The Bridge

Anmeldt af: Jakob Tofte - 21. november 2013 - kl. 19:37
3 0

Vi har kigget nærmere på det lille, finurlige indiespil, der udfordrer de små grå med logiske tænkningsopgaver, med meget stor variation i sværhedsgraden.

The Bridge begyndte som et projekt under Ty Taylors ”Master of Science” grad i computervidenskab på Case Western Reserve University. Sammen med den medstuderende, Mario Castañeda, fortsatte projektet efter de graduerede. I dag har vi spillere fornøjelsen af et indiespil i topkvalitet.

Historien er simpel. I rollen som vores protagonist, der har fået hukommelsestab, skal vi ved at gå ind ad forskellige døre i hans hjem genskabe hans hukommelse. Bag hver dør befinder dig sig små, todimensionelle puzzles, som alle skal løses. Historien er til at overse og dybest set overflødig. The Bridge udfordrer nemlig i al simpelhed sine spillere ved hjælp af de små puzzles, som der i alt er 48 af. Det er tydeligt, at det har været et mål med udviklingen af The Bridge, at det skulle være simpelt at gå til og simpelt at styre, men tiltagende mere og mere udfordrende i selve den logiske opgaveløsning.

Således er målet at få protagonisten ud af en dør. Man kan gå og man kan rotere hele billedet. Med disse to simple kontroller begynder udfordringerne simpelt og nemt, men senere i banerne bliver ens tankegang voldsomt udfordret på grund af introduktionen af store kugler man ikke må blive ramt af, små roterende orkaner, parallelle universer og meget andet. Med muligheden for at spole i sin opgaveløsning ligeså langt tilbage man har lyst, imødekommer udviklerne risikoen for store frustrationer. Frustrationerne kan sagtens søge op til overfladen fra tid til anden alligevel, men muligheden for at spole tilbage er bestemt en fin mulighed, der også gør, at man ikke er ligeså tilbageholdende med at begå fejl, som hvis man vidste, at det ville betyde, at man skulle begyndte helt forfra.

Det grafiske udtryk i spillet er meget smukt og ganske unikt. Hele spillet foregår i sort/hvid og fremstår som en form for blyantstegnet litografikunst. Selve banerne er finurlige og intelligent designede med en stor inspiration i den hollandske billedkunstner M. C. Eschers berømte ”Umulige Konstruktioner”, hvor matematikken og geometrien spiller hjernen et pus med sine trapper uden ende, vægge på hovedet, gulve som lofter og meget andet. På lydsiden er der ikke meget at tale om. Afslappende musik, som dog ikke varieres overhovedet, benyttes som baggrundsmusik og derudover er der kun ganske få lydeffekter. Lydsiden supplerer spillet godt og skaber en afslappende ramme, hvor spillets mange og afvekslende udfordringer kan løses fra en lænestol med benene oppe.

The Bridge har en varighed på omtrent fem til ti timer afhængig af, hvor logisk en tænker man er. Desværre er der ikke meget at komme tilbage efter, når først man har gennemført de 48 puzzles. Det er dog et hyggeligt, lille spil, som til prisen bestemt kan anbefales til tilhængere af 2D-puzzles. Grundet sin simple opbygning og fokus på udfordringerne frem for alt muligt andet, fremstår The Bridge meget finpudset i sin simple, men smukke form.

The Bridge kan købes på Xbox Games Store for 70 kr.
The Bridge

The Bridge