Aliens: Colonial Marines

Anmeldt af: Jens Nørup - 20. februar 2013 - kl. 21:26
10 0

Prototypen på alle rumvæsener; de frygtindgydende Xenomorphs med syre som blod, kaster sig skrigene over rumskibet Sulaco, mens store stærke marinesoldater græder og kalder på deres mor.

"De kommer, de kommer" skriger marinesoldaten ved siden af mig, mens han skyder vildt omkring sig. Der er ikke meget lys i rumskibets smalle gange, men jeg kan tydeligt se at "de" kommer, jeg griber lidt hårdere om min Pulse riffel og tager sigte; lad dem bare komme... Derfor er det lidt af et antiklimaks, da figuren, der kommer løbende imod mig mest af alt ligner en lille hund med alvorlige gigtproblemer.

Nogenlunde sådan begynder Aliens: Colonial Marines, hvor endnu et hold uheldige marinesoldater sendes ud for at sætte en stopper de klamme aliens. Historien foregår efter filmen Aliens, der jo ender med at Ripley og resten af de overlevende ombord på Rumskibet Sulaco, lægger sig i cryobeholdere og rejser hjem. Undervejs går det naturligvis galt, en deling soldater sendes af sted for at få styr på tingene og vi får lov at indtage rollen som korporal Winter.

Et af Alien seriens faste holdepunkter er den endeløse række af snævre, mørke gange i rumskibe, hvor man sniger sig af sted med nerverne uden på tøjet. Vi skal naturligvis ikke spares for endeløse, snævre, mørke gange i Aliens: Colonial Marines; faktisk foregår størstedelen af spillet i lange, mørke gange, der alle ser ens ud og byder på de samme endeløse horder af dårligt animerede aliens.

Netop de dårligt animerede aliens er et af spillets helt store problemer. De blodtørstige Xenomorphs er om nogen, seriens virkelige stjerner. Jeg kan huske hvordan jeg som teenager, var skræmt fra vid og sans i flere dage efter at have set 'Alien, den 8. passager' for første gang - dette er langt fra tilfældet i Aliens: Colonial Marines. De normalt så skræmmende aliens, der vælter imod dig, ligner mest af alt som tidligere nævnt, nogle grimme hunde, som er dårligt til bens. En af grundene til at det er sådan, er animationen, der ikke gør noget godt for vores slimede venner. Den er langt fra glidende og samtidig med at de kære væsener ofte har problemer med at passere forhindringer, vægge og andre objekter, er helhedsindtrykket langt fra noget der kan give mareridt.

Desværre er Aliens: Colonial Marines et skoleeksempel på hvordan man misbruger en filmlicens godt og grundigt. Jeg kan tilgive en kønsløs, klichéfyldt dialog og til nød også en uinspireret handling, men når det hele samtidig præsenteres i en grafisk indpakning, der ligner noget fra sidste konsolgeneration, så er målet ved at være fuldt.

Vi har allerede nævnt de endeløse gentagelser af lange, mørke gange. Det meste af spillets handling går ud på at bevæge dig fra A til B i disse gange, mens du skyder endeløse horder af aliens. Hvis du synes det egentlig lyder meget godt, så vil jeg gerne undskylde for ikke at have udtrykt mig klart nok; Aliens: Colonial Marines er ikke et godt spil, så kort kan det siges.

I begyndelsen af spillet udstyres du med en såkaldt Motion Tracker, også kendt fra filmene. Der gøres et stort nummer ud af at du kan bruge denne til at scanne for angribende aliens, hvilket jo lyder lovende og i hvert tilfælde minder om noget vi har set i filmene. I praksis viser denne funktion sig dog at være ubrugelig, da der nærmest konstant vælter aliens frem imod dig, det eneste du skal gøre er at skyde dem ned, lade dit gevær og skyde videre. Vi er aldrig i nærheden af filmens knugende stemning eller desperate kamp for livet, da man i løbet af fem minutter har set så mange aliens at det hele bare føles som et trivielt skydetelt. Samtidig føles spillet endog meget nemt på den normale sværhedsgrad, hvor den største taktiske beslutning du kommer til at tage er, om du skal skyde med pulse riffel eller shotgun.

Der er en multiplayer del i Aliens: Colonial Marines og det er faktisk den mest positive del af spillet. Der er mulighed for at spille historiedelen, sammen med op til tre andre spillere, men det ændrer ikke grundlæggende ved dén dels fejl og mangler. Den normale team deathmatch byder på en lille smule af den underholdning fans af serien fortjener. Her kan du spille med seks personer på hvert hold, enten som aliens eller marines. Og her giver det lige pludselig mening som marinesoldat, at liste sig af sted med motiontrackeren i hånden, i håb om at opdage de invaderende aliens i tide. Spiller man som alien, bydes der på de kendte finesser fra tidligere spil, såsom at se gennem vægge, spytte med syre og så videre. Desværre virker multiplayer delen ofte ubalanceret og de nye alien typer Gearbox har fået lov at tilføje universet, virker mildt sagt kiksede.

Med til forhistorien om Aliens: Colonial Marines hører det, at spillet er blevet udsat utallige gange siden den første annoncering tilbage i 2008. Det er desværre ikke noget, der har højnet kvaliteten og mængden af grafikfejl, som kommer til udtryk i masser af usynlige vægge/forhindringer og konstant faldende framerates er på grænsen til det uacceptable. På lydsiden er det mest positive lyden af din pulseriffel, der glimtvis sender dine tanker tilbage til filmenes bedste sekvenser, for straks at ødelægge det igen når du kigger på den triste grafik. Samtidig er historiedelen af spillet så kort, at det nærmer sig økonomisk kriminalitet at kræve fuld pris for det.

Det hele er egentlig ret trist, for langt størstedelen af tiden sidder man og funderer over hvor fedt et spil Aliens: Colonial Marines kunne have været. Desværre skamrides hver eneste militærkliché så hårdt, at det nærmest gør ondt at tænke på at handlingen lægger op til en efterfølger. I mellemtiden er det bedste råd herfra at gå i en stor bue udenom Aliens: Colonial Marines og hvis du slet ikke kan lade være, så vent til det rammer tilbudshylden i din lokale spilbiks.
Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

UdviklerGearbox