Black Knight Sword

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. december 2012 - kl. 10:48
2 0

Black Knight Sword er en action platformer pakket ind som et gammeldags teaterstykke – lyder det underligt? Det er det også – læs vores anmeldelse her.

Jeg har sagt det før og jeg siger det gerne igen; den japanske spildesigner Suda 51 har en meget krøllet hjerne og der kommer de mærkeligste ting ud af den mand. Vi har tidligere set spil som Shadows of the Damned og senest Lollipop Chainsaw fra hans hånd og det var, i hvert fald på overfladen, ikke helt almindelige spil.

Nu er Goichi ”Suda 51” Suda tilbage, denne gang i endnu et samarbejde med ungarske Digital Reality (de har tidligere arbejdet sammen med stor succes på Sine Mora) med spillet Black Knight Sword. Her er der tale om en klassisk action-adventure platformer – en hyldest til spil som Castlevania og Mega Man.

Det første man bemærker når man spiller Black Knight Sword er den yderst specielle visuelle stil. Hele spillet foregår på en teaterscene og det hele ligner en underlig blanding af et gammeldags japansk dukketeater og Monty Python. Baggrundene er lavet af papir, der er kulisseskift løbende som man bevæger sig igennem spillet og hænder, der skubber ting og sager ind på scenen.

For at beskrive hvor underligt det her spil er udformet, kan man blot se på, hvad man bliver udsat for i løbet af de første ti minutter. Man støder på dansende potteplanter med kattehoveder i stedet for blomster, man kæmper mod hoveder fra gamle mænd, der enten går af sted på to ben eller flyver med to vinger, man smadrer mikroovne for at få dem til at spytte goodies ud og man køber opgraderinger af et øjeæble med seks munde. Og det bliver kun mere og mere mærkeligt jo længere man kommer ind i spillet, hvad med en motorcykel lavet af en gris, hvor bagbenene gør det ud for baghjulet? Ja, man tror nogle gange ikke sine egne øjne. Grafikken er til tider mere speciel end den er køn, men man kan ikke lade være med at sætte pris på den, for den beviser, at der stadig er ægte kreative mennesker i spilindustrien.

Man tager rollen som Black Knight og man styrer ham igennem fem temmelig lange levels, hvor man skal dræbe et utal af underlige væsner og overleve forskellige boss-kampe, f.eks. en ulv på størrelse med et toetagers hus, udstyret med et menneskehoved. Med sig har man ens magiske sværd og man kan skyde sjælen fra sværdet, kaldet Black Hellebore, af sted for at nå fjender man ellers ikke ville kunne nå eller for at aktivere kontakter rundt omkring. Undervejs samler man blødende menneskehjerter op, der fungerer som spillets valuta og disse kan omsættes til ekstra energi, ekstra liv eller andet i spillets butikker, bestyret af det tidligere nævnte øjeæble med de seks munde.

Desværre kan gameplayet ikke helt følge med den unikke visuelle stil, da det er ret traditionelt, uden de helt store overraskelser. Overraskelserne kommer i form af det unikke design, men ser man igennem det, ligger der et ret traditionelt action platformspil nedenunder. Dermed ikke sagt, at det ikke er sjovt at spille, for det er det bestemt – hvis man altså kan leve med den høje sværhedsgrad. Black Knight Sword er nemlig meget svært. Nogle af platformsektionerne er temmelig udfordrende og det samme er boss kampene. Jeg startede først spillet på normal sværhedsgrad, men måtte sande et stykke inde i spillet, at det ganske enkelt var for svært. Easy sværhedsgraden er betydeligt lettere, men at kalde den let, ville være pral.

Det hele gøres endnu sværere af et noget specielt save system. Banerne er temmelig lange og undervejs er der checkpoints placeret, så man starter derfra når man mister et liv – hvilket man gør ofte. Det er dog værre, når man mister alle ens liv, for så starter man banen forfra og det kan være noget frustrerende, specielt da dele af gameplayet er ret ”trial and error” baseret, så det kræver ofte flere forsøg at nå igennem diverse sektioner af banen.

Black Knight Sword gameplay

På papiret virker fem levels ikke af ret meget, men når de er så store som de er her og har den sværhedsgrad de har, så kan de godt tage noget tid at komme igennem. Foruden historiedelen, som hardcore platformfans dog vil kunne løbe igennem på en formiddag, er der en Practice mode hvor man kan øve sig på de fem baner, der er en Challenge mode, hvor man skal klare forskellige udfordringer – f.eks. at klare en bane på tid med kun en enkelt trekant energi tilbage. Endelig er der Arcade Mode, hvor man skal løbe igennem de fem levels fra historiedelen, nu på tid og med stærkere og flere fjender. Denne del er for den slags mennesker, der godt kan lide at slå sig selv over fingrene med en hammer.

Black Knight Sword er en fin, om end meget speciel, oplevelse, takket være sit unikke design – styringen er ganske fin og præcis og lydsiden er lige så skør som den visuelle side. Desværre kan gameplayet ikke helt følge med, da vi har set det meste mange gange før og det kan blive lidt trivielt med tiden – men faktisk er det unikke design med til, at drive spilleren fremad i spillet, for man skal da lige se, hvad der dukker op at bindegale påfund indenfor de næste par minutter. Når denne nysgerrighed forsvinder, så står man tilbage til en traditionel action platformer.

Alle burde dog opleve Black Knight Sword – om ikke andet så bare den korte demo, der kan downloades fra Xbox Live Marketplace, som giver et godt indtryk af, hvor forrykt det her spil er. Black Knight Sword kan købes for 800 MSP og det er en underholdende og særdeles udfordrende action platformer, med en helt unik visuel stil.
Black Knight Sword

Black Knight Sword

UdviklerGrasshopper Manufacture / Digital Reality