Resident Evil: Revelations

Anmeldt af: Søren Davidsen - 9. juni 2013 - kl. 16:43
4 0

Resident Evil: Revelations er gået fra at være et håndholdt spil og til at blive udgivet på Xbox 360, men virker den opskrift, og har Resident Evil stadig taget i dine nerver?

Resident Evil: Revelations tager sin plads på tidslinjen imellem Resident Evil 4 & Resident Evil 5. I spillet møder vi tidligere personer fra universet: Chris Redfield and Jessica Sherawat, som er på jagt efter en terror-organisation, som holder til på en svævende ø ved navn: Terragrigia. De bliver dog meldt savnet, og det er op hovedpersonerne Jill og Parker Luciani at finde dem.

Som de tidligere Resident Evil spil, er det et spil som holder en tæt på skærmen, mest pga. historien. Og når man kigger på de seneste spil i serien, er det måske også den eneste grund til at hardcore fans stadig køber spillet den dag i dag. Selve historien er ikke prangende, og i den tid jeg sad med spillet, blev jeg ikke skræmt på noget tidspunkt. De fjender man støder på er ikke skræmmende, måske for et barn, men nu henvender spillet sig jo til teenagere og voksne, som er fan af serien. Fjendernes lave IQ gør bare, at du ikke føler nogen udfordring ved at skulle dræbe dem, tværtimod.

Udover campaign har Resident Evil: Revelations også et punkt i menuen kaldet: ”Raid Mode”. Det er et mini spil, med fokus på action og CO-OP. Du er enten alene eller sammen med din partner, og i skal så kæmpe jer igennem dele af banerne fra campaign. Det nyskabende er så at dine fjender er en smule anderledes end tidligere. Dine fjender har nemlig en bar over deres hoved som indikere deres liv, og deraf kan du så vælge hvem du mener er den største trussel imod dig og/eller din co-op partner. Raid er muligt med lokalt co-op, og via Xbox Live

Grafisk er spillet sådan set okay, taget det i betragtning at det originalt var et spil til Nintendo 3DS. Jeg var meget forhåbningsfuld allerede fra første filmsekvens, som er noget at det flotteste jeg har set i år. Desværre holdt forhåbningerne kun et par minutter, indtil at man så fik lov at spille selve spillet. For at give et eksempel, så starter spillet med at du skal gennemsøge et skib. Du starter udenfor med din makker: Parker, og han går virkelig underligt! Det er som om at hans gang ikke er flyende og det er noget man ikke kan slippe sine øjne fra, når først man har opdaget det. Det samme kan ses på dine fjenders bevægelser.

Lydsiden i Resident Evil: Revelations er rigtig god, jeg sad selv og spillede det en mørk aften, med min soundbar tændt. Og kiggede mig tit over skulderen for at se om der skulle være noget. Og lyden i Resident Evil: Revelations er også et af spillets store trækplastre, da det gør så meget mere ved miljøet end bare grafikken alene. Stemmeskuespillet kunne dog godt have været bedre, men det er til at leve med da jeg ikke synes at det spiller den største rolle i spillet.
Selve banerne er ret lineære, ment på den måde at du skal gå fra punkt A til punkt B og spillet giver ikke mange muligheder for at udforske mere end hvad er det vigtigste.

Styringen er meget ligetil; du starter spillet med en let tilgang til hvordan du styrer Jill. Du bliver også introduceret til de forskellige våben, og udstyr, og du får blandt andet en skanner som hedder: ”The Genesis”. Et stykke elektronik som bruges til at finde items, fjender og fælder. Dog ville jeg personligt hellere selv prøve at finde disse ting, som jeg nu kun kan bruge en skanner til at finde. Det positive er dog at når du har skannet et item etc. så får du et herb, hvilket giver dig liv.

En anden finurlig ting, er at når du har tømt dit magasin så reloader dit våben ikke automatisk, du skal altså selv sørge for at der altid er friske skud på dit våben. Ens våben føles kraftigt mod dine fjender, og du føler ikke at du er i fare for at blive dræbt særlig tit. Det hjælper heller ikke at du igennem spillet vil kunne opgradere dine våben, og gøre dem endnu stærkere. Det betyder, at man føler sig aldrig rigtigt udsat, da man altid kan stole på ens våben, så længe man har husket at reloade inden man trykker på aftrækkeren.

Da jeg først satte Resident Evil: Revelations i min Xbox, fik jeg naturligvis en opdatering smidt i hoved som skulle hentes. Men jeg fik også gratis DLC med, fra starten. Bonus! 2 DLC’er som inkluderede en ny character, som vil være mulig at bruge i Raid mode. Jeg fik også en våben dlc, som indeholder opgraderinger til ens våben, også i Raid mode.

Set fra et samlet synspunkt så er Resident Evil: Revelations et okay spil, men når desværre ikke samme højde som tidligere spil i serien. Det er ikke noget banebrydende, eller revolutionerende på nogen måde og det er ikke optimeret voldsomt i denne Xbox 360 version. Spillet fortjener dog ros for sin gode lydside, og for den gratis DLC man får med fra starten. Og jeg er sikker på at hvis du er hardcore Resident Evil fan, så står spillet sikkert allerede i din samling.
Resident Evil: Revelations

Resident Evil: Revelations

UdviklerCapcom