Alien Spidy

Anmeldt af: Jakob Helms Andreasen - 20. marts 2013 - kl. 22:30
Del denne artikel:
3 0

Nuttet alien-edderkop nødlander på jorden - og det er bestemt ikke for børn!

Jeg har intet imod spil, som er svære og udfordrende – tværtimod elsker jeg dem. Jeg kan sagtens sidde og bruge alt, alt for lang tid på at udvikle den perfekte taktik til at hoppe igennem et område i et platformspil eller lignende. Jeg elsker følelsen af, at det rent faktisk lykkes, at man sidder tilbage og er ikke bare kommet igennem området, man er også blevet god nok til at gøre det igen og igen, uden fejl. Så sidder man tilbage med et smil på læben og glæder sig til næste område der skal mestres.


Alien Spidy er sådan cirka det stikmodsatte, i en eller anden mærkelig skizofren blanding, hvor jeg ikke er sikker på hvad folkene bag har tænkt. Hovedpersonen er, som titlen også angiver, en edderkop fra en fjern planet, som drager til jorden, da han mister kontakten til sin ven. Jep, hovedpersonen hedder endda ”Spidy”. Hvis man ikke vidste bedre, så kunne man næsten tro, at Alien Spidy rent faktisk handlede om en lille, nuttet alien-edderkop, og at det var et sødt børnespil. Det er faktisk ikke helt forkert – for det handler om en lille, nuttet alien-edderkop… Det er bare ikke et børnespil.

Man styrer Spidy igennem en serie af baner på jorden, hvor man skal undgå diverse forhindringer som man kunne forvente, at en edderkop ville støde ind i. Det er alt fra rullende bænkebidere, små dråber og giftige svampe. Til gengæld kan man hoppe på bløde snegle, eller lave et edderkoppespind op til visse planter. Ens værste fjende er dog skråninger, da Spidy kan have svært ved at hoppe på skrå overflader – hvilket desværre ikke virker til at være helt bevidst.

Indimellem er der små flyvende kugler, som ikke er yderligere forklaret. De giver dog point når man samler dem op, og det er sådan set essentielt at man samler alle disse flyvende kugler op i hver bane, for at opnå en høj score, hvilket giver et vist antal stjerner.

Alien Spidy byder desuden på et par power-ups, som varer et par sekunder hver. Et eksempel er Superjump, som gør, at ens næste hop er ekstra-højt. Til gengæld får man kun ét hop af den slags, når man samler sådan en power-up op, og hvis man ikke rammer rigtigt med det hop, ja, så er det tilbage til sidste check-point.


Det er et masochistisk platformspil, af den slags hvor man forventer at ens reflekser bliver presset til det ypperste, mens man sendes ud på et udfordrende platforms-eventyr, som man føler en tilfredsstillelse af at gennemføre. Hvis det så oven i købet er et spil som er nemt at lære, men svært at mestre, så er det ikke helt galt. Problemet er bare, at Alien Spidy simpelthen ikke leverer varen.

I sådan et spil her, så er det allervigtigste, at man føler, at styringen af figuren er ’stram’ og velfungerende, og at spillet kører flydende. Alien Spidy er dog så dejligt indrettet, at spillet hakker hver gang du pauser, dør, genstarter ved et checkpoint, starter en bane eller starter banen forfra – hvilket desuden tager så lang tid, i forhold til hvor korte banerne er, at det bare ikke er sjovt. I et spil, hvor man kan forvente at dø mange, mange gange i et forsøg på at komme igennem en bane, så er det ikke okay, at det tager over 10 sekunder at starte forfra – nogle gange tager det tættere på et halvt minut. Hvis man dør er man sådan set også garanteret, at man ikke får fem ud af fem stjerner på banen, og det er vel det man går efter.


Det er meget fint at dø i spil, når man ved, hvorfor man døde – specielt hvis det var ens egen fejl. Derimod at dø, uden at kunne gøre noget ved det, fordi at spillet hakker når man respawner ved et checkpoint, er simpelthen mere end almindeligt frustrerende. Det er sådan noget, som bare ikke skal ske i en masochistisk platformer – og det sker altså i Alien Spidy.

At man dør en del er selvfølgelig okay i sådan et spil – spillet er jo egentlig bygget op, så man dør konstant. At det så tager lige så lang tid at forsøge at komme igennem banen, som det gør at genstarte den, er dog ikke okay – og så kan man lige så godt forberede sig på at spillet lige hakker et par sekunder… Igen. Det sker så tit, at man kan forvente det en gang i minuttet.

Alien Spidy bliver meget hurtigt meget, meget svært at elske, fordi spillet hakker noget så grusomt, det kræver en præcision som styringen bare ikke ligger op til og det tager utilgiveligt lang tid at genstarte spillet. Det havde måske ikke været et decideret dårligt spil, hvis de her store, væsentlige fejl, de blev rettet – men det er simpelthen store, tåbelige fejl, som man ikke bare lige kan se bort fra, vi snakker om.


Til forsvar for Alien Spidy vil jeg godt sige, at det ikke er et decideret grimt spil, men at det til tider rent faktisk formår at skabe en fin grafisk stil, som vi har set en del gange her de sidste par år, nemlig sort tilsat enkelte farver. Desværre er Alien Spidy bare heller ikke specielt flot, og det er specielt ikke flot, når man for tyvende gang forsøger at passere samme sektion som for ti minutter siden, stadigvæk med samme repetitive, upassende soundtrack kørende i baggrunden.

Alien Spidy er vist et forsøg på at efterligne succesen fra titler som Super Meat Boy og N+, men det er simpelthen så langt fra, at jeg ikke engang er sikker på, om man rent faktisk har prøvet. Jeg er simpelthen forundret og chokeret over, at man kan udgive et spil, som til tider kræver noget nær millimeter-præcision, uden at designe et gameplay, som rent faktisk er bygget op omkring dette.

Alien Spidy er simpelthen et spil, der er så chokerende dårligt, at jeg knapt kan beskrive det. Jeg har ikke engang lyst til at vide hvad der er gået galt her, for der bør ikke være nogen tvivl om, at Alien Spidy er et fejlprodukt, som ikke kan reddes af patches og lignende. Det er simpelthen en katastrofe, og det eneste ved det her spil, som kan bringe bare en lille smule glæde frem i mig er, at jeg aldrig nogensinde skal spille det igen.

Skulle du alligevel have mod på Alien Spidy, kan det købes på Xbox Live Marketplace for 800 MSP.
Fakta
Alien Spidy

Alien Spidy

PlatformXbox 360
UdviklerEnigma
UdgiverKalypso Media
Spillere1
Udgivelsesdato20-03-2013
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 3
Følg Xboxlife her
Xbox Support
+ Hovedpersonen er nuttet
Spillet hakker, styringen er ikke ’stram’ nok til det krævede præcissionsniveau, det er en rædselsfuld oplevelse
Gameplay:2.5
Grafik:5.0
Online:-
Holdbarhed:2.0
Overall 3.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.