Tour de France 2014

Anmeldt af: Morten Skou - 27. juli 2014 - kl. 14:28
4 0

Vi ser nærmere på årets udgave af Tour de France-spillet, som udvikles af Cyanide Studio under en officiel licens.

Årets Tour de France er i fuld gang, og ligesom med så mange andre af de helt store sportsbegivenheder, så findes der selvfølgelig et officielt licenseret spil, hvor du hjemme fra sofaen i ro og mag kan forsøge at overkomme de heftige strabadser, som cykelrytterne bliver udsat for i årets tour.

Det er efterhånden en del år siden, at jeg sidst har spillet et Tour de France spil, og selvom jeg tilbage i min anmeldelse af samme titel i 2011 endte med at give spillet en af de laveste karakterer, som jeg nogensinde har givet et spil, er jeg alligevel spændt på at se, hvad årets udgivelse har at byde på - samtidig håber jeg selvfølgelig, at udvikleren Cyanide Studio har formået at rette op på de problemer, som de forrige udgivelser har haft.

Spillet er opdelt i fire forskellige områder: Opvarmning, Tour de France, Pro Team og Mod. Opvarmningen giver dig en kort introduktion til de forskellige mekanikker, som du kommer til at bruge, når du for alvor kaster dig ud i spillet. Tour de France er selvfølgelig den del af spillet, hvor du kan tage et af de rigtige cykelhold igennem de mange strabadser, som de forskellige etaper i årets Tour de France byder på. Pro Team giver dig mulighed for at opbygge dit eget hold, gennemføre touren og købe nye kørere efter hver sæson. Til sidst er der Mod, som giver dig mulighed for at køre imod en ven i splitscreen.

Som sagt er spillets hoveddel selve Tour de France spiltypen. Her starter man ud med at vælge det hold, som man godt kunne tænke sig at gennemføre touren med, derefter kan man vælge, hvilke etaper man vil køre på, det minimale antal man kan nøjes med er 8, men der er selvfølgelig også mulighed for at køre alle 21, hvis man skulle have lyst til det. Når man kommer til det sted, hvor man kan vælge, hvilke etaper man vil køre, så er 8 af dem valgt i forvejen, og selvom man rent faktisk godt kan fravælge dem, så får man en besked om, at målene for holdene ikke vil være aktive, hvis man gør det. Dermed er man som minimum tvunget til at køre de samme 8 baner hver gang, og det synes jeg er et underligt valg.

Selve kørslen virker enormt langtrukken, man styrer en enkelt kører fra sit valgte hold af gangen, og kan vælge mellem at køre på stor eller lille klinge og eventuelt trykke på "A" for at få køreren til at stå op i pedalerne, for eksempelvis at komme med i et udbrud. Der er også mulighed for at give ordre til de andre kørere på dit hold, ligesom du hele tiden får oplysninger fra team manageren om, hvordan det går. Ligesom det har været tilfældet med de tidligere Tour de France spil, så løber man desværre alt for hurtigt tør for energi, hvilket er med til at gøre spillet meget kedeligt, meget hurtigt. Etaperne er lange, men heldigvis har man mulighed for at spole frem i tiden, så man faktisk kan nøjes med at køre de områder af etapen, som er vigtige for at man kan nå sine mål, eksempelvis at vinde tid for at få den gule trøje eller komme først over bjergtoppene, så man kan få den prikkede bjergtrøje.

Når et spil er baseret på en officiel licens, betyder det ofte, at alle navnene i spillet er de rigtige. Langt hen af vejen gør det sig også gældende med Tour de France 2014 spillet, og teamnavne såvel som de fleste ryttere fremgår derfor med deres respektive navne. Der er dog desværre undtagelser med nogle af de helt store ryttere som eksempelvis Mark Cavendish, der i spillet hedder M. Civendash og Chris Froome, der fremstår som C. Froost. Det er selvfølgelig småting, og hvis det rent faktisk er noget som man ikke kan leve med, så kan man faktisk selv rette både holdnavne og navnene på cykelrytterne til.

Med det sagt synes jeg rent faktisk, at det er skuffende, at et spil, der pryder sig med at have den officielle Tour de France licens, ikke engang har formået at nærme sig den rigtige holdsammensætning, som holdene stillede op til årets Tour de France med. Eksempelvis kan man på Tinkoff-Saxo stadig se ryttere som Chris Anker Sørensen og Matti Breschel på holdet, og på Team Sky kan man se B. Waggons (Bradly Wiggins), der som bekendt heller ikke er en del af årets tour.

Når man er blevet træt af at køre Tour de France-delen, hvilket man i mine øjne skal være helt enorm cykelfan for ikke at blive meget hurtigt, er der mulighed for at køre samme tour igen med et hold, der ikke har nogle kendte profiler. Dette kan man gøre i forbindelse med den tidligere nævnte "Pro Team" spiltype. I det store hele går det ud på det samme som Tour de France-delen, men i Pro Team skal man optjene penge ved at gennemføre forskellige mål, vinde etaper og lignende, så man efter sæsonen har råd til at tilføje nye og bedre kørere til sit hold. Ideen om Pro Team kunne egentlig være udmærket, men eftersom en sæson stadigvæk kun består af, at man skal køre i Tour de France, så tilføjer denne del af spillet egentlig ikke rigtigt noget ekstra værdi - tværtimod er det om muligt endnu mere kedeligt at køre med ukendte profiler, der har dårligere kondital end de kendte kørere, som man ellers kan stifte bekendtskab med i spillet. De skulle hellere have brugt tiden på at lave spillets hovedfeature bedre end den er.

Grafisk er der for mig at se ikke sket det store siden sidste gang, jeg prøvede et Tour de France-spil. Kørerne ligner ud over køredragterne på ingen måde dem selv, tilskuerne, som står i vejkanten, er de samme 4-5 forskellige karakterer i forskellige farver tøj. Omgivelserne er ligeledes enormt udetaljerede og kedelige at se på - jeg vil påstå, at man ikke kan se forskel på, hvilke en af banerne, man kører på. Før hver bane er der en hurtig video, der viser banen der skal køres på, denne er egentlig flot nok, men der bliver kørt alt for hurtigt igennem den til, at man kan få noget som helst ud af det.

Lydsiden i spillet består af den samme og meget monotome sang i menuerne. Ellers er det primært stemmen fra din team manager, der snakker til dig og lyden af vinden, der konstant puster, som udgør soundtracket. Det hele er meget kedeligt og monotomt.

Holdbarheden afhænger i høj grad af, hvor stor en cykelfan man er. De fleste af os kan nok lige klare at gennemføre en enkelt Tour de France, måske endda kun på de 8 obligatoriske etaper, før spillet ryger tilbage på hylden. De største cykelfans kan måske presse noget mere ud af det, men vi kommer nok ikke uden om, at spillet ganske hurtigt går hen og bliver uhyggeligt kedeligt.

Alt i alt er Tour de France 2014 ikke en særlig sjov oplevelse, ikke engang en minimumsforventning om, at det er de rigtige kørere på holdene, bliver indløst - og så er spillet altså hæsblæsende kedeligt. Spillet ligner de tidligere Tour de France-spil fra samme udvikler, og nyhederne er ikke noget, som er værd at skrive hjem om. Til sidst synes jeg at det skal nævnes, at spillet rent faktisk er oversat til dansk, desværre minder oversættelsen om noget der er lavet automatisk, så kvaliteten er ikke så høj som man kunne have ønsket sig.
Tour de France 2014

Tour de France 2014

UdviklerCyanide Studio