Zone of the Enders: HD Collection

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. november 2012 - kl. 18:46
1 0

Er du til hæsblæsende action i japanske kamprobotter? Så er Zone of the Enders spillene nok noget for dig og nu kan du spille Playstation 2 klassikerne på din Xbox 360.

Tilbage i 2001, havde Hideo ”Metal Gear Solid” Kojima et lille sideprojekt, som hed Zone of the Enders. Der udkom to spil i serien, som begge var hæsblæsende og manga inspirerede tredje-persons actionspil, der udspillede sig omkring 250 år ude i fremtiden. Man styrer en eksperimentel tobenet robottype kaldet Jehuty, som er udstyret med et kæmpe sværd samt en række missiler og andet godt legetøj til de store drenge. Med denne robot kaster man sig ud i en række meget action- og tempofyldte kampe, mod andre robotter så der kommer til at stå gnister ud over det hele.

Det første spil solgte omkring 750.000 eksemplarer hvilket var ganske fint for et spil af denne type i 2001 og det var da også et spil man ikke havde set magen til tidligere – og bortset fra efterfølgeren The 2nd Runner, man har faktisk heller ikke set noget lignende siden. Men det fine salg havde nok ikke så meget med selve Zone of the Enders at gøre, for Konami havde nemlig lagt en demo af det kommende Metal Gear Solid 2 med i æsken og der var formentligt rigtigt mange, der købte spillet, for at få muligheden for at spille demoen af et af de mest ventede spil på det tidspunkt.

Zone of the Enders virkede mest om en tech-demo. Spillet var ensformigt, ufokuseret og til tider frustrerende. Det virkede mest som om, at Kojima Productions prøvede nogle ting af – det havde da bestemt nogle lyspunkter, f.eks. et godt kampsystem og et særdeles velfungerende kamera, men set som helhed, var det nok ikke pengene værd og det kunne da også gennemføres på en lille dags tid.

Det var anderledes med Zone of the Enders: The 2nd Runner, der udkom to år senere, i 2003. Her kæmpede man stadig i robotten Jehuty og der var nu langt mere dybde i spillet, endnu mere hæsblæsende action og et yderligere finpudset kampsystem, der holder rigtigt fint den dag i dag. Det var dog mere lineært end det første spil, men det var i virkeligheden nok det spil, Hideo Kojima ønskede at lave helt fra starten, hvor det første Zone of the Enders endte med at være en slags prøveballon.

Nu udgiver Konami så en HD-opdatering af de to Zone of the Enders spil og forsøger at gentage succesen, ved at lægge en gratis demo af det kommende Metal Gear Rising: Revengeance med på en ekstra disk, måske i et forsøg på at få solgt nogle ekstra kopier af disse HD-opdateringer.

Ligesom med originalerne, er det første spil ikke værd at bruge specielt meget tid på. Det er præcis lige så ensformigt og frustrerende som dengang og hele spillet, lige fra strukturen og til designet, virker gammeldags – her kan man godt se alderen trykke en del. Zone of the Enders: The 2nd Runner virker langt mere friskt og her har gameplayet klaret tidens tand meget bedre, visse steder ser det faktisk rigtigt godt ud og man kunne næsten tro, at det var et actionspil fra denne generation og actionen er lige blevet en tand skarpere. Desuden er The 2nd Runner i denne opsamling baseret på den Special Edition, der kun udkom i Japan og Europa, som indeholder VR training, en ekstra sværhedsgrad og ekstra missioner.

Det er ikke kun i Metal Gear Solid at Hideo Kojima har en forkærlighed for lange mellemsekvenser og samtaler mellem spillets figurer. Begge spil har nogle meget lange introer og specielt i The 2nd Runner oplever man meget lange mellemsekvenser og dialoger, som kan tage op mod 10 minutter – de kan dog skippes, men så går man så også glip af historien. Det får spillene til at føles noget fragmenteret, da actionen kommer i små portioner, afbrudt af lange mellemsekvenser i tide og utide.

Begge spil har fået en ganske fin HD makeover, som gør at spillene nu kører i højere opløsning, i widescreen og med opdaterede mappings. Selv om The 2nd Runner kun er to år yngre end det første Zone of the Enders, har det klaret tidens tand en del bedre end det første spil. Begge spil udkom i sin tid på Playstation 2 og det er specielt tydeligt på det første spil, der selv efter en tur i HD vridemaskinen ikke ser specielt kønt ud. Sjovt nok kørte begge spil på Playstation 2 med en utrolig høj fart i grafikken stort set uden at hakke, mens disse HD opdateringer godt kan hakke af sted nogle gange, hvilket er lidt skuffende.

Lydsiden i begge spil er ganske god, hvis man lige set bort fra de meget japanske stemmeskuespillere, der kan virke lidt for ivrige efter vestlige standarder. Soundtracket til begge spil er en slags futuristisk elektronisk japansk musik og selv om det måske kan lyde lidt mystisk, passer det godt til spillet. Specielt titelmelodien til det første spil er virkelig god.

Zone of the Enders: HD Collection er for de spillere, der har prøvet og kan huske originalerne fra Playstation 2 – og for dem, er det et dejlig gensyn med to af tidens mest unikke spil. Tiden har dog ikke været god ved det første spil, der, hånden på hjertet, fra starten af ikke var noget specielt godt spil og det kan en HD makeover ikke gøre noget ved. The 2nd Runner i den opdateret version føles friskt, med sit knivskarpe kampsystem og en flot og klar grafik.

Denne opsamling kan fås for under 300 kr. og man bør da lige tjekke originalen ud og se hvordan det hele startede, men efter kort tid kan man hoppe over til The 2nd Runner, for det er et langt bedre spil og det er her man virkelig får noget for de penge man har lagt for denne HD Collection.

Zone of the Enders: HD Collection trailer

Zone of the Enders: HD Collection

Zone of the Enders: HD Collection