Yaiba: Ninja Gaiden Z

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. april 2014 - kl. 20:22
0 0

Ninja Gaiden serien tager en afstikker med Yaiba: Ninja Gaiden Z – det viser sig, at det ikke er den bedste idé Tecmo Koei har fået. Læs vores anmeldelse af spillet her.

Tecmo Koei er modige. De har taget deres mest populære ninja-action-serie til dato, drejet lidt på knapperne og resultatet er blevet et fjollet, larmende og blodigt spil, hvor en cyborg ninja nedkæmper horder af zombier. Der skal altså tro på egne evner, og gode overtalelsesevner af den kreative ledelse, til, hvis sådan en idé skal sælges igennem.

Desværre ser det ud til, at Tecmo Koeis vilje til at tage chancer, noget som vi ofte efterlyser i spilbranchen, i denne omgang ikke ser ud til at være frugtbar. Yaiba: Ninja Gaiden Z er en afstikker og ender med at blive Ninja Gaiden seriens irriterende, larmende og opmærksomhedskrævende lillebror, der lige har lært en masse bandeord og dermed siger dem hele tiden. Sådan en bliver hurtigt irriterende.

Spillet er udviklet i et samarbejde mellem Team Ninja, Keiji Inafunes (Resident Evil, Onimusha) Comcept studie og amerikanske Spark Unlimited, hvor sidstnævnte mildest talt ikke har den bedre track record, med det tvivlsomme Lost Planet 3 og Legendary som deres seneste udgivelser.

Historie er der ikke voldsomt meget af i Yaibi: Ninja Gaiden Z. Man spiller anti-helten Yaibi Kamikaze, der efter at være blevet skåret i tynde skiver af Ninja Gaiden seriens normale helt Ryu Hayabusa, bliver sat sammen med mekaniske dele af rigmanden Rico Del Gonzo og hans voldsomt storbarmede videnskabskvinde Miss Monday. Nu er Yaiba Kamikaze naturligvis på jagt efter Ryu Hayabusa, for at få sin hævn.

Gameplayet er nok det eneste, der minder en smule om de tidligere Ninja Gaiden spil. Som cyber-ninjaen skal man kæmpe mod horder af, ja, zombier i alle afskygninger. Man har en række forskellige angreb man kan udføre helt i tråd med hvordan sådan nogle plejer at være skruet sammen; man kan enten angribe hurtigt men ikke så kraftigt, eller langsommere men så med et kraftigere angreb. Undervejs kan ens angreb blive opgraderet og man kan få nye evner. Dertil kommer der nogle kluntede platform-sekvenser hvor man skal hoppe rundt ved at trykke på de rigtige knapper på de rigtige tidspunkter – det ser da meget blæret ud, men det bliver hurtigt et irritationsmoment med tiden, især fordi de ikke er udført specielt godt.

Når man lærer kampsystemet godt at kende, kan man kæde en imponerende række af angreb sammen og combos, der nærmer sig 2-300 er ikke usædvanligt. Generelt er kampsystemet ikke specielt vellykket; det virker upræcist og det samme kan siges om counter-systemet, hvor man i hvert fald skal være meget meget præcis, før Yaiba udfører det tiltænkte kontraangreb.

Sværhedsgraden er ikke på niveau med de andre Ninja Gaiden spil, som kan være uhyggeligt svære. Yaiba: Ninja Gaiden Z er dog ikke noget let spil på nogen måde, da fjenderne er talrige og de deler godt med øretæver ud, men det er altså ikke i nærheden af de andre spil i serien.

Den visuelle side er det største positive element ved spillet. Det hele foregår i en flot og meget farverig tegnet stil og det ser nærmest ud som om, at man spiller igennem en hektisk action tegneserie. Rent teknisk er det ikke det mest imponerende spil vi har set til Xbox 360, men den grafiske stil er ganske flot at se på. Lydsiden er desværre ikke på niveau med den grafiske side – specielt Yaibas gennemført kiksede one-liners er rædselsfulde – det er her, at den irriterende og larmende lillebror rigtigt kommer til udtryk. Der er kiksede seksuelle hentydninger og tilnærmelser til Miss Monday og hun er ikke sen til at trykke brysterne samme og læne sig fremover. Det er jo Team Ninja som står bag og alle der har fulgt lidt med i deres spil i en årrække vil vide, at de er meget glad for storbarmede kvinder – hvilket der jo bestemt ikke er noget galt med, men hvorfor skal det hele fremstilles så kikset og infantilt?

Nå, tilbage til selve spillet. Yaiba: Ninja Gaiden Z er et underligt sidespring i Ninja Gaiden serien, som desværre ikke tilfører serien noget som helst. Det er et meget middelmådigt actionspil, der er ingen multiplayer og historiedelen kan, på letteste sværhedsgrad, gennemføres på en god eftermiddag. Der åbnes op for lidt godter når spillet gennemføres, som måske kan forlænge spilletiden med et par timer derfra, men ellers er der ikke mange grunde til at komme tilbage til spillet efter at have gennemført det.

Yaiba: Ninja Gaiden Z er måske for dig, som elsker lidt skæv japansk humor og hektiske actionspil – og som lige har en lørdag, som skal brændes af med lidt underholdning foran din Xbox 360. Jeg har svært ved at anbefale spillet – det er ikke direkte forfærdeligt, men der er mange bedre, og ikke mindst billigere, alternativer i butikkerne derude.
Yaiba: Ninja Gaiden Z

Yaiba: Ninja Gaiden Z

UdviklerSpark Unlimited