Brothers: A Tale of Two Sons

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 7. august 2013 - kl. 09:33
10 0

Gør dig klar til et stemningsfuldt eventyr i en dejlig eventyrlig verden – og med en styring du aldrig har oplevet før. Læs i vores anmeldelse af Brothers: A Tale of Two Sons, om det fungerer.

En far ligger for døden, mens hans to sønner, endnu ikke teenagere, står og ser hjælpeløst til. Landsbyens læge siger, at han ikke kan gøre for drengenes far – lige indtil han kommer i tanke om sjælden kur, der måske kan redde ham. Da drengene allerede har mistet deres mor i en drukneulykke da de var yngre, er de ekstra opsatte på at gøre alt hvad de kan for at redde deres far. De to knægte begiver sig nu ud på et kort, men fantastisk, eventyr for at finde kuren, der kan redde faderen.

Brothers: A Tale of Two Sons er det første spil i årets Summer of Arcade kampagne fra Microsoft, hvor der udgives fire højtprofileret spil midt i sommerstilheden. Spillet er skabt i et samarbejde mellem svenske Starbreeze Studios og den svenske filminstruktør Josef Fares og resultatet er blevet… opsigtsvækkende.

Hvor god er du til at multitaske? Eller lad mig hellere spørge på en anden måde; hvor god tror du, at du er til at multitaske? Brothers: A Tale of Two Sons vil give dig svaret. I spillet skal man styre de to brødre, men det er ikke et co-op spil; man styrer nemlig begge brødre på én gang – med det samme joypad. Venstre styrepind og venstre trigger styrer den store af brødrene, mens højre styrepind og højre trigger, styrer den mindste af brødrene.

Starbreeze er naturligvis godt klar over, at denne nye form for styring, er udfordrende og kræver en god del tilvænning – derfor er spillet skræddersyet rundt omkring den og spillet udsætter ikke spilleren for situationer, hvor styringen kommer til kort. Det er perfekt afstemt og dør man, er det ens egen skyld.

På brødrenes vej mod at finde faderens kur, kommer de ud for en lang række udfordringer og gåder, som kræver at de arbejder sammen – eller med andre ord, at du får dine hænder til at arbejde sammen. Det kan f.eks. være simple ting som, at den ene skal kravle igennem et hegn for at trække i et håndtag, som åbner hegnet, så den anden kan komme med. Eller den ene skal rende rundt i et stort hamsterhjul, som sænker en bro, så den anden kan hente et får, der sættes ind i hamsterhjulet, så de nu begge kan komme med over broen. Eller at de skal hjælpes ad med at fælde et træ, der vælter over en kløft, så de kan bruge træet til at krydse kløften. Mange af udfordringerne er ganske snedigt udtænk (vil ikke afsløre dem her) og det er helt oplagt co-op materiale, men her skal man altså klare det selv.

Bevæger man sig lidt udenfor den slagne sti, kan man rende rundt og interagerer med omgivelserne, f.eks. kan man spille bold med en lille pige, spille på harpe sammen med en musiker ved vandfaldet, hjælpe en gammel dame med at feje foran hendes hus eller kæle med en drengs kat. Der er masser af små sjove detaljer undervejs, som man bør udforske, selv om de ikke har noget som helst med brødrenes vej mod faderens kur at gøre.

Gameplayet er meget lige til; der er ingen opgraderinger, der er ingen våben, der er intet som skal samles op og der er ingen energimålere. Det går udelukkende ud på, at få de to brødre igennem de forskellige verdener og regne ud, hvordan de skal samarbejde. Alt efter hvilken af de to brødre, der interagerer med omgivelserne, vil man få forskelligt udfald; den yngre bror vil gerne lege og han får folk til at grine, mens den ældre bror gerne taler og hjælper andre. De har hver deres styrker og svagheder; den største bror er naturligvis den stærkeste, mens den yngste bror ikke kan svømme. Dette er med til, at man skal tænke sig en smule om, inden man kaster sig ud i udfordringerne, som generelt ellers er lette at forstå og løse. Nogen vil nok mene, at spillet generelt er for let.

Grafisk minder Brothers: A Tale of Two Sons meget om Fable spillene. Det er hyggelige opgivelser og de er rigtigt flotte med masser af detaljer. Der er blomster i haverne, der løber egern op af træstammerne og der flyder åkander på søerne. Det er smukt og stemningsfyldt og det hele emmer af ro og står i dejlig kontrast til de actionfyldte spil, vi nærmest hele tiden bliver bombarderet med.

Lydsiden er ganske enkelt fremragende. De to brødre snakker en slags sludresprog, men alligevel er man aldrig i tvivl om, hvad de siger til hinanden. Deres fagter og kropsprog gør, at man forstår hvad de mener. Soundtracket er ganske enkelt fantastisk, det passer perfekt til spillets langsomme tempo og til den eventyrlige verden – titelmelodien er en af de absolut bedste, jeg har hørt i lang tid. Virkelig flot og stemningsfyldt.

Brothers: A Tale of Two Sons gameplay

Brothers: A Tale of Two Sons kan gennemføres på 3-4 timer, hvilket måske er lidt i underkanten. Efter man har gennemført spillet, kan man gå tilbage til de forskellige kapitler og undersøge omgivelserne grundigt, for der er masser af ting at opleve. Da jeg havde gennemført spillet, havde jeg f.eks. kun låst op for to af de tolv achievements og mange af dem har at gøre med uopdagede ting i omgivelserne.

Det første spil i årets Summer of Arcade er virkelig et lækkert produkt. Det er et charmerende eventyr, med en god afslappet stemning, nogle gode idéer, en følelsesladet afslutning og ikke mindst et fremragende soundtrack.

Styringen er det helt afgørende punkt her. Nogen vil formentlig finde den frustrerende og ulogisk, mens den efter lidt tid begynder at vokse på andre og man opdager, hvor mange muligheder der egentlig er i denne type styring. Jeg hører til den sidste gruppe og for mig, fungerer den rigtigt godt.

Du kan købe Brothers: A Tale of Two Sons på Xbox Live Marketplace for 1200 MSP i løbet af dagen.
Brothers: A Tale of Two Sons

Brothers: A Tale of Two Sons