2014 FIFA World Cup Brazil

Anmeldt af: Alan Vittarp Rasmussen - 30. april 2014 - kl. 16:17
2 0

Det kan godt være at Danmark snublede inden VM kvalifikationsmålet blev nået i fodbold. Heldigvis sørger EA Sports for, at du selv kan sparke dem med i digital form.

Man kan beskylde EA Sports for meget, men at servere indholdet i deres spil i flot stil, har de nu altid været dygtige til. Nogle gange har det måske virket lidt som form over indhold, men i tilfældet her hvor centrum er det overdådige medieskue, som VM i fodbold nu engang er, føler man dog at indsatsen er berettiget. Imens vi ærgrer os over de danske drenges manglende evner og glæder os til at bolden for første gang sparkes op i Brasilien, så sørger EA Sports for at lindre vores kløe. Modsat ved EM sker det dog ikke med en hentebar udvidelse – i stedet sker det som en helt nyt spil. Eller det er måske en sandhed med modifikationer.

2014 FIFA World Cup Brazil er godt nok serveret med den klassiske spisebrødsseddel med forbedringer, men der er i sidste ende tale om FIFA14 i nye klæder. Spillet er dybest set løftet direkte over med enkelte nye tilretninger på banen, men underligt nok har det så også bragt lidt uhensigtsmæssigheder med sig. Mulighederne er selv sagt skåret lidt til, og fokus ligger fuldstændigt på det kommende VM. Du har mulighed for at føre et givent mandskab hele vejen mod pokalen. Det kan enten ske ved at indtræde i kvalifikationen – så Danmark også har en chance – alternativt ved at indtræde direkte som en af de kvalificerede i de allerede etablerede puljer.

Dertil vender muligheden ”Captain Your Country” også retur. Her kan du – og op til tre andre – skabe jeres digitale alter ego, som skal smides ind på det valgte mandskab. Med andre ord, så har man altså – modsat tilfældet for FIFA14 – mulighed for regulær lokal co-op, hvor man styrer en enkelt mand og ikke deles om at styre holdet. Dertil så er vejen frem reguleret, så man stiger i evner ved de små minispil, som efterhånden har belejret FIFA. Man bliver altså ikke umiddelbart bedre ved at spille, det sker efterfølgende når man eksempelvis bliver bedt om at banke en håndfuld bolde mod mål i håb om at score og blive bedre i ”Shooting”. Konceptet er umiddelbart udmærket og skaber en form for intern konkurrence, når man på skift skal forsøge sig ud i en given disciplin. Dog er det lidt mere problematisk, at man har videreført ideen til samtlige spilformer, da det efter noget tid bliver lidt irriterende, at man tvinges til at gennemgå øvelserne.

Når man kastes ud på banen er det tydeligt, at man har taget motoren fra FIFA14 og løftet konceptet mere eller mindre direkte over i denne skabelon. Angiveligt så burde tingene være finpudset, men i min optik er det virkelig på de små linjer at dette er sket. Det er fortsat et relativt balanceret spil på banen, hvor hastighed, fysisk styrke og hurtighed spiller ind. De enkelte dele er så justeret i forhold til hinanden, så man alligevel ikke får de store fordele trods fysisk overtag. Det resulterer igen i, at kampene overordnet set er på den målfattige side.

Man kan stadig med fordel benytte løftede bolde fremefter, mens man har lukket lidt ned for mål fra indlæg. Den kunstige intelligens er generelt blevet bedre til at imødese denne, og man kan selv som forsvarende lettere få hovedet på indlægget. Sjovere er det som vanligt at kaste sig ud i kampe over nettet. Her er godt nok ikke ækvivalenten af Ultimate Team, men der er stadig mulighed for drabelige opgør mod andre. De nye balanceringer har gjort det marginalt lettere at forsvare sig. Lige pt. er det let at finde en modstander, og jeg er sikker på det kun bliver mere overvældende de næste par måneder, for derefter at lide en stille død.

Underligt nok er der dog kommet lidt teknisk fnidder til. Blandt andet så er tilfældene, hvor påbegyndte animationer kommer til at kollidere, steget. Egentlig er det løbende lykkedes EA Sports at luge ud i dette, men det kan være det er den forholdsmæssigt korte produktionstid, kombineret med lidt nye tilføjede animationer, der har øget antallet. Jeg var i hvert fald både ude for spillere, der dansede rundt om en bold, samt unødigt løb bolde ud af banen. Dertil så er der tilfælde, hvor nogle kameravinkler gør, at kameraet pludselig får rystesyge når det skal zoome ud.

Den grafiske indpakning er ellers godkendt. Det er nok ikke alle, som det forårsagtige gul/grønne tema vil appellere til. Men det er passet til de brasilianske farver, og var i min optik egentlig ganske forfriskende. Der er tydeligvis også lagt noget mere arbejde i at gengive trænerne, selv om der stadig er visse, som står negativt ud – vores egen inklusiv. De små tekniske problemer tæller lidt ned, men spillet på banen ser stadig realistisk og flydende ud. Som noget nyt kan man på lydfronten vælge mellem forskellige muligheder, som kan fylde tomrummet mellem kampene. Udover den obligatoriske samling musik, er der denne gang også to duoer af kommentatorer, som sidder og kloger sig. Det er ren baggrundsstøj og man fokuserer ikke specielt meget på det, men det fungerer egentlig ganske fint som stemningstæppe.

Sidder man og kan ikke vente til VM bliver sparket i gang, så er 2014 FIFA World Cup Brazil ikke et dårligt sted at spendere tiden. Det bliver ikke mindre relevant når det først går løs i Brasilien. Herefter vil interessen formentligt dale hastigt, og serverne vil nok ikke blive overrendt. I min optik er prisen, på lidt under 500 kr., i dette perspektiv – sammenlignet med eksempelvis FIFA14 – nok lige på den høje side, da man ikke får specielt meget variation med i pakken. Kan du bare ikke få nok fodbold - eller tiltaler landsholdsbold dig mere end klubbold – er det dog ikke noget dårligt sted at fordrive tiden.
2014 FIFA World Cup Brazil

2014 FIFA World Cup Brazil

UdviklerEA Sports