XCOM Enemy Within Commander Edition

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 10. december 2013 - kl. 18:51
4 0

Et år skulle der gå før den første store udvidelse ankom til det nye XCOM. Har det været ventetiden værd?

Fireaxis Games var firmaet, som i slutningen af 2012 formåede at genoplive XCOM med den kvalitet og følelse, som de gamle XCOM fans savnede. Nu er der en alvorlig udvidelsespakke på banen som vi ser nærmere på. Skulle du endnu ikke have spillet det nye XCOM spil, kan vi anbefale at læse vores tidligere anmeldelse af XCOM Enemy Unknown, hvor du kan få opdateret hele historien om serien, sammen med anmeldelsen.

I XCOM Enemy Within Commander Edition er der store opdateringer og vi starter med den kronologiske del. Historien i spillet er udvidet, og er umiddelbart en del dybere end den oprindelige udgave. Det udmunder sig i at omfatte langt flere historie baserede missioner, som er små og store opgaver, man ikke kan vælge fra, og de er ofte opbygget anderledes end de almindelige missioner. Et stykke inde i spillet dukker der pludselig en ny fjendtlig, og menneskelig, organisation frem, kaldet Exalt, som kæmper for deres egen overbevisning, der ikke stemmer overens med XCOM. Exalt er man altså nødtvunget til at holde i skak, sideløbende med kampen mod de ekstra terrestiale fjender. Det gør spillet mere intenst og kampene mod Exalt byder på nogle helt nye udfordringer som man ikke oplever mod rumvæsenerne.

Alt i alt drejer det spillet over i en lidt mere spændende retning, end at det udelukkende gælder om at vinde over de onde rumvæsener, og i det hele taget giver XCOM Enemy Within et positivt og en smule tiltrængt tvist til historien, så det bestemt ikke føles kedeligt at spille igennem igen.

Et af spillets største plusser er de mange nye baner, som man udkæmper de taktiske kampe på. Der er mange, og de varierer meget, hvor man i den oprindelige udgave hurtig kunne dem i blinde. De blander mange elementer, som giver gode taktiske muligheder, samtidigt med at det oftest bliver en smule sværere.

Et andet sammenhængende element med de nye baner er funktionen af ”meld” indsamling. Meld er et nyt stof, der er placeret to til tre steder på banen. Så snart man har opdaget en beholder, begynder den at tælle ned og man har cirka fire runder til at nå hen og indsamle stoffet før det forsvinder. Det har den effekt at det kan påvirke det ellers meget rolige taktiske kampforløb med lidt mere vovede manøvrer, fordi man har brug for at få de ekstra Meld beholdere med hjem til basen.

Meld skal nemlig anvendes i den tophemmelige XCOM base, hvor det som nyt grundstof giver muligheden, både for genmodificering af ens soldater, men også til udvikling af en super tjekket kampdragt kaldet MEC Trooper, som er proppet med det sidste nye indenfor våbenteknologi. Genmodificeringen giver mulighed for at give de fleste af ens soldater nye ekstremt praktiske evner, som usynlighed, regenerering og lignende. MEC Trooperen giver lidt sig selv, og man bliver nødsaget til at vælge hvilken retning man vil fokusere sin forskning indenfor.

Ikke nok med at de nye muligheder for forskning vokser gevaldigt, det samme gør ens produktionsområde, hvor man i det oprindelige spil forholdsvist hurtigt kunne få bragt listen ned og havde hvad man skulle bruge, er der nu mange flere valgmuligheder som igen tvinger en til at vælge noget fra for at kunne få det man satser på.

Det er dog som om de tekniske fejl har også har sneget sig med ind i denne udvidelse af spillet. Det er de samme problemer, at man pludselig kan ses igennem for eksempel en væg, eller der vises en meget lang slow motion sekvens af at en soldat eller fjende, som foretager et angreb, eller at man selv kan se fjender fuldstændig urealistiske steder på banen. Det er ikke så slemt og det er til at leve med, men de fejl burde simpelthen være rettet siden første spil udkom.

Som en lille fodnote skal det nævnes at denne udvidelse har indbygget, Second Wave, som var en mindre pakke, der udkom i starten af 2013. Second Wave er for de lidt mere hardcore fans, som giver mulighed for at præge en række af spillets funktioner. Der er op til 12 valgmuligheder, som man krydser af hvis man ønsker spillet med funktionen tilkoblet. Det er eksempelvis at økonomien ændres til at landende giver vidt forskellige beløbe, taktiske spilleregler på banen ændres som at et skud fra flanken sikrer en kritisk træffer og meget andet som kan give spillet en del variation. Flere af valgmulighederne låses dog først op efter gennemførelse af hovedspillet.

Generelt set er dette en flot udvidelse, som har meget at byde på. For det første er der kommet et væld af nye genstande, fjender og baner, og for det andet er det er ikke tit man ser en udvidelse formå at smyge sig så fint ind i hovedspillet, og meget behændigt faktisk går hen blive en stor del af historien og gameplayet generelt. Det er flot gået og har man først spillet denne udgave af XCOM vil det være helt udelukket at gå tilbage og spille den første fra 2012.

XCOM Enemy Within – Commander Edition er udgivet som et helt spil for sig selv, og man kan diskutere om det virkelig er nødvendigt at lave det som et komplet ”nyt” spil, som prismæssigt også nærmer sig et komplet nyt spil, som det jo på en måde også er. I PC udgaven findes udvidelsen nemlig som en almindelig pakke til download, men det kunne altså ikke lade sig gøre i Xbox 360 versionen. Men kunne man lide det første spil fra sidste år, vil man bestemt ikke gå galt i byen ved et køb af denne udvidelse som har en masse at byde på.
XCOM Enemy Within Commander Edition

XCOM Enemy Within Commander Edition

UdviklerFireaxis Games