Borderlands: The Pre-Sequel

Anmeldt af: Jens Nørup - 3. november 2014 - kl. 21:35
2 0

Borderlands tager et skridt tilbage og fortæller os forhistorien om Jack, Claptrap og resten af persongalleriet fra Borderlands 2.

Hvis du har spillet Borderlands 2, har du helt sikkert lagt mærke til de mange krydsreferencer der var mellem figurerne; Jack's inderlige had til Claptrap, Moxxi's forhold til Jack, og hvor kendte Roland ham fra?

Borderlands: The Pre-Sequel tager os med en tur i rummet og fortæller hvordan Jack gik hen og blev universets største bad guy. Historien indledes med at din figur, Vaulthunter, står foran en henrettelsespeloton og afhøres af Lilith, som også var med i Borderlands 2. Vi forstår at Vaulthunteren er anklaget for at samarbejde med Jack og i ét langt tilbageblik ser vi hvordan Jack begyndte som en ok fyr og siden udviklede sig til Handsome Jack, den magtliderlige psyko vi kender fra Borderlands 2.

Du behøver således ikke at have spillet de første Borderlands spil, da The Pre-Sequel, som navnet antyder, er en lang forhistorie til 2'eren. Således er der kommet 4 nye Vaulthunter klasser til, hvor den største forandring nok må være muligheden for at spille som den småtossede robot, Claptrap. De fire klasser har hver især en speciel evne, der kan hjælpe dig ud af en svær situation og i den klassiske kaos stil, som Borderlands serien er kendt for, er Claptraps evne en blanding af alle Vaulthunters evner - med den lille detalje, at du ikke selv kan vælge hvilke kræfter der bliver taget i brug, når du aktiverer den specielle evne.

Efter en kort indledningssekvens, begynder vores historie på rumbasen Helios, Jacks hovedkvarter i Borderlands 2. Jack er raget uklar med sin arbejdsgiver og du får lov at indtage rollen som hans sidekick, der skal rage kastanjerne ud af ilden, fuldstændig som i Borderlands 2 er Jack nemlig ikke meget for selv at få beskidte hænder.

Dette sender os ned til den lille måne, Elpis, hvilket har givet udviklerne mulighed for at lege med tyngdekraften i spillet. Således er du lidt mere let til bens i The Pre-Sequel, og din ilttank på ryggen har mulighed for at give dig et lille boost, så du kan flyve kortere afstande. Du kan også bruge boostet til at flyve nogle meter op i luften, for så at trykke på B knappen og i bedste arcadestil lave et bodyslam mod jorden, der skader alle omkringstående fjender. En ganske sjov effekt, der dog ikke er noget mere end en gimmick i det store billede.

Det fører os frem til den største indvending jeg har mod Borderlands: The Pre-Sequel. Det føles netop ikke som et Borderlands 3, men snarere en 2.5 version, eller en større udvidelsespakke. Der er ganske vist en helt ny planet man kan udforske, men landskabet er ikke videre inspirerende. Bygninger, banditbaser og byer ligner til forveksling noget fra Pandora og udover fraværet af vegetation på Elpis, havde jeg ikke den store fornemmelse af at man befandt sig i en ny verden.

Den sorte humor som serien er kendt for er der også masser af, men i The Pre-Sequel følte jeg at det var sværere at købe ind i den. Der er for mange jokes og vittige bemærkninger, der er tro kopier af de første spil - Claptraps evige forvirring, Moxxi's overhovedet ikke underspillede seksuelle innuendo og så videre. Samtidig føler jeg også at historiens narrativ er lidt problematisk; man følger hvordan Jack skal udvikle sig til den diktator han er i Borderlands 2. Undervejs hjælper man ham så godt man kan, og bliver på den måde delagtig i alle de uhyrligheder han begår.

Vores Vaulthunter står selvfølgelig anklaget for disse ting i spillets start, men det ændrer ikke på at man undervejs, til tider har en lidt dårlig smag i munden. Nu er det selvfølgelig bare sjov og ballade, og et spil som Borderlands: The Pre-Sequel skal absolut ikke tages seriøst. Men man sidder lidt tilbage med følelsen af, at hele frihedskampen, der var temaet i Borderlands 2, ikke betyder det helt store.

Nu vil mange nok sige, at historien i Borderlands serien, bare er en undskyldning for at få lov at skyde på alt hvad der rører sig. Og på det punkt er der i hvert fald ikke noget at sætte en finger på; The Pre-Sequel byder på fjender i lange baner og masser af våben. Jeg savner stadig den oplagte mulighed for at sammensætte sit eget våben, men spillet byder på så mange forskellige slags våben, at selv den mest kræsne skytte nok skal finde noget der matcher temperamentet.

Fjenderne er mange, men ikke særlig varierede og så savnede jeg nogle flere Boss kampe. Der er nogle få Boss kampe, men de er hverken lige så mange eller lige så udfordrende som i Borderlands 2. Noget af det sjoveste i The Pre-Sequel er muligheden for at spille op til 4 spillere sammen, på samme måde som de tidligere spil. Det giver en anden dynamik til spillet, tempoet stiger og der er ofte vild kamp om det loot, der kan findes i mange af missionerne.

Grafisk holder The Pre-Sequel sig til samme skabelon som Borderlands 2, og jeg havde meget svært ved at spotte nogen ændringer. Til gengæld synes jeg den cell-shadede stil passer godt til Borderlands universet. Det hele kører overvejende gnidningsløst, selvom jeg oplevede enkelt steder i spillet hvor grafiske elementer satte sig fast og først forsvandt hvis man gik ud af området og kom tilbage, så området blev læst ind igen.

Er du Borderlands fan, er der masser at komme efter i The Pre-Sequel; masser af udvidet baggrundshistorie til de kendte figurer og endnu flere missioner. Har du ikke stiftet bekendtskab med Borderlands tidligere og søger du et "light" rollespil, er The Pre-Sequel et godt sted at starte, da du her får en god indføring i hvad det hele handler om, samtidig med en god multiplayerdel. Kan du se i gennem fingre med de nævnte fejl og mangler, er der mange timers underholdning at hente.
Borderlands: The Pre-Sequel

Borderlands: The Pre-Sequel

Udvikler2K Australia