Tiger Woods PGA Tour 14

Anmeldt af: Jakob Tofte - 18. april 2013 - kl. 10:45
3 0

Efter nogen tids venten er foråret endelig over os, hvilket blandt andet også betyder, at golfbanerne igen åbner for spil. Vanen tro følger EA Sports trop med golfens digitale svar.

EA Sports har i mange år haft en tradition med at fokusere på særlige temaer i netop deres Tiger Woods serie, hvilket altid har gjort, at der ofte i de årlige udgivelser både ses mærkbare tilføjelser, men også mærkbare udeladelser. Tiger Woods PGA Tour 14 er ingen undtagelse. I år er det helt tydeligt, at temaet er major-turneringerne og ikke mindst legenderne, der har skrevet sig ind i de forskellige majors på tværs af nu tre århundreder.

Igen i år er omdrejningspunktet og den bærende del af spillet karrieren, hvor man med sin egen skabte spiller skal nå til tops i golfverdenen. EA Sports har gjort et stort og flot nummer ud af at skrabe licenser sammen på kryds og tværs, således at de i år kan præsentere den til dato mest tro gengivelse af en professionel golfspillers karriere. Udover at lade spillerne starte med amatørturneringer, der giver adgang til den såkaldte web.com Q School og web.com Tour, inden man slippes løs på den rigtige PGA Tour, så er alle fire majors for første gang samlet i det samme spil. Det vil altså sige, at man nu kan spille en fuld sæson inklusiv The Masters, The U.S. Open Championship, The Open Championship samt The PGA Championship. Det er desuden blevet muligt som kvinde at deltage i kvindernes modsvar til herreturneringen, nemlig LPGA Tour. Det er også muligt at spille alle turneringerne separat, hvis man ikke lige har tid til at give sig i kast med en fuld karriere i et i forvejen meget tidskrævende spil.

Alt hvad man laver resulterer i XP og valuta, som kan benyttes til at forbedre sin golfspillers evner, købe nyt tøj eller købe boost pins, som er en ny tilføjelse af små nåle, man kan sætte på sit bagmærke. Man kan bære op til tre nåle, som hver især yder små boosts eller assistancer til ens evner på banen, for eksempel forbedret spin, bedre lie i roughen eller mere power.

Sidste år kunne man prøve kræfter med Tiger Woods' liv og opvækst som golfspiller helt fra de første skridt til nutiden. I år der som nævnt lagt fokus på major-turneringerne og nogle af de mest berømte spillere igennem golfens historie. Derfor er denne spilfunktion i år erstattet af spillets måske mest interessante tilføjelse, nemlig Legends of the Majors. I Legends of the Majors skal vi som spillere genopleve nogle af golfens mest ikoniske mestre og nogle af de mest historiske øjeblikke, helt tilbage fra 1873, hvor Tom Kidd blev den første Open Championship vinder, der kunne løfte den berømte Claret Jug, henover årtierne med så store stjerner som Bobby Jones, Arnold Palmer, Jack Nicklaus, Severiano Ballesteros og frem til nutidens bedrifter med Tiger Woods og senest Keegan Bradley.

Udfordringerne man skal genopleve kan variere fra ni hullers spil til bare at være en stærk afslutning, et langt putt eller et smukt udført bunkerslag. Det hele serveres på en smuk og samtidig meget lærerig tidslinje, som jeg personligt har hygget mig flere gang med bare at sidde og kigge på og lære af. Gameplay- og grafikmæssigt følges oplevelsen også op til at være en gennemarbejdet og komplet oplevelse. Således vises golfbanen i et gammelt og grynet sepialook i de helt gamle events, og jo længere op i tiden vi kommer, des mere farve kommer der til billedet. Samtidig er påklædningen hos både spillere og fans også tidssvarende for den pågældende periode, ligesom udstyret har ændret sig. I gamle dage spillede man ikke med drivere og jern, og derfor er golftasken også i de gamle events fyldt med datidens udstyr, for eksempel brassie, cleek og mashie niblick. Det hele er med til at give et troværdigt tilbageblik til nogle af tidens største stjerner og bedrifter.

På onlinesiden leverer Tiger Woods PGA Tour 14 virkelig varen. Der er masser af liveturneringer at deltage i, og med helt op til 24 simultane bolde i luften, der vises som streger på ens skærm, skal man ikke sidde og vente på, at andre tager deres tur. EA Sports gør det også muligt at konkurrere med de rigtige stjerner igennem Play the Pros, hvor man samtidig med de rigtige turneringer på PGA Touren samt de fire majors, kan spille og sammenligne sig med virkelighedens resultater. Golfen på onlinesiden foregår lagfrit og problemfrit.

Alt hvad man foretager sig i Tiger Woods PGA Tour 14 belønnes samtidig med point i retning af ens country club, som i år har fået et tiltrængt nøk opad, og derved er blevet virkelig fremragende. Fra de tidligere 25 er det nu muligt at være 100 medlemmer i hver golfklub. Herfra kan man chatte med hinanden på tværs af spilfunktioner, man kan spille imod andre klubber og man kan sågar fra EA Sports' hjemmeside oprette interne klubturneringer.

EA Sports har som I kan læse gjort meget for at friske spillet op og levere nogle fremragende spilfunktioner til os som brugere. Desværre betyder det store arbejde med udvikling af nye ideer også, at nogle af de gamle funktioner sommetider må lade livet. Desværre også nogle af dem, vi rigtig godt kunne lide. I mange år har vi nu måttet undvære muligheden for at invitere en anden spiller til at deltage i karrierebegivenheder og bagefter tage penge og XP med hjem til sin egen karriere. Hvert år håber jeg at se det genindført, men igen i år må jeg nøjes med håbet om, at det sker næste år. Vi savner også fortsat nogle af de gamle, lidt mere afslappede spilfunktioner, hvor man kunne spille tættest på flaget eller bingo-bango-bongo og hygge sig på de fiktive træningsanlæg med store skydeskiver på jorden. Tiger Woods bliver mere og mere seriøst i sit udtryk, og det er godt på visse punkter, men det gør desværre også, at det bliver sværere og sværere at benytte spillet som en form for partyspil, hvilket vi ved, at mange brugere var glade for.

Kinect er igen i år en del af Tiger Woods PGA Tour og igen må vi desværre bare også konkludere, at sloganet ”Better with Kinect Sensor” ikke holder stik. Ideen er fremragende og det bør også netop være i et spil som golf, at man virkelig kan drage nytte af potentialet. Målingerne er bare stadig for upræcise, hvilket oftere end hvad godt er resulterer i frustration over, at ens egne bevægelser ikke resulterer i det ønskede på skærmen.

Vi er heller ikke helt begejstrede for pengemaskinen, der igen lader til at løbe af med EA Sports. At man for ca. 100 kr. kan opgradere til en Historic Edition, der giver adgang til flere legender, en 1934 version af Augusta National samt en par 3 bane på samme anlæg, ja det er måske nok ok. Men at man samtidig allerede i spillets emballage kan finde en reklame for henholdsvis fire og fjorten baner mere, som man kan købe som udvidelser, det virker på mange en kende pengegrisk. Bevares, det er nok vejen vindene blæser nu om dage, og at man får et standardprodukt og herefter selv kan vælge om man vil tilkøbe mere, det er på sin vis ok. Jeg hæfter mig dog ved, at flere af de i alt atten ekstra baner allerede tidligere har været at finde i Tiger Woods. Hvis alle ekstra baner skal købes, så kan man se frem til en merudgift på 300-400 kr. Det kunne sande fans nok godt finde på at bruge. Det er dog en voldsom post på budgettet, især i et år, hvor rygterne om en ny konsol, der ikke er bagudkompatibel er vedvarende. Det skal nævnes, at spillet kommer pakket med tyve mesterskabsbaner, hvilket for de fleste er mere end rigeligt.

Grafisk er Tiger Woods PGA Tour 14 det flotteste spil i serien. Detaljegraden på græs, sand, træer, lys og skygger har fået et løft og med implementeringen af Live døgnrytme, og dermed også golf både midt om natten og ved solopgange og solnedgange, så vises banerne virkelig fra deres flotteste side. Spilleranimationerne er helt i top og flere af de gamle legender er gengivet præcist. På lydsiden er in-game lydene fremragende. Lyden af blæst, vand, fuglekvidder og 7-jernet, der skærer toppen af roughen er meget fine og efterlader intet at ønske sig. Musikken i spillet er godkendt, men ikke mere end det. Der er tale om stemningsmusik a la det serien har vænnet os til. Kommentatorerne er lidt ligegyldige og siger jævnligt ting, der er decideret forkerte. Jeg oplever også til tider, at kommentatorerne taler oven i hinanden, hvor der er fejl i kommentarsporet, hvilket får det til at lyde som om de taler bagvendt. Det er dog ikke nok til at ødelægge en alt i alt fremragende golfoplevelse.

Konklusionen er, at Tiger Woods PGA Tour 14 træder ind som endnu et stærkt spil i en allerede stærk spilserie. Implementeringen af alle fire major-turneringer er god, og den nye Legends of the Majors er fantastisk og medrivende. På livesiden og med forbedringen af Country Clubs gør EA Sports spillet medrivende og vedrørende, og holder oplevelsen frisk. Det er svært at sige om spillet retfærdiggør et køb for ejere af Tiger Woods PGA Tour 13. Men sikkert og vist er det i hvert fald, at her er tale om et glimrende golfspil med mange, mange timers underholdning og udfordring.

Hvis du vil være med i golffællesskabet kan du her læse mere om medlemskab af vores officielle Xboxlife Country Club.
Tiger Woods PGA Tour 14

Tiger Woods PGA Tour 14