The Wolf Among Us - Episode 3

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. april 2014 - kl. 21:57
3 0

Mysteriet fortsætter for Bigby i dette tredje afsnit af The Wolf Among Us med navnet A Crooked Mile. Læs vores anmeldelse her.

Med tredje episode af The Wolf Among Us, er vi nået halvvejs igennem Telltales dystre eventyr – og dette afsnit fortsætter lige efter den spændende cliffhanger-slutning i andet afsnit. Man tager igen rollen som Bigby, den tidligere Store Stygge Ulv, der i sin menneskelige form har rollen som sherif i Fabletown. Mysteriet omkring to brutale mord i byen ser ud til at nærme sig sin opklaring – eller gør det? Jeg vil ikke afsløre for meget af handlingen her, men kan sige så meget, at den velfortalte historie ikke bliver mindre mystisk i dette tredje afsnit, som hedder A Crooked Mile.

A Crooked Mile er ikke så actionfyldt som det første afsnit, men det er mere intenst, da man denne gang arbejder under tidspres. Bigby og Snehvide har kredset sig ind på den potentielle morder, som man ikke ved hvor befinder sig, men det er kommet vores to hovedpersoner for øre, at morderen skal mødes med en person klokken to om natten, man ved bare ikke med hvem og hvor? Man skal nu finde frem til, hvor dette møde skal finde sted inden det er for sent. Det kan godt være at der ikke er så meget action (bortset fra i slutningen af afsnittet), men det er intenst på en anden måde. Inderst inde ved man jo godt, at man nok skal nå det, men alligevel formår spillet at opbygge en spænding omkring det, specielt på et tidspunkt, hvor man får valget mellem at undersøge et af tre mulige spor – og man kan ikke nå at undersøge dem alle, så det er alligevel lidt nervepirrende, om man vælger det rigtige, for at kunne få den bedste information om det hemmelige møde.

Man støder på et par nye eventyr-figurer undervejs, bl.a. en overraskende udgave af Bloody Mary og man kommer tilbage til den skumle stripklub med den skruppelløse Georgie, der udnytter de unge piger i nød. Jo længere man bevæger sig ind i universet som The Wolf Among Us udspiller sig i, finder man ud af, at det ikke er noget lyserødt eventyr, men en grum fortælling, hvor stort set alle de figurer man støder ind i, har sår på sjælen eller ikke helt rent mel i posen. Jeg vil ikke afsløre mere om dette tredje afsnit, man bør nemlig selv opleve det, da Telltale er fremragende historiefortællere.

Gameplayet fungerer på samme måde som i de tidligere afsnit, hvor man render rundt og undersøger omgivelserne og det hele krydres med lidt action-sekvenser hvor man skal trykke på de rigtige knapper på de rigtige tidspunkter. I dialogerne vælger man det svar man ønsker og på den måde drives historien fremad – det fungerer, men man kunne godt tænke sig lidt nye gameplay elementer, som vi har set Telltale har introduceret i anden sæson af The Walking Dead.

Det andet afsnit af The Wolf Among Us sluttede med noget af en cliffhanger, som A Crooked Mile følger godt op på og historien tager nogle spændende drejninger i løbet af de omkring 90 minutter, som dette tredje afsnit varer. Jeg greb dog mig selv i, at kede mig en lille smule i starten, da der ikke sker så meget, men det er typisk for et mellem-afsnit som dette, der ligger midt i mellem starten og den formentligt spændende afslutning, der kommer i de to sidste afsnit af denne sæson.

Grafikken i The Wolf Among Us er rigtig nydelig at se på, den har en flot tegnet ”noir stil” og det er en fornøjelse at se et tegneserie-univers komme til live på denne måde, som det gør i The Wolf Among Us. Der er de samme tekniske bump på vejen, som plager både The Walking Dead og The Wolf Among Us, men som altid, er det ikke noget som ødelægger oplevelsen af den gode historie. Lydsiden er som altid glimrende, med et fint og passende soundtrack og med nogle fremragende præstationer af stemmeskuespillerne, der leverer dialogerne og hele historien med stor overbevisning.

The Crooked Mile er en god fortsættelse af The Wolf Among Us, der fokuserer på det Telltale er bedst til, nemlig at agere som fremragende historiefortællere – og ikke som skabere af actionspil. Universet spillet foregår i, er dystert men alligevel farverigt og selv om denne serie ikke har fanget mig på samme måde som The Walking Dead har, ser jeg endnu engang frem til næste afsnit, for at se i hvilken retning handlingen bevæger sig.

The Wolf Among Us – Episode 3: A Crooked Mile kan købes på Xbox Games Store til 40 kr. Bemærk, at det kræves at du har købt og betalt Episode 1, før du kan spille denne tredje episode.
The Wolf Among Us - Episode 3

The Wolf Among Us - Episode 3