Sonic & All-Stars Racing Transformed

Anmeldt af: Jacob Dissing Graversen - 30. november 2012 - kl. 13:03
0 0

Tag ud på fremragende og farverigt ræs med det blå pindsvin og alle hans bekendte, til lands, til vands og i luften, i det nyeste kart-racing spil fra Sega.

Det var ikke en let opgave, Sega begav sig ud på, da de i år 2010 valgte at udgive Sonic & Sega All-Stars Racing, markedet var ikke ligefrem oversvømmet med gode Sonic spil, men det var også endnu et forsøg på at skabe et godt racerspil i Sonic serien, noget som før har vist sig ganske vanskeligt. Sonic & Sega All-Stars Racing blev dog modtaget fint, både hos spillere og anmeldere, og derfor står vi nu med efterfølgeren kaldet Sonic & All-Stars Racing Transformed, et spil, som bestemt er et nærmere kig værd.

Sonic & All-Stars Racing Transformed hører til den undergenre af racingspil kendt som kart-racing, og for at få den nærmest uundgåelige sammenligning ud af vejen, så ja, spillet minder på nogle områder en del om kongen af genren, nemlig Mario Kart. På overfladen kan Sonic & All-Stars Racing Transformed virke som endnu en dråbe i et hav fyldt med Mario Kart kloner. Som så mange andre lignende spil, er Racing Transformed fyldt med farverige baner, våben, som skal samles op og affyres under kørslen, et figurgalleri fra en bestemt udgiver, spejlvendte baner osv. På den måde holder dette Sonic spil sig til genrens standardiserede formular, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, det er bare set før. Det havde muligvis været et større problem, hvis ikke udviklerne hos Sumo Digital havde sørget for, at spillet indeholdte nogle ganske friske idéer, og generelt bare er hamrende sjovt at spille.

Hvor dette spil skiller sig lidt ud fra mængden, er måden hvorpå selve løbene afvikles på. Foruden den type ræs, som de fleste nok har prøvet før, der tillader at du let og elegant kan drifte rundt i sving og på den måde generere boost, lave stunts mens du er i luften og naturligvis også samle våben op, som blandt andet inkluderer miner, der har taget form som kuglefisk, så er der lidt flere muligheder. Banerne i Sonic & All-Stars Racing Transformed er nemlig ikke som de først ser ud til, de er nemlig utroligt dynamiske.

Sonic & All-Stars Racing Transformed giver dig muligheden for ikke blot at køre dødsløb på landjorden, men også tage kampene til søs og i luften. Bilernes smarte design gør, at de, hvis situationer kræver det, kan forvandle sig fra bil, til båd eller fly og tilbage igen, og idet mange af spillets baner ændrer sig som løbene skrider frem, bliver det en livsnødvendig egenskab. De dynamiske baner gør, at man på tre omgange kan få en tur i alle spillets tre typer af køretøjer, og der er dermed masser af variation i selve løbene.

Uanset om din figur befinder sig i et fly, en båd eller den almindelig bil gælder de samme regler, jo længere tid du drifter, hvilket er både simpelt men alligevel belønnende, jo mere boost optjener du til når du ikke længere kører sidelæns. Desværre er styringen ikke helt skarp til vands og i luften, hvilket er en skam, når den på landjorden er fuldstændig sublim. Dermed ikke sagt, at bådene og flyene styrer dårligt, for det er bestemt ikke tilfældet, der er henholdsvis mere vægt og frihed bag de transportmidler, men det tilsidesætter lidt den hæsblæsende action, som ellers finder sted.

Udover det sjove ræs på banerne, er der bygget en masse gode muligheder ovenpå. Foruden et væld af spiltyper, som udover de normale løb blandt andet byder på løb, hvor tiden kun stopper, hvis du booster, eller ræs, hvor en enorm tank skal elimineres, samt meget andet. Disse spiltyper kan med rette spilles i karrieredelen, der byder på en fin mængde ræs, og det er også i karrieredelen, hvor der skal åbnes for diverse figurer fra Segas katalog. Hvad enten man vil spille som Samba, fra Samba De Amigo, Ulala fra Space Channel 5, Vyse fra Skies of Arcadia eller en af de andre mere end 20 figurer, så skal du vinde løb i karrieredelen og optjene stjerner, for at det kan lade sig gøre – jo højere sværhedsgrad jo flere stjerner. Figurerne har naturligvis deres egne specifikke egenskaber og personlighed, så Sonics bil føles helt anderledes i forhold til eksempelvis NiGHTS’s.

Selve singleplayer kampagnen tager ca. fem til seks timer at gennemføre, hvis man bare spiller for at komme det igennem det hele, men skal man åbne for alle figurer vil det tage mindst et par timer mere. Derudover er der udenfor karrieredelen også mesterskaber, der byder på et bestemt sæt af baner, som skal gennemføres med en vis mængde point, for at komme videre til det næste sæt. Det er muligt at spille sammen med tre andre venner offline, i alle spiltyper, hvilket giver mulighed for en masse sjov med både familie og venner. Desuden er det også langt sjovere end at spille imod den kunstige intelligens, som er ufatteligt aggressiv og for det meste kun går efter menneskestyrede køretøjer, hvilket kun bliver voldsommere jo højere sværhedsgrad der bliver spillet på.

Sonic & All-Stars Racing Transformed har også en virkelig solid onlinedel, som byder på et fint udvalg af muligheder, blandt andet en capture the flag lignende spiltype, som er ganske god underholdning, ligeledes er der mulighed for våbenfokuseret action i arena kampe, som giver mulighed for udelukkende at fokusere på, at sende modstanderne tilbage til en anden tidsalder. Onlinemulighederne inkluderer naturligvis også standardræs, og det hele foregår med en fin forbindelse.

En ting, som helt sikkert bør roses, er spillets tekniske side. Selvom det bestemt ikke er blandt generationens flottest eller bedste tekniske spil, så er der rigtigt meget at elske ved den grafiske side. Der er masser af guf til øjet, banerne er, udover at være hamrende godt designet til ræs, en fryd at se på. Udover at respektere og gengive oprindelsesmaterialet godt, er banerne fyldt med flotte farver og spektakulære begivenheder, hvad enten det er de kendte hvaler fra Sonic-serien, som flyver hen over banen, eller den Skies of Arcadia inspirerede bane, som langsomt smuldrer, hvilket tvinger alle spillere ind i fly. Ligeledes er soundtracket til spillet også passende muntert, desværre er spillets speaker lettere irriterende at høre på.

Sonic & All-Stars Racing Transformed er et overraskende godt og kompetent spil, som sagtens kan kæmpe med genrens bedste spil. Selve løbene er hektiske, og styringen er overordnet set virkelig god, og på landjorden specifikt er den fantastisk. Hertil skal der lægges det væld af muligheder og variation, som spillet tilbyder, ikke blot for at spille offline, men også online mulighederne er ganske habile, og alt i alt kan der hentes masser af sjove timer i dette spil, specielt, hvis du har en flok venner eller noget familie, der har hang til en omgang Mario Kart.

Selvom Sonic & All-Stars Racing Transformed ikke genopfinder genren eller ændrer noget radikalt, betyder det ikke, at underholdningsværdien falder, så selvom du har et andet system stående, som kan spille genrens mest kendte titel, er dette alligevel et anbefalelsesværdigt spil, som både er flot, sjovt og lettilgængeligt.
Sonic & All-Stars Racing Transformed

Sonic & All-Stars Racing Transformed

UdviklerSumo Digital