Dead Island Riptide

Anmeldt af: Jens Nørup - 22. maj 2013 - kl. 14:20
7 0

Polske Techland præsenterer en efterfølger til deres zombie hit, der er en nøjagtig copy/paste af forgængeren. Læs anmeldelsen af Dead Island Riptide her.

Kender du de der familiefester, der gentager sig selv år efter år? Den samme siddeplads, den samme suppe, steg og is menu og den samme onkel, der bliver for fuld og udlover tæsk til alle. Ganske underholdende på sit eget niveau, men hverken opfindsomt eller intelligent. Hvis du kan følge min illustration, har du en lille idé om hvad der venter, når Techland disker op med zombie versionen af fætter/kusinefesten fra helvede.

Jeg har nu tilbragt nogle dage i selskab med Dead Island Riptide og det har, mildt sagt, været en blandet fornøjelse - den første glæde over at gense det tropiske zombie-mareridt, blev hurtigt afløst af frustration, mens jeg løb rundt i min lejlighed; først for, indtil flere gange, at tjekke om kablerne i min Xbox ikke sad ordentligt i, derefter ud og tjekke min router for at se om jeg havde netforbindelse og endelig en tur på nettet for at sikre mig, at der ikke var en opdatering jeg havde misset.

Det burde ikke være sådan, men store dele af denne anmeldelse kommer til at handle om Dead Island Riptide's tekniske problemer.
Dead Island udkom tilbage i 2011 og fik overvejende gode anmeldelser, men blev af de fleste kritiseret for spillets mange tekniske fejl. Nu skriver vi 2013 og Techland smider en efterfølger på markedet, der ikke bare ligner forgængeren til forveksling, men også er lige så fejlbefængt som originalen.

Vi begynder således hvor Dead Island slap; vores fire helte er blevet evakueret til et krigsskib, hvor det viser sig at den onde, onde Dr. Serpo har skumle planer med vores helte, der er immune over for zombie infektionen. Krigsskibet forulykker og vi strander på øen Palanai, naboø til Banoi fra det første spil.

Allerede hér løber vi ind i Riptide´s største problem; det ligner simpelthen det første Dead Island spil for meget. Der er stort set intet nyt under solen, bortset fra muligheden for at sejle med en lille båd på øens små kanaler og floder. Ellers er det de samme hytter, de samme zombier og de samme typer missioner. Jeg har intet imod at Techland forsøger at profitmaksimere deres produkt til den yderste grænse, men at tage fuld pris for et spil som Riptide er en fornærmelse af spilkøbernes intelligens, når der reelt set kun er tale om en stor udvidelsespakke.

Copy/paste handlingen er dog ikke det værste ved Riptide - dén pris tager antallet af fejl og mangler. Som ved et mirakel er det lykkedes Techland at overføre samtlige fejl fra Dead Island, samt et par stykker mere. Jeg har ikke spalteplads nok til at beskrive dem alle, men lad os tage et par stykker; de første mange timer af spillet foregik uden lyd - efter adskillige genstarter af min Xbox, installation af spillet på harddisken og tjek af alle kabler, opgav jeg og spillede videre uden lyd, den kom dog tilbage ca. en tredjedel inde i spillet.

Det første Dead Island blev rost for multiplayer oplevelsen. Man kan sige at Riptide besidder mange af de samme kvaliteter; det er simpelthen bare sjovere at smadre zombier når man er sammen om det. Problemet er bare at det ikke fungerer - jeg oplevede gentagne gange at spillet frøs kort efter at jeg var kommet ind i et spil, med genstart af Xboxen som den eneste løsning. Andre kunne tilsyneladende godt komme ind i mit spil, blot for at stå stille i en væg eller forsvinde igen efter få minutter. Det er virkelig ærgerligt, da mange af missionerne lægger op til at man skal være flere om dem.

Endelig er der alle de andre "småfejl", usynlige vægge, kropsdele der går igennem vægge, et mystisk respawn system, der sender dig langt væk fra din mission når du dør og en masse andet. Det kan godt lade sig gøre at spille Riptide, men langt størstedelen af tiden føles det som om man spiller en ufærdig demoversion.

Grafisk befinder vi os på samme niveau som det originale Dead Island. Det er ikke decideret smukt, men omgivelserne ser godt ud og stemningen fra en thailandsk tropeø er ramt godt. Figurerne har dog samme døde udtryk som altid, og de mennesker du kommer i kontakt med er næsten mere skræmmende end zombierne at se på, når de kommer stavrende med stive ansigtsbevægelser og døde øjne.

Når vi ikke ender på en total bundkarakter skyldes det at Riptide trods alt er ganske underholdende når det endelig fungerer. Der er enormt mange sidemissioner, spandevis af forskellige våben og enkelte øjeblikke hvor man føler gyset ved at blive jagtet af zombier i hobetal. Specielt en underjordisk japansk militærbase fra 2. Verdenskrig i spillets anden halvdel, rammer rent og er en af de mere vellykkede baner, der viser at Techland godt kan levere varen når de tager sig sammen.

Spillet kan sagtens spilles uden det store kendskab til det første Dead Island, da man får et grundigt resume og når alt kommer til alt er det vel ingen der forventer den store dybde i en fortælling om zombier og skumle videnskabsmænd?

Jeg kan ikke direkte anbefale Dead Island Riptide; der er simpelthen for mange fejl og for meget gentagelse af det første spil. Har du ikke fået nok af det første spil eller ser du så lyst på tilværelsen at du tror på Techland får rettet fejlene i kommende opdateringer, kan der være nogle timers underholdning i Riptide, ellers er dine penge brugt bedre et andet sted.
Dead Island Riptide

Dead Island Riptide

UdviklerTechland