Bridge Constructor

Anmeldt af: Morten Skou - 23. august 2015 - kl. 18:18
9 4

Kataloget med mindre spil til Xbox One bliver udbygget i et højt ugentligt tempo. Nogle af spillene er desværre ikke pengene værd, og andre - som dette Bridge Constructor - ender med at få dig til at glemme tid og sted.

Hvis du synes, at Bridge Constructor umiddelbart virker bekendt, er det måske fordi, at du har prøvet det på en tablet eller på PC. Spillet har nemlig været ude i et godt stykke tid på disse platforme, hvor det endda har haft stor succes med førstepladser i flere lande på iTunes. Nu er tiden altså kommet til at bringe successen videre til Xbox One.

Bridge Constructor er egentlig et ret simpelt spil, der går ud på, at man skal bygge broer fra et sted til et andet, så biler, lastbiler og tankbiler kan køre over uden at det hele styrter sammen under dem. Udfordringen ved det hele er, at man bliver nødt til at tænke sig rigtig godt om, da man blandt andet kæmper imod tyngdekraften, et stramt budget og så opfører de forskellige elementer, som man kan bygge broerne med, sig også forskelligt. I starten bygger man udelukkende sine broer af træ, men efterhånden som man kommer længere ind i spillet, får man også lov til at bygge med jern, betonpiller og stålwirer. Det er dog forskelligt fra bane til bane, hvilke elementer man har til rådighed.

En lille snedig feature er, at når man er færdig med sin bro og skal have køretøjerne over, så er det ikke altid, at udfaldet er det samme. Det betyder, at selvom bilerne er kørt fint over broen en gang, så er det ikke sikkert, at den kan holde til dem næste gang. Dette er selvfølgelig afhængigt af, hvor stabil en bro, du har fået bygget. Stabiliteten på de forskellige områder af broen kan man se ud fra, hvilken farve de har - er farven grøn, så er den del helt fin, er den derimod meget rød, så kommer bilerne næppe helskindet over.

Hver bane byder på tre forskellige sværhedsgrader, forstået på den måde, at bare fordi de lette biler kan køre over den bro, du netop har bygget, så er det ikke ensbetydende med, at de lidt større lastbiler kan køre over, for slet ikke at tale om den super tunge tankvogn, som er den sværeste af de tre køretøjstyper, der kan trille over broerne. Man kan sagtens gennemføre en bane og gå videre til den næste ved bare at få bilerne til at trille over - men følelsen, når man får de tungere køretøjer til at køre over, er grunden til, at spillet har en ganske fornuftig levetid.

Når man er færdig med de første fem øer, som skal forbindes via broer - eller hvis man bare vil have noget mere udfordring, så kan man kaste sig ud i at bygge på den anden øgruppe. Den store forskel på den første ø-gruppe og den anden er, at broerne ikke længere bare går ligeud, nu skal de i stedet op og ned over forhindringer og igennem tvungne checkpoints på banerne– dermed stiger sværhedsgraden en hel del, og man bliver for alvor tvunget til at tænke ud af boksen.

En af de ting, der bekymrede mig lidt, var om det var lykkedes for udvikleren, ClockStone Studio, at få overført styringen af spillet til Xbox One på en god måde. En ting der virker ganske glimrende på en touch-skærm eller med en mus, er jo ikke nødvendigvis lige så nem at gå til med en controller. Det er heldigvis lykkedes dem at lave det nogenlunde fornuftigt, det største problem synes jeg er, når man skal slette broelementer, så kan den godt komme til at slette lidt mere end man egentlig ville, så det er med tungen lige i munden, når man sletter. Styringen er dog som helhed ganske udmærket og giver ikke de store problemer, når man først har vænnet sig til den.

Det eneste jeg egentlig kan savne ved spillet, er en form for online leaderboard, så man for alvor kan se, hvordan man klarer sig i forhold til andre spillere. Spillet indeholder allerede en angivelse af, hvor du befinder dig på en sådan liste, men det er ikke muligt at se det detaljeret, den viser blot, at man har rang-et-eller-andet og hvilken procentdel af spillerne, man befinder sig i. En anden ting der ville være rart, var hvis der havde været endnu flere baner end det er tilfældet.

Inden du måske kaster dig ud i at købe Bridge Constructor, er det vigtigt at vide, at fra det øjeblik du er gået i gang med spillet, så forsvinder resten af dagen lynhurtigt. I mit tilfælde var jeg tryllebundet af spillet i knapt 10 timer i træk, før det gik op for mig, hvor lang tid jeg rent faktisk havde brugt foran skærmen. Spillet er altså uhyggeligt vanedannende, og hvis man bare har en lille smule perfektionist i sig, så gemmer der sig rigtig mange timers underholdning i spillet.

Med en pris på 75 danske kroner synes jeg, at man får rigtig meget underholdning for pengene, og spillet fungerer ganske glimrende på konsol.
Bridge Constructor

Bridge Constructor