Brink

Anmeldt af: Nicolai Hansen - 17. maj 2011 - kl. 20:32
7 0

Kan Bethesda og Splash Damage rykke ved FPS genren, og leve op til forventingerne til det længe ventede Brink?

Markedet for førstepersons skydespil (FPS) er benhårdt, og vil du have succes er du nødt til at tænke lidt ud af boksen, og det er lige præcis hvad Bethesda og Splash Damage har forsøgt med Brink. Kort beskrevet er Brink et FPS med fælles mål og holdspil i fokus, sat op mod den klassiske historie om to fraktioner, der slås om de få ressourcer, vi åbenbart må forvente at skulle leve med i fremtiden.

SMART. Dette er ikke kun en kommentar til Bethesdas strategi, men også navnet på det system, der styrer din karakter. Det kan bedst beskrives som en parkour autopilot. Når du aktiverer SMART sprinter du, og afhængig af kropstype (mere om dem længere nede), vil du klatre og springe over forhindringer, så let som ingenting i fineste parkour stil. SMART fungerer ganske udemærket, og er især brugbart til at flankere modstandere, der dækker et knudepunkt, man skal dog lige vænne sig til også at se banerne vertikalt.

SMART bevægelser er som nævnt, afhængig af hvilken kropstype din karakter har, og der er 3 kropstyper at vælge imellem: let, medium og tung. Du kan fra starten kun vælge medium, men der skal ikke lang tid til på slagmarken, før du er steget så meget i rang, at du kan lave nye karakterer med let og tung kropstype. Den lette kropstype kan klatre og springe over stort set alle fohindringer, medium kan klare forhindringer, der er lidt højere end sig selv, mens de tunge drenge hænger lidt mere i bremsen, når det går opad, og kun klarer mindre forhindringer.

"Så skal jeg da helt klart være let" tænker den smarte læser, men inden du begejstret stormer ud og laver en letvægter, så er der lige et par vigtige detaljer, du skal tage højde for. Kropstype har ikke kun indvirkning på SMART systemet, den afgør f.eks. også hvor meget bly du kan tåle, før du går ned. Er du let, skal der ikke mange skud til, før du smager på gulvet, mens du i den anden ende af vægtskalaen kan tage en del mere. Derudover afgør kropstypen også, hvilke våben du får adgang til. Er du af den overbevisning, at modstandere det er noget der skal pløjes ned med din gode gamle Gatling, undskyld Gotlung, så er der kun én vej, og det er med den tunge kropstype.

Når kropstype er valgt, skal din karakter naturligvis have sit eget personlige udtryk, og så er det jo en god ting, at Brink har ret mange hylder at vælge fra. Ikke fordi der er frit valg på alle hylder fra starten, men der er lige præcis valgmuligheder nok til at give dig blod på tanden efter mere, og man vender tit tilbage for lige at checke om det nye outfit, eller dele af det, vil gøre sig godt på sit virtuelle alter ego. Skæg, hår, ar, tatoveringer, tøj – det hele kan ændres, og det du vælger følger dig i alle kampe og filmsekvenser. Jep, din karakter har måske ikke en hovedrolle, men han er med i de små filmsekvenser, der vises før og efter alle kampe, fuldstændig som du selv har kreeret ham.

Som nævnt i indledningen, er der to fraktioner i Brink, og det overrasker nok ikke, at disse to fraktioner ikke er specielt gode venner. På den ene side er sikkerhedsstyrken Security, og på den anden modstandsbevægelsen Resistance. Begge fraktioner har adgang til præcis de samme klasser: Soldier, Medic, Engineer og Operative. Hver klasse har sin egen funktion og evner, der alle kan bruges til at fuldføre mål eller yde støtte til holdkammeraterne. For eksempel kan en Medic smide en kanyle til faldne kammerater, der kan bruge denne til at genoplive sig selv. Nye evner og udstyr kan købes til hver klasse, så støtten man yder kan blive endnu mere effektiv. Dertil kan der også købes nogle generelle evner, der følger din karakter uanset klasse. Point til køb af alle evner optjenes ved at fuldføre kampe.

Succes i Brink afhænger i høj grad af om man er holdspiller og benytter sig af førnævnte evner, for Brink har kun én spiltype, og den er udelukkende målorienteret. Der findes ikke Team Deathmatch, King Of The Hill, Capture The Flag og andre lignende kendte spiltyper, i stedet er hver eneste kamp et sammensurium af en masse spiltyper. Et praktisk eksempel: 1) Hack en computer (Operative), 2) Bryd et pengeskab op (Engineer), 3) tag indholdet og upload det til dit eget holds terminal (alle klasser). For at vinde kampen skal alle tre missioner udføres. Så skulle man jo tro, at et hold med 8 Operatives hurtigt kunne få overstået mission 1, men da de helt sikkert får brug for både liv og ammunition, vil dette være en umanerlig dårlig taktik.

Derfor er de Operatives, der går efter mission 1, dybt afhængige af, at andre spillere vælger Medic eller Soldier. Skal mission 2 udføres er der brug for Engineers, men hvis der nu ikke er nogen, der har valgt denne klasse, kan holdet godt får en udfordring. Eller det får de faktisk ikke, for et hurtigt besøg ved dit holds nærmeste Command Post, giver dig mulighed for at skifte klasse (men ikke kropstype), og så er du klar til næste mission. Brink er i allerhøjeste grad et holdspil, og spillere der vælger gå solo vil hurtigt opdage, at det er en dårlig ide. "If you play alone, you'll die alone" som Bethesda siger.

XP point optjenes ved at fuldføre missioner, eller støtte sine holdkammerater, så en anden kan fuldføre missionerne. Da der altid er mere end en mission i en kamp, kan missioner vælges fra Objective Wheel. Hold D-Pad op, og så kan du vælge hvilken undermission du vil gå efter med højre styrepind. Målet for denne mission vises nu med en tydelig gul kant på din skærm. Hurtigt, nemt og effektivt, og der er altid noget for din valgte klasse at lave, for kampene i Brink er hurtige og hæsblæsende, og der rykkes konstant ved mål og opgaver. Faktisk så meget, at man som ny spiller nemt kan blive forvirret eller fare vild i missionerne. Da der ikke er forskel på singleplayer og multiplayer delen, kan man derfor med fordel spille "kampagnen" igennem selv eller med et par venner, bare lige til banerne er på plads inde i hovedet og ligeså vigtigt, at der er styr på målene i missionerne.

Nu skrev jeg ovenfor "kampagne" i citationstegn, for der er ikke tale om en egentlig kampagne, men 8 missioner for hver fraktion fordelt på 8 forskellige baner. Disse missioner bindes sammen af en papirstynd historie om overlevelse i en barsk verden, hvor der er mangel på ressourcer (ja, den er vist set et par gange før). Missionerne kan spilles i vilkårlig rækkfølge, men er listet i kronolgisk rækkefølge, så dem der gerne vil have førnævnte historie, har mulighed for det.

Det er tydeligt, at Splash Damage ikke har haft fokus på en dyb singleplayer oplevelse, men har forsøgt at udviske linierne mellem singleplayer og multiplayer. Således kan du ved missionens start vælge om du vil spille alene med bots, eller lade venner eller tilfældige mennesker hoppe ind i din kamp. Dette sker helt gnidningsfrit, og hopper en spiller ud igen overtages hans plads af en AI bot. Rigtig god feature.

Det æstetiske indtryk fejler heller ikke noget. Der har godt nok været rapporter om grafik problemer, men personligt har jeg ikke oplevet dette, og kan derfor ikke kommentere på det. Jeg har derimod fået et rigtig godt indtryk af både billede og lyd. Spillet har et lettere karikeret, men tiltalende og farverigt, grafisk udtryk, hvor alle detaljer fremstår tydeligt og klart. Dette lidt tegneserieagtige udtryk forestiller jeg mig vil tiltale de fleste.

På lydsiden er surround delen ikke programmeret særlig godt, og det kan være svært høre hvorfra der råbes eller skydes. Til gengæld er lyden af dit våben når det affyres, en oplevelse i sig selv. En dyb tordende bas, der banker dine trommehinder til blods, og i høj grad bidrager til oplevelsen af, at du holder et dødbringende våben i dine hænder.

Nu vi alligevel taler om våben. Der er er 24 våben i alt jævnt fordelt udover pistoler, lette maskinpistoler, maskingeværer, granatkastere, tunge maskingeværer og deciderede dødsmaskiner som den tidligere nævnte Gotlung. Næsten alle våben er tilgængelige fra starten, såkaldte attachments, altså forbedringer, skal derimod åbnes ved at fuldføre challenges, men så koster de heller ikke noget og kan bruges på alle våben i samme kategori. Der kan være op til 4 attachments på et enkelt våben, så der er også rig mulighed for at give sit våben et personligt præg.

Det er desværre også her, at det er slut med gode features og roser til Brink, for der er nogle problemer med spillet. Til en start er AI'en nogle gange decideret dum. Bots prøver godt nok at gå efter målene i missionerne, men ikke som en del af holdet, hvilket er i skarp kontrast til Bethesdas intentioner om en god multiplayer oplevelse. Vil du vinde med et hold fuld af bots, må du indstille dig på, at du er den primære drivkraft, hvilket rejser endnu en udfordring, for hvordan lægger du taktik med bots, når du ikke kan kommunikere med dem på nogen måde? Det kan du ikke.

Dertil kommer at I'et (Intelligens) i AI skal tages med et gran salt. En ting er at dine bots ofte styrter hovedløst ind i en flok fjender (den slags kommer du også til at opleve online), noget andet er bots der ikke leverer varen, bogstavligt talt. Hvis du er blevet skudt ned, og venter på, at en Medic kommer forbi med en kanyle op-og-stå-saft, er det desværre ikke unormalt, at der dukker en Medic op, som ikke foretager sig meget andet end at danse stepdans ovenpå dig. Med fare for at lyde som en junkie, så er det temmeligt frustrende at ligge 4 meter fra ens mål, mens en Medic løber rundt 2 meter fra dig uden at smide en kanyle hen til dig.

Problemerne med Brink stopper ikke ved AI'en. Online kan være direkte uspilleligt på grund af lag. Der er tale om den tunge slags, hvor du rykkes mere eller mindre tilfældigt rundt, bare du forsøger at løbe 2 meter. Indrømmet ikke alle kampe har lag, og oplevelsen er forskellig fra bruger til bruger. Selv har jeg oplevet det i cirka 1 ud af 3 kampe, hvilket er 1 for mange når det har så voldsom indvirkning på spillet og oplevelsen.

I et spil hvor der er så meget fokus på multiplayer og sammenspil, er der to ting der kan undre. Den første er, at alle challenges kun kan gennemføres alene. Du kan godt vælge at spille dem med vennerne, men dette tæller ikke med i regnskabet over gennemførte challenges, og så er du tvunget til at spille på et hold med bots. Det var jo det vi ville undgå, for bots kan jo værre en noget frustrende oplevelse.

Endnu værre er det dog, at der ikke findes et lobby system. Ja, du læste rigtigt, der er ikke noget lobby system. Det betyder, at for at spille med vennerne, skal du starte en kamp, eller gå ind i en online kamp, og derefter invitere dem en af gangen (eller samlet via Xbox Live party). Er der tale om en online kamp, kan du ikke være sikker på at der er plads til alle, eller at de overhovedet kommer på dit hold før næste kamp. Skulle hele flokken af venner beslutte sig for, at tage 10 minutters pause, eller bruge lidt tid på at ændre sin karakter, ændre våben eller lignende, så kan man heller ikke forlade en kamp som et hold. Så starter alle forfra i hovedmenuen, med alt hvad dertil hører af besvær for at få mere end 3 mennesker ind i samme kamp igen. Denne ene mangel er uden sammenligning den allerstørste fejl ved Brink, og jeg kan slet ikke gennemskue hvorfor Splash Damage har fravalgt et lobby system.

Hvis du leder efter et godt singleplayer spil med en god historie, skal du ikke købe Brink. Er det derimod den gode oplevelse med vennerne, du er på jagt efter, så er du kommet til det rette spil. Når du kommer ind i en kamp med venner, og hvor hosten ikke sidder på en DSL forbindelse i USA, er der næsten garanti for en god oplevelse.

I sidste ende er Brink et godt spil med masser af potentiale. Desværre kan jeg ikke give karakter på baggrund af dette, men må forholde mig til hvad der faktisk er leveret, og det er ikke altid lige godt. Mit bedste råd: Med mindre du er benhård FPS fan og bare ikke kan få nok, så vent en måneds tid, og se om de værste fejl og mangler bliver udbedret før du køber.
Brink

Brink

UdviklerSplash Damage