Alone in the Dark

Anmeldt af: Dennis Haagensen - 20. juni 2008 - kl. 19:18
44 0

En ondskab lurer i Central Park og den vil have fat på dig. Du træder ind i nattens kvælende mørke, helt alene.

Det originale Alone in the Dark fra 1992 er anerkendt som et af de første såkaldte Survival Horror spil, hvor du i bedste skrækfilmsstil skal forsøge at overleve i et kaotisk, overnaturligt miljø mens en, ofte indviklet, historie gennemleves. De første spil i serien, der nu tæller 6 titler, var løst inspireret af forfatteren H.P. Lovecraft’s skriverier, mens de senere spil også hentede inspiration fra voodoo, det vilde vest og skulptøren H.R. Giger, bedst kendt fra sit arbejde med Alien-filmene.

I denne sjette inkarnation, som dog har fået nummer 5, fordi Jack in the Dark fra 1993 aldrig er blevet tænkt som en officiel del af serien, overtager du rollen som privatdetektiven Edward Carnby, hovedpersonen fra den oprindelige trilogi. Du vågner op på en briks i en bygning i New York overvåget af bevæbnede mænd, der dog virker mere interesserede i at tæve løs på en ældre mand. Historien der udspiller sig for dine øjne virker forvirrende, men det går efter kort tid op for dig, at du lider af komplet hukommelsestab.

Den ene af de bevæbnede slyngler slæber dig gennem bygningen på vej mod taget, hvor det er meningen, at dit liv skal ende, men på din korte færd mod evigheden bliver det hurtigt tydeligt, at bygningen er blevet overtaget af et væsen, der er ude på rov. Et væsen, der efter at have skaffet din bøddel af vejen på blodig vis, vender sin opmærksomhed mod dig.

I dit forsøg på at finde en vej ud af den kollapsende bygning og en forklaring på de sære begivenheder, kommer du i kontakt med nogle af de få overlevende i infernoet såvel som de formastelige sjæle, der som marionetdukker styres af den ondskab, der hersker. Sjæle der besidder unaturlige overlevelsesevner men samtidig kan destrueres af ild.

Ilden er også Alone in the Darks største fokus. Som det eneste forsvar mod størstedelen af de angribende væsner, som redskab til den videre fremfærd og som begrænsning af dine bevægelsesmuligheder. Ilden spiller en stor rolle i spillet og har indflydelse på næsten alle segmenter af spillet. Sæt ild til en stol og brug den som en fakkel, der guider dig gennem svagt belyste områder. Antænd benzin fra en lækkende benzintank for at rydde vejen frem. Spræng dig vej gennem nedbrudte vægge med sprængfarlige væsker. Mulighederne virker endeløse.

Udvikleren, Eden Studios, har skabt en interaktiv film. Korte gameplayelementer afbrydes af længere ingame sekvenser, der har til formål at forklare handlingen. Desværre giver den filmiske tilgang til spillet også en utrolig lineær oplevelse. Som eksempel kan nævnes en køretur igennem New Yorks gader, der skal ende med et halsbrækkende spring over en afgrund ind til Central Park. Dette spring vises i slow motion for at give den rette actionprægede stemning, men her er også et af spillets store svagheder. Denne anmelder forsøgte at undgå rampen, der skulle kaste bilen og dens passagerer gennem luften. En hurtig manøvre og jeg missede rampen med cirka 2 meter, hvorefter jeg endte på alle fire hjul i parken. Pludselig bliver spillet afbrudt af førnævnte slow motion sekvens, der tydeligt viser bilens færd over rampen, gennem luften og dens mindre end graciøse landing i parken.

Den lineære udfoldelse af spillet er absolut Alone in the Dark’s største svaghed. Du føler dig gang på gang låst fast i historien uden mulighed for at påvirke udfaldet på nogen måde. Alle baner er tydeligt afgrænset og dine bevægelser fastlåst til en retning. Der er ingen forgreninger i historien, der kan give replay value eller åbne op for en følelse af egentlig deltagelse i spillet. Som spiller føler du blot, at du er en skuespiller, der følger instruktørens anvisninger igennem optagelsen af en film.

Som følge af den lineære spillestil er historien et utroligt vigtigt element, da det er dén, der skal drive spilleren videre. Men allerede fra det punkt, hvor dit hukommelsestab bliver åbenlyst, virker historien letkøbt og en smule forvirrende. Brugen af hovedpersonens hukommelsestab virker som en undskyldning for ikke at give spillet en ordentlig forhistorie, men blot at kaste spilleren direkte ind i helvede. Horror-elementerne i spillet mangler chokfaktor, som det er set i for eksempel F.E.A.R. og Condemned. Bevares, spillet formår at presse pulsen op engang imellem, men oftest er spilleren næsten lullet i søvn af den manglende følelse af egentlig fare. En fare, der bliver endnu mindre udtalt på grund af spillets mange checkpoints. Dør du, så er det sjældent, at du starter meget mere end et minuts tid tilbage, og det giver spillet en form for ”Trial and Error” fornemmelse. Prøv én ting, dø. Prøv noget andet, dø. Prøv noget tredje, kom videre. Der er ingen konsekvens ved at fejle andet end spild af tid.

I kraft af spillets filmiske indfaldsvinkel er der lagt meget fokus på leveldesign, det grafiske indtryk og lydsiden. Det er også her, at spillet virkelig kommer til sin ret. Områderne du befinder dig i er - på trods af deres begrænsninger i bevægelsesfrihed - inspirerende og flotte. Det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde bag de visuelle elementer for at vise noget nyt og imponerende. Karakterne i Alone in the Dark er gennemarbejdede og livagtige, mens stemmeskuespillet halter en smule. Men lydsiden er et helt kapitel for sig.

Med Alone in the Dark har Eden Studios skabt et lydbillede, der vil stå som målestok for fremtidige horror-udgivelser. Stemningsfuld musik med keltisk præg gennemsyrer spillet og blandes med tænders gnidsel, angstskrig og knitrende ild for at skabe en kaotisk og gennemført stemning.

Kaotisk er desværre også et ord, der kan bruges om spillets styring. Din karakters bevægelser er kluntede og hæmmede. Kameraet er låst til nogle få punkter i omgivelserne og skifter ofte midt i en bevægelse, hvilket vender kontrollerens styring, så du pludselig skal trykke ned for at bevæge dig i samme retning, som du før skulle trykke op for at følge. Du har mulighed for at skifte til førstepersonsperspektiv, men det gør bare spillet til en middelmådig FPS med urealistisk våbenbrug og langsomme bevægelser. Endvidere skifter spillet ofte automatisk væk fra dette perspektiv for at vise et handlingselementer, men det skifter ikke tilbage igen.

Alone in the Dark har været under udvikling længe, faktisk siden 2005, men virker stadig ufuldstændigt. Der er mange fejl, både grafisk og specielt animationsmæssigt, der burde have været fjernet. Som eksempel kan nævnes et fald fra en bygning i nærheden af et reb. Midt i faldet gjorde spillets interface opmærksom på, at her var et reb, så selvfølgelig griber man ud efter det. Desværre er det ikke meningen, at man skal redde sig selv ved hjælp af rebet, men blot lande på jorden og så kravle op af dette reb igen. Men da man allerede har fået fat i rebet på vej ned, kan man nu ikke længere bruge det til at kravle op. I stedet står Edward og hopper på nedfaldne sten, indtil han til sidst rent automatisk griber fat i rebet og svinger sig gennem gulvet. Et eksempel på spillets manglende forståelse af fornuftig kameraføring fik jeg i en hel sekvens, der blev blokeret af den skumslukker, jeg tilfældigvis havde sat fra mig lige der, hvor kameraet ville være.

Der har været store forventninger til Atari og Eden Studios’ sommertitel, men de har desværre ikke formået at indfri dem. I stedet har de leveret et spil, der på trods af en god stemning og fine horrorelementer, er alt for kejtet og lineært til at give en god oplevelse. Der er mange fejl og det hæmmer spillet i stor grad. Vi har ventet længe på Alone in the Dark, men ville gerne have ventet længere på et bedre resultat.
Alone in the Dark

Alone in the Dark

UdviklerEden Studios