Beach Buggy Racing

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 7. juni 2015 - kl. 21:47
1 4

Mario Kart er stadig kongen - men mindre kan også gøre det. Beach Buggy Racing er et fint bud på et spil i Mario Kart genren og her får man mange timers spil til en god pris. Vi har anmeldt spillet her.

Beach Buggy Racing er en efterfølger til Beach Buggy Blitz og udkom sidste år på blandt andet på iOS og Android. Nu er denne Mario Kart klon så udkommet til Xbox One og vi ser på hvordan dette håndholdte spil fungerer på Microsofts konsol.

Spil udviklet til håndholdte enheder, er for det meste designet til kortere spilsessions, hvor man lige har 5 minutter man skal have slået ihjel, mens man venter på bussen, på at ungerne kommer ud fra skolen eller noget lignende. Der er bare lige den lille ting, at Beach Buggy Racing ikke var specielt eget som håndholdt spil (jeg prøvede det i sin tid til iPad), for det var ikke et spil man tog frem og spillede i få minutter.

Beach Buggy Racing er en Mario Kart klon, hvor der tages mange elementer fra Nintendos genistreg og genbruger dem på sin egen måde. Det er der ikke noget galt i, omend lidt uambitiøst, for som bekendt kommer man aldrig forrest, hvis man går i de andres fodspor. På den anden side, er det måske også lidt for ambitiøst at tro, at man kan vippe Mario Kart af pinden - men sagt kortere og mere præcist; så er Beach Buggy Racing et fint spil, som dog ikke udfordre genren på nogen måde.

Når man tænker på, at Beach Buggy Racing er et spil til 75 kr., så bugner det med indhold. Spillet indeholder fem spilmuligheder; splitscreen for op til seks spillere, Quick Race, Championships, Career og Daily Challenge, hvor sidstnævnte naturligvis bliver opdateret hver dag. Der hvor man vil brænde flest timer af, er formentlig i Championships og Career - eller måske i splitscreen hvis vennerne kommer forbi ofte.

I karrieredelen skal man forsøge at rekruttere nye kørere til ens team, ved at gennemføre en lang række løb i en række raceserier. Det er nemlig ikke helt lige meget hvilken kører man bruger, for hver kører har en speciel egenskab, som kan bruges en enkelt gang i hvert løb. Det kan for eksempel være Beach Bro, som smider massevis af badebolde ud på banen som de andre kører hopper rundt på så styringen bliver besværlig eller Benny, som skyder med store eksplosive gulerødder. Selv om hver bil har hver deres styrker og svagheder, er valget her mindre vigtigt, da man hurtigt får bilerne opgraderet med de penge man indtjener i løbet af karrieredelen, så efter kort tid, er de alle mere eller mindre ens.

Der findes en række forskellige løbstyper i karrieredelen. Der er naturligvis traditionelle løb, hvor man skal forsøge at komme først i mål, men også løb som Boost Blitz, Elimination, Shooting Gallery, Follow the Leader og Stampede. Boost Blitz er tidskørsel, hvor man ved hjælp af boost pickups skal forsøge at slå vindertiden og i Elimination bliver køreren på sidstepladsen elimineret for hver 15-20 sekunder. I Shooting Gallery skal man forsøge at ramme så mange mål som muligt inden tiden løber ud med ens våben, i Follow the Leader skal man forøge at holde sig bag en anden bil og samle de power-up's op som bilen smider og i Stampede skal man køre ind i så mange objekter eller andre biler som muligt, for at nå et antal point inden tiden løber ud.

Som det skal være i kart racere, er spillet fyldt med opfindsomme våben, som man kan sende efter ens modstandere - faktisk er der hele 27 forskellige våben i Beach Buggy Racing, både offensive og defensive. For lige at nævne et par stykker, kan jeg nævne Death Bat, som sender en dødelig skrigende flagermus efter køreren på førstepladsen, Confusion bytter rundt på venstre og højre i styringen, Low Gravity sænker tyngdekraften på modstandernes biler, så de bliver meget lette og meget upræcise at styre og Ball and Chain sætter en 3 tons tung fodlænke på ens bil, så farten nedsættes kraftigt.

Karrieredelen er nok der man vil bruge mest tid, for det er her, at man kan opgradere ens biler, låse op for nye kørere og det er også her, hvor der er flest løb gemt og der er mange - specielt hvis man går efter tre stjerner i alle løbene i alle ni raceserier, ja så kan en del af sommeren godt gå med det projekt.

Ved siden af karrieredelen er der så Championships, hvor der er et mesterskab for hver af de otte biler i spillet. Hvert mesterskab er inddelt i fire ligaer, alt efter hvor hurtig bilerne er og hver liga indeholder fra fire løb og opad - og lidt hovedregning vil afsløre, at der også her ligger massevis af løb gemt.

Spillets løb er fordelt på 15 baner, hvoraf 12 af dem er åbne fra starten og det er baner på hvide strande, i templer, i huler, på isklædte gletsjere og minsandten også på Mars. Der er ingen tvivl om, at der er masser af indhold i Beach Buggy Racing, men hvordan fungerer spillet egentlig? Jo, det spiller meget som andre Mario Kart kloner og det fungerer faktisk fint. Spillet indlæser hurtigt, menuerne er nemme af finde rundt i og det hele har en let og glad tone. Styringen er overraskende tung for et spil af denne type, men den fungerer og efter kort tid, har man vænnet sig til at man skal være lidt vaks på styringen.

Som det er typisk for denne type spil, er der en voldsom elastik imellem bilerne, hvilket betyder, at man ikke kan komme ret langt foran, men på den anden side, kan man heller ikke komme ret langt bagud. Det virker dog som om, at det er lettere at komme bagud, end det er at stikke af fra resten af modstanderne. Den slags elastik-AI er med til at sikre et mere hektisk og actionfyldt gameplay, da der hele tiden vil være konkurrence mellem kørerne. Det kan på den anden side også være noget frustrerende, at man kan ryge fra en 1. plads og til en 6. plads på et splitsekund, selv om man har kørt et perfekt løb - det kan få løbene til at føles lidt som at rulle med en terning; får modstanderne lige de våben de skal bruge, for at stoppe en? Desværre virker det som om, at modstandere ofte får lige præcis de våben de har brug for, for at gøre livet rigtigt surt for en. Det kan godt være noget frustrerende til tider.

Grafikken i Beach Buggy Racing er fin, farverig og ufarlig og den grafiske stil i både spillet og i menuerne er lys og glad og imødekommende, præcis som det skal være i et spil af denne type. Grafikken kører helt flydende når man spiller og jeg opdagede ingen fejl eller hak i grafikken. Lydsiden er som man kunne forvente i et spil af denne type, med fine lydeffekter og et passende soundtrack, som dog ikke imponerer på nogen måde.

Det må nok også være overskriften for Beach Buggy Racing, sådan helt overordnet; fint og godt, uden at imponere. Det er et velfungerende spil, hvor alt virker som det skal og kan man leve med den voldsomme elastik-AI, så er Beach Buggy Racing et fint bud på en Mario Kart klon på Xbox One - og hvis nogen skulle være bekymret for spillets oprindelse som et iOS/Android spil, så skal det være sagt, at det kan man ikke mærke og de belastende tilbud om køb af mønter og andet fra i hvert fald iOS udgaven, er helt fjernet fra denne Xbox One version.

Så er du til denne type let underholdning, hvor hele familien kan være med, så kan vi anbefale Beach Buggy Racing, som er fyldt til randen med indhold for 75 kr. - det er faktisk ikke et helt skidt tilbud.
Beach Buggy Racing

Beach Buggy Racing

UdviklerVector Unit