Army of Two: The 40th Day

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 30. januar 2010 - kl. 15:25
10 0

Salem og Rios er tilbage i adrenalinpumpende co-op-action.

Tekst af: Andreas Kandefelt. Oversat af: Dennis Haagensen

Army of Two blev udgivet for små to år siden og det der virkelig bragte spillet frem i rampelyset var satsningen på rendyrket co-op action. Vi lærte figurerne Salem og Rios at kende og de viste sig at være to virkelig hårde negle med syrede hockey-masker og en forkærlighed for at bruge deres automat-rifler som luftguitar. To år senere er Salem og Rios tilbage i Army of Two: The 40th Day.

Terrorister har taget kontrollen over et katastroferamt Shanghai. Krisen er udtalt; eksplosioner brager til højre og venstre mens skyskrabere styrter i grus. Dette er udgangspunktet og nu er det så tid til at du og din makker griber våben, hockey-masker og så ellers går i gang. Terrorister skal udraderes og byens indbyggere skal reddes, hvis du altså gider..

I Army of Two: The 40th Day har du nemlig valget. Dine handlinger bliver bedømt hele spillet igennem og du belønnes ud fra dine valg. Hvis du har lyst til at spille hele spillet igennem som det største svin på landjorden, så har du den mulighed. Hvis Moder Teresa-stilen virker mere attraktiv, så har du også chancen for at gå den vej. Eller hvorfor ikke en blanding af de to? Valget er dit.

Første gang du og din ven får chancen for at afprøve det moralske aspekt i spillet, er når I støder på det første gidseldrama, der udspiller sig. Civile holdes til fange af terroristerne og I har flere muligheder for at redde dem. Enten kan I tage terroristernes leder som gidsel og derved tvinge hans underordnede til overgivelse eller også kan du overgive dig mens din kammerat sniger sig bag om dem, med fingeren klar på aftrækkeren. Hvis forsøget mislykkes eller I vælger at lade gidsler være gidsler, så bliver I straffet med dårlig moral. Skulle forsøget derimod lykkes, så bliver I belønnet med, som oftest, en økonomisk bonus samt et plus på moral-måleren.

Undervejs i spillet stilles I også overfor skelsættende moralske dilemmaer. I et tilfælde drejer det sig om en lille dreng, der gemmer sig i en udluftningskanal. I får her valget mellem at tvinge drengen til at forlade sit skjul med det formål at hjælpe jer videre, takket være en kraftig riffel eller at lade ham forblive i sikkerhed og derved måske gå glip af den hjælp, der skal til for at I kan avancere.

Hvis du har spillet det første spil, så ved du præcis hvad The 40th Day handler om. Det er adrenalinpumpende action i tredjepersons-perspektiv i ægte Gears of War-stil. Som i Gears of War kan du i Army of Two finde dækning bag diverse objekter. Som noget nyt i to\'eren vil din karakter faktisk kaste sig frem mod dækningen, istedet for som i etteren, hvor han aldrig rigtig \"sad fast\" bag dækningen, hvilket gjorde ham til en målskive. Detter cover-system fungerer forbavsende godt og der skal ret få knaptryk til at få Rios til at gøre som du vil, selvom han engang imellem får lyst til at hænge fast her og der.

Eftersom Army of Two: The 40th Day udspiller sig i Shanghai, så er miljøerne ikke ligeså varierede som i etteren, hvor man sprang mellem flere forskellige områder som USA, Afghanistan og deslige. Det giver en ret kedelig og repetitiv følelse. Selvom EA Montreal har gjort deres absolut bedste udfra omstændighederne, så savner man stadig variationen fra det første spil.

Der er ikke noget bemærkelsesværdigt ved grafikken i The 40th Day. Den er grov og kantet, samtidig med at kameraet har problemer med at følge med i nogle situationer. Dog er special effects rigtig gode, hvilket forbedrer helhedsindtrykket. Jeg havde dog forventet at EA Montreal var kommet betydeligt længere på det grafiske plan i løbet af de to år, der er gået siden det første spil blev udgivet.

Det som, måske fremfor alt, skiller sig ud ved Army of Two er de unikke mulighed for samarbejde. Alt fra at stå ryg mod ryg og meje fjender ned til at synkront blæse knoppen af to fjender med en kraftig sniper rifle. Det såkaldte \"Aggro System\" er stadig en del af spillet og fungerer præcis ligeså godt som i det første spil. Aggro Systemet virker ved at den der skyder flest fjender, tiltrækker mest opmærksomhed, hvilket giver medspilleren chancen for at indtage en strategisk bedre position og overmande modstanderne. Anvendt korrekt kan dette gøre udslaget mellem succes og fiasko.

I The 40th Day har du, ligesom i forgængeren, muligheden for at udforme dit våben, præcis som du vil. Du kan købe nye magasiner, nye løb, nye sigtekorn og andre tilføjelser. Du kan endda kamouflere dit våben og hvorfor ikke pimpe det med guld og diamanter? I modsætning til etteren kan du nu tilgå våbenforretningen når som helst (forudsat du ikke bliver beskudt), men dette kan medføre problemer. På et tidspunkt valgte min medspiller og jeg at opgradere vores våben, lige efter at spillet havde gemt vores fremskridt. Da vi havde brugt et par minutter på at pimpe vores våben, gik vi tilbage til spillet og kæmpede løs. Desværre var vi ikke så hardcore som vi troede og vores dødsfald resulterede i at vi måtte reloade vores savegame. Et savegame, der var lavet FØR upgraderingen af våbnene, hvilket betød at vi måtte igennem hele opgraderingsprocessen igen. Virkeligt frustrerende.

En anden detajle som jeg lagde mærke til, er at det ikke kan lade sig gøre at springe mellemsekvenserne over. Jeg forstår godt at udviklerne gerne vil have at man ser historien udfolde sig mindst én gang, men når man dør gentagne gange og derfor er tvunget til at se den samme sekvens igen og igen, så begunder det at blive ret enerverende.

Udover singleplayer-kampagnen tilbyder spillet også flere forskellige multiplayer-variationer. Udover de klassiske hold-discipliner, hvor man skal indtage og holde forskellige kontrolpunkter samt en almindelig team deathmatch, har Army of Two: The 40th Day fået en form for multiplayer, der minder om Horde fra Gears of War eller Firefight fra Halo 3: ODST. Fjenderne angriber i større og større bølger og du skal så, sammen med op til 3 venner, forsøge at overleve så mange bølger som muligt.

Lyden i The 40th Day er ikke helt klokkeren. Jovist, eksplosionerne er både mange og herlige i størrelse men den øvrige lyd lader meget tilbage at ønske. Frem for alt våbenlyden. Du får aldrig den rigtige feedback fra lyden, når du skyder på modstanderne. Der er ikke saft og kraft nok bag lydeffekterne. Og hvis du scorer et rent headshot så er det da meget rarere at kunne høre hvor du ramte. Hvad er der blevet af \"vandmelon-konceptet\"?

Endvidere er lyden meget ujævn i spillet. Stemmeskuespillet i mellemsekvenserne er meget lavt i styrke, hvilket gør at samtalerne ofte overdøves at ambiente lyde. Et problem, der burde have været rettet allerede på beta-stadiet. Stemmeskuespillet er dog rigtig godt, når man kan høre det. Det føles virkelig som om EA har lagt vægt på at spilleren skal lære karaktererne at kende en anelse bedre end i det foregående spil. Både i samtalerne og i spillet som en helhed. Karaktererne er ikke længere identiske og de tager ofte maskerne af i mellemsekvenserne. Desværre har EA valgt at fjerne Rios\' og Salems fantastiske lyde, når de spilelr luftguitar på deres våben. Men i stedet har de lagt lyd til den klassiske sten, saks, papir, som kommer til gavn når du og din makker ikke helt kan bestemme jer for spillets videre forløb.

Alt i alt har EA Montreal gjort et godt stykke arbejde; de har tilmed tilføjet et sniper scope som du kan købe senere i spillet. Fans af det første spil vil uden tvivl ikke blive skuffede over efterfølgeren, men samtidig vil spillet ikke få der, der ikke brød sig om det første, til at ændre mening. Dette er et spil for to, ikke mindst med tanke på at den computerstyrede spiller er lettere tumpet men også fordi spillet simpelthen er sjovere i flertal. Army of Two er gået fra at være en mindre vellykket kopi af Gears of War til at kunne stå på egne ben og levere en action-fyldt oplevelse af høj klasse. Ikke dårligt.
Army of Two: The 40th Day

Army of Two: The 40th Day

UdviklerEA Montreal