Rayman Legends

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 1. september 2013 - kl. 14:29
1 0

Endelig er efterfølgeren til 2011’s fremragende Rayman Origins kommet. Kan Rayman Legends holde de gode takter fra forgængeren? Få svaret her.

Uha der har været meget ballade omkring Rayman Legends. Spillet var oprindeligt planlagt til at være en lanceringstitel til WiiU i slutningen af november sidste år, men et par måneder før den planlagte udgivelse, forsinkede Ubisoft spillet til februar i år. WiiU folket var ikke tilfredse.

Da vi nærmede os den nye udgivelsesdato, kom det helt store slag; spillet var stort set færdigt til WiiU, men Ubisoft valgte at udsætte spillet i næsten 7 måneder ekstra, fordi at spillet nu også skulle komme til Xbox 360 og Playstation 3, og Ubisoft ville udgive spillet på samme tid til alle platforme. Nu var WiiU ejerne virkeligt utilfredse (ganske forståeligt), for Rayman Legends var nu blevet udsat næsten 1 år på WiiU. Selv fra udviklerne hos Ubisoft Montpellier, kom der billeder frem på Twitter og Facebook, hvor de ikke så specielt tilfredse ud med Ubisoft-hovedkvarterets beslutning. Det er senere kommet frem, at udsættelsen skyldes de lave WiiU salgstal, så det gav forretningsmæssig god mening at udsætte spillet indtil der var flere WiiU-maskiner på markedet og på samme tid udgive det på Xbox 360 og Playstation 3.

Rayman Legends er efterfølgeren til Rayman Origins fra november 2011, der imponerede os med den flotte grafik, høj kreativitet, underholdning og charme aldrig før set i serien. Jeg kan lige så godt afsløre med det samme; Rayman Legends fortsætter i samme spor og er endnu bedre end Rayman Origins. Legends er ganske enkelt et af de bedste platformspil jeg nogensinde har spillet.

Drømmenes lysning er endnu engang i fare. Under en 100 år lang søvn har mareridtene formeret og spredt sig. De har skabt nye monstre; drager, kæmpetudser og endda sømonstre. De har skabt kaos i Drømmenes lysning og har taget samtlige Teensier til fange og det er nu op til Rayman, med hjælp fra Murfy, at tage kampen op mod disse monstre og redde Teensierne.

Rayman Legends er i sin kerne et 2D platformspil. Rayman skal hoppe fra platform til platform, nedlægge en lang række fjender og undgå forskellige snedige fælder. Spillet er spækket med indhold – faktisk bliver man lidt overvældet i starten, da det kan være svært at overskue de mange muligheder. Muligvis også fordi spillet ikke har traditionelle menuer, men en masse rum man render rundt i. Det styrker ikke overblikket.

Historiedelen består af fem forskellige verdener med hver deres tema og i disse verdener, er der en række forskellige baner. Der er traditionelle baner, hvor man skal indsamle så mange Lums man kan, som er nogle små svævende lysende væsner og befri tilfangetagne Teensier (i alt 700). Af andre baner er der en slags speed run, hvor man skal skynde sig igennem banerne og stadig indsamle så mange Lums som muligt – og så er der de traditionelle bossbaner – som ikke er helt så traditionelle her i Rayman Legends. Man kan endda låse op for en række redesignede baner fra Rayman Origins. Men de suverænt bedste baner, er dog de nye musikbaner, hvor man hopper, løber, sparker og slår i takt til musikken – det er helt fænomenalt skruet sammen. Det kan ikke beskrives, det skal ses – og det kan du i videoen nederst på siden.

Rayman Legends kan spilles alene eller side om side lokalt med tre venner. Vil man spille mod sine venner, kan det gøres i det lille fodbold-minispil, Kung Foot, hvor man skal spille fodbold 2D Rayman-style. Det er meget simpelt, men virkelig sjovt sammen med et par venner.

Gameplayet i Rayman Legends er justeret en smule i forhold til Origins. Rayman har fået nye evner, men den største nyhed er, at han nu får hjælp af hans ven Murfy, en lille grøn flyvende fyr. Man styrer Murfy ved hjælp af B-tasten og han hjælper Rayman med at komme igennem banerne. Murfy kan vælte platforme, han kan skære snore over, så fjenderne bliver kvast under f.eks. tunge træstammer og han kan kilde en stor trold, så han begynder at grine, så Rayman kan angribe ham uden at blive mast flad af troldens store hænder. Eller prikke forskellige skabninger i øjnene, så de enten trækker sig væk eller brøler, så Rayman kan ride på lydbølgerne. Og jeg kunne blive ved. Rayman Legends er fyldt med gode idéer og sjove påfund og de bliver ved med at komme.

Ligesom Rayman Origins gør Rayman Legends brug af Ubisoft egen UBIart Framework. Kort fortalt er det et værktøj, som gør spildesignerne i stand til, nærmest at tegne, designe og animere direkte i spillet, uden at skulle tænke alt for meget på tekniske begrænsninger og de kan dermed koncentrere sig om den kreative del af spildesignet. Grafikken er virkelig flot og banerne er meget opfindsomme. Det hele ligner en håndtegnet tegnefilm, med masser at flotte og klare farver, mange detaljer i omgivelserne og med animationer, der kunne være en animationsfilm værdig. Der er måske ikke den helt store forskel i grafikken fra Rayman Origins (få forbedringer er der dog), men det betyder ikke noget, da Origins allerede så virkelig lækkert ud.

Lydsiden er fin og velfungerende. Lydeffekterne passer fint til spillets stil og soundtracket består at små lette og glade melodier, som man næsten ikke kan lade være med at nynne med på. Som en rigtig god ting, er alle menuer, tekst og tale i spillet på dansk.

Rayman Legends gameplay

Det er ikke platformspil vi vader rundt i på Xbox 360, men det betyder ikke så meget, når vi med mellemrum får perler som Rayman Legends. Det er et underholdende og fængende spil, med en let og præcis styring, en fabelagtig grafik, smukke animationer og et forfriskende og varieret gameplay.

Det er virkelig svært at finde noget at sætte fingeren på her. Skal man absolut pege på noget, kan man nævne en lille grønne hjælper Murfy, ikke altid ved hvilket håndtag han skal trække i eller hvilket hjul han skal dreje på, for at gøre det lettest for spilleren og det kan betyde dødsfald i værste fald. Det er dog småting, men kan på den anden side være kilde til frustration i de sværere baner. Bortset fra dette, er det faktisk svært at se, hvad Ubisoft Montpellier skulle have gjort ret meget bedre, end hvad de har præsteret med Rayman Legends.

Rayman Legends virker fantastisk gennemarbejdet (skulle det jo egentligt også gerne være med de lange udsættelser det har været udsat for), det er sjovt at spille, det er fyldt med sjove idéer og påfund, der mange timers indhold hvis man vil finde alle Lums og Teensier, humoren er god og velplaceret og det er ganske enkelt en fornøjelse at spille – mere at der ikke at sige om det. Det skulle da lige være, at har du bare den mindste interesse i platformspil, så køb omgående Rayman Legends.
Rayman Legends

Rayman Legends

UdviklerUbisoft Montpellier