Lego Marvel Super Heroes

Anmeldt af: Jens Nørup - 22. november 2013 - kl. 21:03
2 0

Avengers Assemble! Traveller's Tales samler hele holdet af superhelte og giver os et af deres mest ambitiøse spil til dato.

Kan man lave det samme spil igen og igen, og slippe godt fra det? Det er spørgsmålet der rumsterer i mit hoved, da jeg pakker Lego Marvel Super Heroes ud og studerer den farvestrålende æske. Det er vel 10. gang jeg sætter et Lego spil i maskinen og bortset fra navnet på æsken og figurerne der er med, ligner spillene hinanden til forveksling, helt ned til styringen og menuerne.

At dømme efter mine børns begejstring over muligheden for at lege med Hulk, Ironman og alle de andre Marvel helte, har Traveller’s Tales endnu engang formået at levere varen; et smidigt, lækkert udseende spil, der bare fungerer og samtidig er ganske underholdende. Der er dog ikke tale om et decideret børnespil, men nærmere et spil, der formår at tilfredsstille selv de mest inkarnerede serie nørder og samtidig tjener som en fin introduktion til Marvel universet for børnene.

Kort fortalt, skal S.H.I.E.L.D. holdet indsamle stumperne af Silver Surfers board, der er blevet spredt udover New York i smådele. Disse dele besidder en kraftig, kosmisk energi som Dr. Doom og Loke meget gerne vil have fat i. Det bliver startskuddet til en vild jagt gennem New Yorks gader, hvor du får lejlighed til at tage styringen af de fleste af de kendte S.H.I.E.L.D. og Avengers figurer. Historien er skrevet af Marvel's egen Mark Hoffmeier og indeholder alt det en klassisk superhelte historie bør; hurtige oneliners, tvivlsomme alliancer, onde, onde skurke og masser af klodset humor.

Tro mod det, som efterhånden er blevet Lego spillenes varemærke, består spillet af en række gennemtænkte, varierede baner, der hver især fint udnytter de enkelte figurers særlige evner. Nogle steder skal Spiderman bruge sit net til at trække forhindringer fra hinanden, andre gange skal Mr. Fantastic forvandle sig til en gigantisk skrutrækker eller Hulk skal kaste en togvogn efter Sandman. Spillet lægger i høj grad op til at man spiller to sammen, da mange af de små gåder og udfordringer på banerne, skal løses ved at flere af figurerne samarbejder.

De fleste klassiske Lego elementer går igen i Lego Marvel Super Heroes - banerne indeholder 10 minikits, der kan indsamles og som altid, skal der mere end én gennemspilning til, da mange af dem kun kan nås gennem 'frit spil' funktionen hvor du selv kan sammensætte dit hold af helte. En funktion, der er kommet til med tiden, er at du nu kan vælge hele figurgalleriet, mens du spiller en bane, ved at holde Y knappen inde på din controller. Ganske brugbart når man skal bruge en bestemt figur til at løse en opgave.

Figurgalleriet er intet mindre end imponerende. Så vidt jeg har kunne tælle mig frem til, er der ca. 138 forskellige karakterer, plus forskellige outfits til mange af dem. Selv mere perifere, og i Danmark måske knap så kendte, figurer er der blevet plads til; Guardians of the Galaxy, A-Bomb og en af mine personlige favoritter, Quack-Fu mesteren Howard the Duck. Den efterhånden 90-årige Stan Lee har også fået en fremtrædende plads i spillet, idet han optræder på hver bane hvor han har rodet sig ud i en faretruende situation. Lykkes det dig at redde Stan Lee alle de steder hvor han er i fare, låses han op som en spilbar figur, der meget passende besidder en god portion af alle de evner, han selv har givet til Marvel helte gennem tiden. En anden bonus figur er Deadpool, der i egen selvfede person forsøger at løbe med al opmærksomheden i sidemissionerne.

Som det har været tilfældet i de seneste Lego spil, taler figurerne også i Lego Marvel Super Heroes. Stemmeskuespillet er fint og består af kendte kræfter som førnævnte Stan Lee, Marvel veteranen Nolan North, John DiMaggio fra Futurama og mange andre. Det flot orkestrerede soundtrack er en biograffilm værdigt og ville gøre sig fint i en Avengers film.

Grafisk synes jeg det er lykkes Traveller’s Tales at løfte niveauet lidt, blandt andet med forbedrede skyggeeffekter og nogle lækre overflader. Spillet drager også fordel af, en efterhånden velprøvet, grafisk motor og det betyder at der kun er meget få tekniske problemer med afviklingen. Der er dog enkelte unoder, der forhindrer topkarakteren. En af dem er det drilske kamera, der gerne lever sit eget liv og kan gøre enkelte baner unødvendigt svære at gennemføre. Styringen kan også drille lidt når der er behov for præcision og ind i mellem når man spiller to er det nemmeste at lade én af spillerne droppe ud, for at den anden person kan færdiggøre banen i ro og mag.

Selvom historien er ganske underholdende og byder 15 gode baner, er det overraskende nok, nærmest det der fylder mindst i Lego Marvel Super Heroes. Som nævnt er scenen sat i New York og spillet byder på en stor åben verden hvor du i ægte GTA stil kan udforske alt, hjælpe Lego figurer i nød, køre, flyve og meget andet. Der er så meget at foretage sig, at du vil føle dig underholdt mange timer efter hovedhistorien er forbi.

Lego Marvel Super Heroes er et af de mest omfangsrige Lego spil indtil nu, der kan begejstre børn i alle aldre. De mindste kan hygge sig med at løbe rundt i en stor Lego version af New York, de lidt større (og deres fædre) vil nyde historien og de mange superhelte - kort sagt underholdning for hele familien og det er vel den bedste anbefaling et Lego spil kan få.
Lego Marvel Super Heroes

Lego Marvel Super Heroes

UdviklerTraveller’s Tales