Valiant Hearts: The Great War

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. juni 2014 - kl. 22:48
5 0

Valiant Hearts: The Great War skildre en krig igennem øjnene på fire mennesker, som prøver at overleve første verdenskrigs rædsler. Et rørende og flot spil.

Valiant Hearts: The Great War foregår i første verdenskrig, men det er bestemt ikke noget helt almindeligt krigsspil. Faktisk er det slet ikke noget krigsspil, da det er et puzzle eventyrspil og det går slet ikke ud på at slå ihjel, men på at overleve og hjælpe andre. Jeg kan ikke huske, at jeg har slået en eneste ihjel i løbet af hele spillet.

Det er i år 100 år siden at første verdenskrig startede og historien er løst baseret på nogle af de mange breve, som blev sendt mellem soldater og krigsfanger og så deres familier derhjemme. Det var gratis at sende breve hvis man var soldat og da telegrammer og telefoner kun måtte bruges i militær øjemed, var breve den eneste livline familier havde med deres kære, som var blevet sendt i krig.

Man spiller ikke mindre end fire forskellige personer i Valiant Hearts, og dermed ser fire forskellige vinkler på historien og på krigen. Man spiller Karl, en tysk civilist bosat i Frankrig, der bliver smidt ud af landet, da Tyskland erklærer krig mod Frankrig og han efterlader sig en kone og et lille barn hjemme på gården i Frankrig. Man spiller Karls svigerfar Emile, som bliver indkaldt til den franske hær og efter en kort optræning, bliver han sendt til fronten. De to andre er Freddie, en af de i alt 128 amerikanere, der meldte sig under de franske faner og Anna, som er en belgiskfødt sygeplejestuderende bosat i Paris.

I løbet af spillet møder disse fire personer hinanden, de bliver skilt fra hinanden igen, for at møde hinanden igen. Man kan ikke lade være med at blive knyttet til disse helt uskyldige mennesker, som bare er en del af en frygtelig krig. Men den man bliver mest knyttet til, er en femte figur, nemlig Walter, som er en hund oplært af tyskerne til at fungere som redningshund. Han er blevet væk fra hans ejer og følger nu på skift vores fire helte og han har en stor rolle i spillet - og så er han utrolig sød når man nusser og klapper ham.

Spillet foregår i 2D og gameplayet er puzzle-baseret, det vil sige, at man i løbet af spillet får en masse opgaver man skal løse. Det kan være at overbelaste en maskine under jorden, som sender giftgasser op på slagmarken som man skal krydse, eller at snige sig ind bag fjendens linjer via deres skyttegrave, for at finde forbindinger til en såret kammerat. Gåderne er ikke specielt svære, men de kræver da lige, at man tænker sig lidt om og de gør god brug af Walter, som man kan give kommandoer for at få ham til at hente forskellige ting, aflede fjendens opmærksomhed eller redde sårede civile ud af brændende huse.

De fire spilbare figurer, har hver deres evner, som påvirker gameplayet. Emile er f.eks. blevet taget til fange og arbejder i køkkenet hos tyskerne, så han render rundt med en stor suppeske, som han kan gokke tyskerne oven i hovedet med. Anna kan helbrede og forbinde sårede soldater, via nogle små rytme- og musikbaseret minispil. Det betyder, at gameplayet er fintt varieret, man keder sig aldrig og selv om det er simpelt, fungerer det fint og virker forfriskende.

Første verdenskrig er en af de blodigste krige i verdenshistorien og det mest imponerende ved Valiant Hearts er, at selv om det ikke er et krigsspil, oplever man tydeligt hvor meget civilbefolkningen led under denne krig. Den verden det hele foregår i, er grum, mørk og fuld af ødelæggelse og alligevel er der meget kærlighed. Det er en sjov blanding, som ikke fokuserer direkte på krigens rædsler, men de er hele tiden til stede. Man fokusere i stedet på det bånd de fire hovedpersoner opbygger til hinanden og ikke mindst til hunden Walter, som er helt uundværlig. Det er en spændende og anderledes krigs-skildring, som er virkelig forfriskende.

Som en fin lille detalje, er spillet fyldt med historiske fakta, som faktisk er ganske interessante at læse. Hvis man ønsker det, kan spillet være ganske lærerigt, for man kan læse fakta om de slag spillet foregår i og informationer om de mere end 100 objekter man kan samle op undervejs. Man kan bl.a. læse om, hvorfor livet i de tyske skyttegrave var langt mere behageligt end i de allieredes og hvilken betydning et flag havde under krigen og hvorfor flagene pludselig forsvandt fra slagsmarken, da man begyndte at føre skyttegravskrig.

Ubisoft har gjort det igen med deres UBIart spilmotor. Vi så den første gang i brug i Rayman Origins, senere i Rayman Legends og senest i det fremragende Child of Light. Alle disse spil har haft en helt unik grafisk stil og det har Valiant Hearts også. Hele spillet ligner nærmest en 2D dukkefilm med tilhørende stive animationer og sjove bevægelser. Den grafiske stil er unik, men ikke helt så fremtrædende og artistisk stærk som i f.eks. Child of Light, men det er bestemt flot og anderledes at se på.

Lydsiden er præget af klassisk musik og til tider tidstypisk musik og fine lydeffekter fra krigen omkring en. Vores fire helte taler et slags sludresprog, men dette kombineret med talebobler kun med tegninger gør, at man sagtens kan forstå hvad de siger og hvad de vil have en til at gøre. Det eneste negative, der er er sige om lydsiden, er Walter der gør lige lovligt meget, når han prøver på at hjælpe en med at løse de forskellige gåder - den evige gøen kan altså godt stresse lidt, når man sidder og tænker over hvordan en gåde skal løses.

Valiant Hearts: The Great War trailer - se i HD her

Ubisoft er nok mest kendt for deres store produktioner som Splinter Cell, Assassin's Creed og Far Cry, men det er dejligt at se, at de er begyndt at lave mindre og billigere spil, som Child of Light og nu Valiant Hearts, hvor der ikke er sparet på noget og hvor fokus ligger på simplere gameplay mekanikker og en unik visuel oplevelse.

Valiant Hearts: The Great War er er dejligt lille spil, der skildre en tidsperiode, som er noget overset af spilbranchen. Det gør det på en helt ny og anderledes måde, hvor man ser krigen fra en helt anden vinkel end normalt og på samme tid med en historie, hvor man ikke kan undgå at knytte sig til, og få følelser for, spillets figurer og ikke mindst til ens firbenede ven - og slutningen er meget rørende og er ikke som man skulle tro.

Har du lyst til at prøve et fint lille puzzle eventyrspil og som skildre en krig på en måde du ikke før har oplevet i et spil, skulle du smide de godt 110 kroner efter Valiant Hearts, som nu kan downloades til din Xbox One (og Xbox 360) fra Xbox Games Store nu.
Valiant Hearts: The Great War

Valiant Hearts: The Great War

UdviklerUbisoft Montpellier