Bejeweled 3

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. oktober 2011 - kl. 09:34
5 0

Bejeweled er et af verdens bedst sælgende spil overhovedet og nu er Bejeweled 3 endelig kommet til Xbox 360. Er det mere af det samme, eller har PopCap formået at forny klassikeren en smule? Læs anmel

Bejeweled er en af PopCap Games’ absolut allerstørste succeser – tilbage i februar sidste år, rundede spillet 50 millioner solgte eksemplarer. Hvis du er en af de få, som endnu ikke har prøvet Bejeweled, har du sikkert, på et eller andet tidspunkt, prøvet en af de mange efterligninger som findes.

Gameplayet i denne nye version er ikke ændret væsentligt i forhold til de forrige spil i serien, men Bejeweled 3 indeholder nogle ganske opfindsomme og spændende varianter af det velkendte gameplay – men fælles for dem alle er, at man stadig skal matche krystaller af på en simpel spilleplade. Bejeweled 3 er den logiske udvikling af det klassiske 3-på-stribe gameplay.

Til at starte med, er fire af de otte spilmuligheder tilgængelige – de sidste fire låses let op i de fire tilgængelige spilmuligheder. De fire første spilmuligheder hedder Quest, Lightning, Zen og så Classic, hvor man skal matche krystaller og bevæge sig gennem forskellige levels, indtil man på et tidspunkt løber tør for kombinationer.

I Lightning tager et spil som udgangspunkt 1 minut og ved at matche krystaller med tidskrystaller, kan man få sat ekstra sekunder til side og når det første minut er gået, får man de opsparede sekunder sat på uret og man kan fortsætte med at spille. På den måde skal man forsøge at holde spillet kørende så længe man kan og score flest mulige point.

I Quest er der 40 forkellige udfordringer af varierende sværhedsgrader, hvor mange af dem tager udgangpunkt i de otte spilmuligheder, men der er også nogen som er helt nye, ganske opfindsomme og snedige varianter af det klassiske Bejeweled gameplay.

Endelig er der Zen, som er meget lig Classic, bortset fra at spillet aldrig stopper og at man her kan aktivere forskellige hjælpemidler, som skulle bringe spilleren i en form for trance. Man kan aktivere baggrundslyde som f.eks. regnvejr, vinden i trætoppe, vandfald eller fuglekvidder, samt en åndedræts-indikator, som man kan bruge til at styre ens åndredræt. Jeg oplevede dog ingen trancelignende tilstande da jeg spillede, så denne spilmulighed er, i hvert fald for mig, spild af tid.

De bedste spilmuligheder, er dog de fire man låser op for i løbet af spillet. Det drejer sig om Butterflies, Diamond Mine, Poker og Icestorm. Den mest spændende er uden tvivl Butterflies – her sidder der en edderkop i toppen af skærmen og der kommer løbende sommerfuglekrystaller ind på spilområdet. Disse sommerfugle bevæger sig en række opad for hver gang man fjerner nogle krystaller og man skal så forsøge at få matchet sommerfuglene med krystaller og få dem væk inden de når op til edderkoppen. Får edderkoppen fat i en sommerfugl, er spillet slut.

Poker er en snedig form for poker, hvor man skal forsøge at skaffe sig den bedste hånd ved at matche krystaller. Det er den gamemode, der er mindst tilgængelig, da den kræver at man har lidt forstand på Poker – har man ikke det, kan den være svær at forstå. I Diamond Mine skal man grave efter guld, ved at matche krystaller i bunden af spilområdet og på den måde grave dybere ned i jorden. Endelig er der Icestorm, spillets klart mest stressende spilmulighed – her skal man undgå at hele spilpladen fryser til is ved at lave bestemte kombinationer, for at fjerne den tiltagende is.

Alt i alt er udvalget af gamemodes i Bejeweled 3 ganske imponerende og ret variende – nogle af dem er ganske stressende på grund af et tidspres, mens andre, f.eks. Butterflies, er langt mere strategisk. Selv om de alle er baseret over det velkendte Bejeweled gameplay, føles flere af dem alligevel ret forskellige og originale. Zen gamemoden er dog en skuffelse, mens de 40 udfordringer og Butterflies er ganske underholdende.

Selv om spillet stort set ligner sig selv, er det blevet peppet op med nogle meget flotte farver, knivskarp grafik, nogle lækre overgange mellem runderne, flotte animeret bagrunde og den nye stil løfter det klassiske spil op på et mere tidssvarende niveau, rent visuelt i hvert fald. Det hele virker velsmurt og velfungerende og der er ikke noget som generer øjet. Soundtracket er dejligt afslappende og varierer alt efter hvilken gamemode man spiller og lydeffekterne er klare og fine. En velfungerende lydside, der dog ikke træder specielt meget frem – præcis som det skal være i et spil af denne type.

Når man allerførst kigger på prissedlen og ser at der står 1200 MSP, kan man undre sig lidt – 1200 MSP for Bejeweled? Popcap har beholdt det grundlæggende og velfungerende gameplay og krydret det på en lidt anden måde end hvad vi er vandt til og det er der kommet i hvert fald 2-3 nye og spændede spil-varianter ud af. Prisen er dog stadig noget til den dyre side, 800 MSP ville have været mere passende til et spil af denne type.

Når det er sagt, så skal man også være klar over, at man kan få rigtigt mange timer til at gå med Bejeweled 3, sammen med hele familien, sammen med et par venner en hyggelig aften eller over Xbox Live, hvor man kan konkurrere mod vennerne via online ranglisterne. Der er desværre ingen multiplayer muligheder i spillet, hvilket må siges at være spillets absolut største svaghed. Det ville have pyntet, hvis et par af de mange nye gameplay varianter, ville have kunnet spilles online mod ens venner.

Alligevel vil jeg ikke tøve med at anbefale Bejeweled 3 – det er en smule dyrt, men det er stadig et frygeligt vanedannede spil og man er særdeles godt underholdt i rigtigt mange rimer – også selv om man har spillet de andre Bejeweled-spil i hudløshed.
Bejeweled 3

Bejeweled 3

UdviklerPopCap Games