Batman Arkham Asylum

Anmeldt af: Jesper Nielsen - 26. august 2009 - kl. 13:35
38 0

Forventningerne har været høje til Rocksteady Studio’s Batman Arkham Asylum. Om de har kunnet leve op til presset, kan du læse i vores fyldige anmeldelse her.

Tegneseriefigurer der er konverteret til spilmediet, har generelt aldrig været nogen stor succes. Seneste af sin genre var Spiderman Web of Shadows, som ikke fik en varm velkomst blandt sit publikum. De fleste har med god grund valgt at se bort fra disse spil, og slå en stor bue udenom. Men Rocksteady Studios, har med Batman Arkham Asylum bevist, at det med den rette opfindsomhed, og teknik, rent faktisk kan lade sig gøre at lave et helt igennem fænomenalt superhelte spil.

I Batman Arkham Asylum er det dit job at bære Batmans kappe, og det ansvar der følger med. Historien starter i din Batmobil på vej imod Gothams fængsel for psykotiske forbrydere, Arkham. Batman har fanget Jokeren, og han skal spærres inde i galehuset hvor han hører hjemme. Desværre slipper en korrupt sikkerhedsvagt Jokeren fri, og på kort tid har han åbnet op for alle celler, og helvede bryder løs i Arkham. Det skal nu vise sig, om Batman kan håndtere et helt fængsel med psykopater, og stoppe Jokeren, inden at løjerne spreder sig til Gotham. Efterhånden som historien udspiller sig, viser det sig at flere og flere af Gothams topforbrydere, som bla. Harley Quinn og The Riddler, har en finger med i spillet, og dette skaber selvfølgelig endnu mere kaos. Hele historieplottet i Arkham Asylum, passer Batmanuniverset perfekt, og der er ingen tvivl om at der er lagt stor vægt på at levere en ordentlig baggrund for spillets action.

Arkham Asylum er et 3. Persons action/stealth spil, i sin fineste form. Du styrer som sagt Batman, og har rådighed over alle de fantastiske gadgets og dingenoter, som han jo er kendt for. Alt lige fra eksplosivt gelé, til din Batclaw og Batarangs. Ved hjælp af alle disse ting, kan du udforske Arkham frit som du har lyst til. Som sagt er spillet et aktion/stealth spil, men ikke stealth i den betydning, at du venter en halv time i skyggen på at fjenden går forbi, for derefter at fortsætte. Nej, i Arkham Asylum er det op til dig at selv, at koordinere dine angreb således, at du hurtigt kan slå en fjende bevidstløs, og derefter forsvinde i mørket. Det er en nødvendighed at kunne dette, for senere i spillet, vil fjenderne have skydevåben, og du vil ikke have en jordisk chance for at overleve en kamp face to face. Når muligheden byder sig, er Batman ikke bleg for at dele håndmadder ud. Kampsystemet er veludført, simpelt, og det er aldrig kedeligt at rundbarbere en gruppe af 10 fjendere. X udløser alle dine forskellige slag og spark, Y bruges til modangreb, og B er dit stun-angreb. Ved at sammensætte disse funktioner korrekt, og modangribe på de rigtige tidspunkter, kan du udføre de vildeste og længste kombinationer, og der popper konstant nye slag frem som man ikke har set før.

Undervejs i spillet skal du finde spor efter blandt andet DNA og fingeraftryk, for at finde dit mål. Dette gøres ved hjælp af Batmans Detective Mode som er et ”synsfilter” som fremhæver objekter og genstande som kan have interesse. Dette hjælper dig også til at kunne se fjender igennem vægge, aflæse deres hjerterytme, og ikke mindst se om de er bevæbnet. På den måde er det også en stor hjælp til at planlægge dit angreb, og se hvilke fjender der skal prioriteres. Detective Mode skal også bruges til at finde størstedelen af de 240 gåder som The Riddler har spredt udover hele Arkham. Dele af disse gåder er blot collectibles som låser op for forskellige ting, bla. nye challenges, som vi kommer tilbage til. Mest bemærkelsesværdigt er dog de egentlige gåder. Hver gang du går ind i et nyt område, vil du få en gåde af The Riddler. Herefter er det op til dig at finde svaret på gåden via en genstand i området som svarer på gåden. F.eks. siger en af gåderne:”How do you see the good and the bad sides of yourself?” hvor du svarer korrekt ved at scanne et spejl, som står et sted I området. Det er svært at forklare konceptet uden at det lyder forvirrende, men det er utrolig opfindsomt, og fungerer som et rigtig godt supplement til gameplayet.

Når historiedelen er kørt igennem, kan man give sig i kast med Arkham Asylums Challenge Mode. Som titlen antyder, går det dette ud på at du skal gennemføre diverse udfordringer på forskellige lukkede områder. Det kan f.eks. være at score et hvis antal point, ved at sammensætte lange kombinationer imod bølger af fjender, eller at udrydde alle modstandere så hurtigt og stille som muligt. Disse opgaver bliver låst op, alt efter hvor mange af The Riddlers gåder du løser i historien. Challenge Mode er fantastisk underholdende, og ikke mindst vanedannende da man automatisk gerne vil forhøje sin egen topscore, og ikke mindst ligge i toppen af leaderboardet, og prale over for kammesjukkerne. På den måde holder Batman Arkham Asylum også i lang tid, og det er helt bestemt et oplagt punkt at lave evt. kommende downloadable content til.

Når et spil bliver annonceret til at køre på Unreal Engine grafikmotoren, så er forventningerne fra start af høje hvad grafik angår. Og Batman Arkham Asylum har bestemt formået at levere på denne front. Selve grafikken er meget nydelig og flot at se på, og man skal meget tæt på for at se eventuelle sløringer. Den eneste finger der er at sætte, er at grafikken til tider kan være en kende langsom om at loade færdig, men det er nemt at se bort fra. 95% af spillet foregår i mørke og dunkle omgivelser, men heldigvis er det ikke noget som går hen og bliver trættende i længden, som tendensen er i mange andre titler, da det falder perfekt sammen med stemningen, og ikke mindst lyden i Arkham Asylum som desværre ”kun” leveres i 5.1 men som uden tvivl sætter den rette stemning, med psykotiske folk der snakker med sig selv i krogene, og pinende skrig som får hårene til at rejse sig. Samtidig skal Mark Hamill (Luke Skywalker) have en stående applaus herfra, for hans fabelagtige stemmeskuespil til Jokeren som sidder lige i skabet, som den gjorde i de originale tegnefilm.

Animationerne i Arkham Asylum er også en fryd for den kræsne gamer. Specielt under slåskampene, bliver de mange slag du uddeler sammensat til ét flow som bare flyder. Også ansigtsanimationerne er værd at nævne, da de passer perfekt til karakterernes humør og hvad de siger. Detaljerne er imponerende udført, og det er tydeligt at der er lagt vægt på, fra udviklernes side, at skabe troværdighed og følelse bag hver eneste af spillets karakterer.

For den gennemsnitlige spiller vil det nok tage et sted imellem 8-9 timer at gennemføre Batman Arkham Asylum, hvis man vel og mærket kun kører historiedelen igennem, og springer gåderne over. Derefter kan spillet sagtens spilles igennem 2-3 gange mere, hvilket kan anbefales hvis man vil have det fulde udbytte af hvad Arkham har at byde på. Derefter er der Challenge Mode, som er en hæderlig erstatning for multiplayer, og som for dem der finder det underholdende, vil holde i mange måneder.

Der er ingen tvivl om at Batman Arkham Asylum er et af årets blockbuster titler, som uden tvivl vil kunne konkurrere med de store i klassen. Det der kan hæmme spillet, er superhelte genrens dårlige ry indenfor spilmediet, men Rocksteady Studios har vendt skuden 180˚, og har skabt hvad der må betegnes som, det bedste superheltespil til dato. Der er kort sagt ingen undskyldning for ikke at anskaffe sig Batman Arkham Asylum når det udkommer den 28. august.
Batman Arkham Asylum

Batman Arkham Asylum

UdviklerRocksteady Studios