Arms, hvor det handler om at udøve de bedste taktikker på bedste vis, kan det simpelthen ikke gå med lag, hvilket sommetider er tilfældet.

En anden ting som virker helt absurd er voicemasking. Netop i et spil som dette, skal den slags bare være i orden. Hvordan kan du få styr på din medspiller, hvis det du siger i mikrofonen, først kommer ud af den andens headset flere sekunder efter. Men mon ikke Gearbox snart er ude med en ny patch, til at rette op på deres fejl.

Idéen med et taktisk spil som dette over Live er i sig selv god nok. Men med en dårlig AI og nogle andre fejl, ryger idéen med hele konceptet. Nogle gange har man bare lyst til at skyde sine mænd, og så bare lege lone wolf.

Jeg må tage hatten af for Randy Pitchford og de andre fra udviklerholdet. Gearbox har virkelig fået stablet et taktisk skydespil på benene, som det er værd at spille. Jeg nyder at spille, bare at høre kulerne flyve om ørene på mig, er det hele værd. Dog bliver fornøjelsen lidt ødelagt af online-delen. Ikke fordi det ikke er sjovt at spille online i Brothers in Arms, tværtimod. Det taktiske går bare lidt af, hvilket jo er idéen med spillet. Alligevel kan du få mange timers underholdning ud af dette spil. Selvom singleplayer-delen er lidt kort, er det hele oplevelsen værd.

Alt i alt er Brothers in Arms et rigtig lækkert første person skydespil, dog med enkelte mærkbare fejl. Selve singleplayer-delen virker perfekt og gennemført ud til yderst tånegl i gameplay og lyd. Selvom grafikken ikke altid er lige skarp, giver den altid en perfekt stemning og følelse af, at man selv løber rundt på de forskellige slagmarker. Hvis der kunne komme en hurtig patch, til at gøre det af med de fejl der er i online-delen, vil Brothers in Arms: Road to Hill 30 være tæt på, at være et perfekt WW2 spil. Så hvis du skal ud at købe en ny FPS titel, krydret med lidt taktik, er Brothers in Arms lige sagen.
Brothers in Arms: Road to Hill 30

Brothers in Arms: Road to Hill 30

UdviklerGearbox