Blood Bowl

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 18. december 2009 - kl. 23:35
8 0

Amerikansk fodbold med mere vold, flere skader og en bold med pigge. Kan det blive bedre?

Før anmeldelsen rigtigt kommer i gang, så skal det lige siges at jeg på forhånd intet kendte til Blood Bowl, Warhammer eller Games Workshop. Det var derfor med et friskt sind og masser af gå-på-mod, at jeg satte mig ned for at spille Blood Bowl. Et spil baseret på amerikansk fodbold, sat i et fantasy-univers med dybe, strategiske elementer. Jeg må dog indrømme at det sidste i den sætning ikke just virkede tiltrækkende, men jeg håbede på store ting fra det indbyggede realtime-mode. Tanker om det gamle Mutant League Football på Sega’s Mega Drive pressede sig på og jeg så frem til timevis af blod, sved og svinelæder i samarbejde med Blood Bowl.

Blood Bowl er baseret på brætspillet af samme navn fra engelske Games Workshop, der har stået bag rollespillet Warhammer og importerede det oprindelige Dungeons and Dragons. Blood Bowl er et turbaseret brætspil baseret på amerikansk fodbold med otte forskellige racer af spiller, blandt andet mennesker, dværge, øglemænd og elverfolk. Udfaldet af taklinger, kast, skader og løb bliver bestemt ved terningekast og spillets egentlige fokus er strategien bag.

Xbox-udgaven af Blood Bowl er i bund og grund en elektronisk udgave af dette brætspil. Der er ikke de store forskelle i gameplay, blot en anden visuel indgangsvinkel. Og dét er både spillets stærkeste og samtidig svageste side. Det er en force for fans af det oprindelige brætspil at der ikke er ændret synderligt i spillets udformning og spillestil, men de indviklede regler og træge gameplay kan let skræmme uerfarne spillere væk. Udviklerne har dog inkluderet et par korte tutorials, men de dækker kun det rent tekniske bag spillet og kommer slet ikke ind på de strategiske elementer i spillet. Derfor fordrer spillet et indgående kendskab til brætspillet, hvis spilleglæden skal findes frem. For absolutte nybegyndere som jeg virker spillet både kompliceret og langtrukkent, hvilket ikke er to ord, der bør findes i et spils beskrivelse. Dog skal det siges, at man efter et stykke tid begynder at forstå de basale regler og muligheder, men man skal virkelig have tålmodighed som en engel for at kunne udstå gentagne brutale nederlag og evindelige afklapsninger.

Ud fra et rent teknisk synspunkt så er spillets grafiske udtryk ret blandet. Menuerne er prydet af flotte, farverige tegninger af det ene fantasifoster efter det andet, men selve kampene lader meget tilbage at ønske. Spiller-modeller er for det meste for små til virkelig at kunne nyde og den lave detajlegrad fremmer virkeligt indtrykket af at dette spil kunne have været udgivet på sidste generations konsoller. Animationerne er lettere fantasiløse og mangler ligesom den ekstremt voldelige natur som et spil som dette lægger op til. Ordet Blood i titlen leves der kun op til med små pixellerede stænk og en plamage på grønsværen hvor der tidligere lå en skadet spiller.

På lydsiden er der desværre heller ikke meget at komme efter. Lydeffekterne under kampene er ganske udmærkede, men kommentatorerne, der lystigt pladrer løs under kampene, virker som om de faktisk røvkeder sig. De taler gerne om komplet ligegyldige ting, frem for dét, der foregår på banen og når de endelig kommenterer spillet, så er det ofte for sent. Det bliver hurtigt enormt enerverende og man begynder at lede febrilsk (og forgæves) efter muligheden for at slå dem fra. Musikken i spillet ligger kun i menuerne og mellem kampenes halvlege, så mens kampen foregår, så er der ganske stille i baggrunden (såfremt man kan se bort fra Beavis & Butthead i kommentatorboksen).

Det største problem med Blood Bowl er indlæringskurven. For nybegyndere starter spillet på ligeså-svært-som-at-fløjte-under-vandet og dér bliver det længe. Det er uden tvivl lettere for dem, der har spillet brætversionen, men det har forhåbentlig ikke været udviklerens intention at begrænse spillet til det segment. For dem, der har haft ønsker om et mere voldeligt, mindre strategisk spil er der som nævnt muligheden for at spille i realtime. Men afviklingen af denne spillestil er absolut ikke uden problemer. Du har mulighed for at pause spillet for at udstede ordrer til dine spillere, men har ellers ikke meget kontrol over deres teknikker og timing. Realtime-spillestilen virker blot som den turbaserede minus ventetiden.

Udover offline multiplayer mod en god ven, har du også muligheden for at tage kampene online, men den stejle indlæringskurve bevirker at man oftest føler sig som en hund i et spil kegler og nærmest mener at man bliver nødt til at undskylde sine manglende taktiske evner overfor de spillere, der virkelig ved hvad de laver. Og dem er der mange af på Xbox Live. Det ville være en stor fordel at gemme onlinedelen til den dag hvor spillets singleplayerdel ikke længere giver en udfordring, men spørgsmålet er om den dag nogensinde kommer eller man blot giver op.

Hvis jeg skal beskrive Blood Bowl med ét ord, så må det blive: ”Frustrerende”. Ser man bort fra det træge gameplay og de altoverskyggende strategiske elementer, så er Blood Bowl næsten udelukkende baseret på held. Da udfaldet af stort set alle handlinger på banen er bestemt af et kast med virtuelle terninger, så har hverken din præcision med et joypad eller din hurtighed på knapperne nogen indflydelse. Det drejer sig ene og alene om dit forhold til de små, hvide terninger.

Jeg har som ”almindelig, non-Warhammer-fan” svært ved at anbefale Blood Bowl til nogen som helst. Hvis man, som jeg, forventede et hurtigt slagsmål på banen og kindtænder, der fløj gennem luften, så bliver man slemt skuffet. Blood Bowl er ét af den slags spil, der kun appellerer til en speciel type spillere. Dem, der nyder at sætte sig ind i statistikker, at veje fordele og ulemper ved en spillertype og som elsker lyden af terningernes rullen. For alle os andre sørgelige eksistenser må Blood Bowl være dét spil, der ikke opfyldte vores forventninger til et, på papiret, cool koncept.
Blood Bowl

Blood Bowl

UdviklerCyanide Studios