Battlefield2: Modern Combat

Anmeldt af: Tobias Møller (Buktu) - 10. december 2005 - kl. 16:38
1 0

Battlefield serien har gennem det sidste lange stykke tid været et af de mest populære online spil på PC. EA og Dice har nu ført denne anden verdenskrigs inspirerede serie over på konsol! Resultatet er Battlefield2: Modern Combat. Nu er spørgsmålet så bare; kan det leve op til storebrødrene på PC?

Gamere generelt forbinder (med rette) Battlefield med multiplayer. Dette er ikke helt tilfældigt, da multiplayer delen i de tidligere titler har spillet den største rolle; singleplayer har mest af alt fungeret som tutorial, som træning til det uundgåelige tidspunkt når man først gik online. Det er fint, ingen har beklaget sig, og ingen bør beklage sig. Spillene har været fremragende til det de nu gør bedst; at skabe et online community der virkelig lever sig ind i spillet. Det kan derfor måske nok komme som en overraskelse, at singeplayerdelen i Modern Combat er af en helt anden slags – den er mere end som så. Den fylder en større del af oplevelsen, den solid, og den er virkelig underholdene. Det er en naturlig udvikling der er sket med skiftet til konsol; og det er så sandelig positivt.
Vi vil ikke bruge særligt meget tid på at forklare om historien, da denne er ubetydelig, og ret kedelig. Det er FN mod Kina, og FN er ved at indtage Kazakhstan. Man skifter så gennem hele forløbet side, og skal forhindre fjenden i at indtage nogle områder, eller selv indtage nogle områder fra fjenden. Der er ingen personligheder, ingenting. Ikke videre interessant, og er man udelukkende til dybe historier, er dette ikke spillet man skal ud og investere i – men dette bør ikke afskrække nogen, for en god historie er der ikke brug for.

Gameplayet er grundlæggende bygget op som mange andre FPS har været det før i tiden. Ens sigte er dejligt præcist, og man føler sig aldrig frustreret over ikke at kunne ramme på grund af styringen. Dette giver en mulighed for at nyde de store kampe fuldt ud.
I de tidligere Battlefield spil, har man altid haft mulighed for at vælge egenskaber, før man spawner. Og så selvfølgelig vælge noget andet efter hver gang man dør; sådan er det ikke helt i Modern Combat. Gennem slagene vil der konstant blive spawnet nye soldater, af i alt fem forskellige slags. Assault, Special Ops, Engineer, Sniper og Support, som hver har deres helt egne egenskaber og våben. Du anvender så en ganske smart ny feature; hotswapping. I al sin enkelthed, går det ud på at du kan skifte imellem dine soldater. Så længe du kan se den du vil skifte til, vel og mærke. Et hurtigt tryk på Y resulterer i en hurtig panorering hen over slagmarken, og direkte ind i hovedet på den soldat du vil have styr over. Dette tilføjer en helt ny dimension, helt nye muligheder, og det giver virkelig gameplayet det der ekstra krydderi, som så mange spil på markedet mangler. Sidder du fast, omringet af fjender uden mulighed for at flygte. Så skal du ikke længere besvære dig med at dø og så respawne igen 15 sekunder efter. Næh, du hotswapper dig bare op til din sniper kammerat oppe på bakken, og piller fjenderne ned, en efter en. Hotswapping er en meget velkommen feature, og yderst velimplementeret.

Battlefield tilbyder megen variation på slagmarken. Ikke blot i form af de forskellige typer soldater, men så sandelig også i form af diverse køretøjer der er til din rådighed. Du kan benytte dig af forskellige slags tanks, jeeps, helikoptere, fly og selvfølgelig også både. Det kan ofte være en kærkommen ting at få to par hjul og en motor ind i ligningen, da banerne i Modern Combat er ganske store; det kan hurtigt blive kedeligt at gå fra den ene ende af banen til den anden, specielt hvis man ikke kan hotswappe sig fra soldat til soldat noget af vejen. Vehicles fungerer ganske udmærket, styringen er let, og de virker aldrig dårligt implementerede, eller malplacerede for den sags skyld. Det er selvfølgelig gjort bedre før i tiden, med Halo som et lysende eksempel, men det fungerer som det skal, hverken mere eller mindre.

Vi kan lige så godt erkende det nu; folk køber ikke Battlefield på grund af singleplayer delen. Multiplayer er det helt store i denne serie, og Modern Combat er ingen undtagelse. Med enorme baner at løbe rundt på, og med 24 spillere online over Live, er der virkelig lagt op til en seriøs og intens online oplevelse. Og Modern Combat leverer varen.
Multiplayer online er bygget op på en lidt anden måde end offline delen, og det af åbenlyse grunde. Hotswapping ville fx ikke fungere mod og med andre spillere.
Hele oplevelsen er bygget op på stort set samme måde som PC spillene. Der er 5-6 checkpoints i hver bane, som skal erobres. Hvert hold har så et antal point, det hold der først mister disse, taber. Man mister pointene ved at miste checkpoints. Dette er den mest almindelig form for match type, men der er også mulighed for at spille en god omgang Capture the flag, hvis det er det man har lyst til.
Det hele er utroligt velsammensat. Menuerne er lettilgængelige, og lette at forstå. Du kommer hurtigt i gang med at spille med Quick Match funktionen, loadingtiderne i forbindelse med at joine et spil og starte et spil, er helt overkommelige, og inde i spillene er lag ikke noget stort problem. Der sker fra tid til anden, men ikke i en grad der ødelægger spiloplevelsen overhovedet.
Der er ranking i spillet, så man kan sammenligne sig selv med sine modstandere, og i bunden af Live menuen, kører der hele tiden info om hvem der fx er den bedste spiller i Modern Combat, og dets lignende.
Hvad man kunne savne var mere variationen i match typerne. Som sagt, er der to; den mest populære, Conquest, og capture the flag. Det giver ganske enkelt ikke nok bredde, og man kunne godt have ønsket sig nogle mere originale, mere kreative match typer. I længden kan dette godt blive et problem, men der ligger stadig masser af underholdning i de to eksisterende typer, så man bør ikke lade sig afskrække. BF2: Modern Combat leverer stadig en utroligt underholdende online del.

Grafisk er Modern Combat et glimrende spil. Banerne er store, og meget varierede. Du kommer til at opleve alt fra urban warfare i byerne, til kamp på de åbne sletter i ørkenen, og helt over til et scenario der minder i næsten uhyggelig grad om den meget berømte strand scene fra Saving Private Ryan.
Omgivelserne er detaljerede, og ganske flotte at se på. Til gengæld er karakter modellerne præget af nogle ikke særligt imponerende textures, og et lavt polycount. Men det er forståeligt, med så mange karakterer på skærmen samtidig.
Frameraten er stabil hele tiden, man oplever aldrig slowdown, hvilket er essentielt i et FPS som dette.
Man oplever i nogle baner pop-up med det græs de har valgt at anvende i flere baner. Der er tale i samme 2d græs, som man også kender det fra et spil som Jade Empire. Og hvis man har spillet Jade Empire, ved man præcis hvilken slags pop-up der er tale om. Det er et resultat af at udviklerne bare har gjort det muligt at se græsset indenfor en hvis radius af en selv – hvilket bare må skyldes Xboxens hardwaremæssige begrænsninger. Udover det er der nogle clipping problemer ved brugen af ragdoll physics i døds animationerne, men dette er blot hvad man kunne forvente; desuden fører det til nogle til tider ret komiske positioner.
Alt i alt er Modern Combar grafisk en ganske pæn titel, uden de større fejl og mangler.

Modern Combat er på lydsiden ret stærk. Eksplosionerne lyder som de skal, geværerne lyder som man kan forvente, og så har DICE endda lavet nogle ”twists” i lyden.
Hvis der sker en eksplosion lige ved siden af dig, kan du blive udsat for granatchok. Skærmen vil blive lidt pløret, lyden vil komme til at lyde underligt hul, og du vil få en følelse af at det hele går i slowmotion. Et rigtig fedt touch, der på sin vis giver dybde til spillet, og tilføjer lidt ekstra realisme. Effekten er selvfølgelig kortvarig, for det vil ikke være rart at spile et helt spil igennem med granatchok – for at sige det mildt.
Spillets vehicles lyder også rigtig godt, og igen så tilføjer de noget ekstra, ved at man ikke bare kan høre at bilerne køre lige forbi en, man kan også føle og se det. Controlleren ryster mellem hænderne på dig, og skærmen ryster lige så stille. DICE har virkelig formået at sætte hele sanseregisteret i gang, og i det spiller lyden en central rolle.

Battlefield2: Modern Combat er en helt igennem solid titel, som dog har sine mangler. De største kan nævnes som manglende splitscreen multiplayer, for få online match typer og ingen offline skirmish muligheder. Sagt kort; ikke nok muligheder i hverken singleplayer eller multiplayer. Men det der er, er godt sat sammen, og dejligt underholdene.
Hvis man har Xbox Live, så er dette helt sikkert en titel man skal få prøvet, måske endda købt. Hvis man ikke har Live, så skal man stadig prøve det, men købe det skal man nok tænke to gange over. For nok er singleplayer solidt og rimeligt underholdene, men det er ikke nok til at retfærdiggøre et køb. Uden Live mulighederne, vil man sidde tilbage med et halvt spil, uden den helt store holdbarhed.
Vi lagde ud med at stille et spørgsmål; kan Modern Combat leve op til storebrødrene på PC? Det er ikke et spørgsmål vi behøver besvare – eller rettere sagt, det skal ikke besvares. Før man skal spille Modern Combat, skal man helst ligge alle forventninger væk. Specielt hvis man er Battlefield fan i forvejen. For nok er Modern Combat en BF titel by heart, men indpakningen er ret anderledes, og tydeligvis tilpasset konsol. Dette er yderst positivt, og giver et noget andet feel, et noget andet spil. Og helt sikkert et spil mange vil kunne nyde.
Battlefield2: Modern Combat

Battlefield2: Modern Combat

UdviklerDigital Illusions CE