The Walking Dead - Ep. 5: No Time Left

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. november 2012 - kl. 21:30
10 0

Så er afslutningen af The Walking Dead serien her endelig og efter et lidt svagt afsnit fire, så slutter afsnit fem sæsonen af med et emotionelt brag. Læs anmeldelsen her.

Vi mødte for første gang Lee og den lille pige Clementine i første afsnit af The Walking Dead – og har man fulgt med i serien, kan man vist ikke sige sig helt fri for at holde bare en lille smule af de to. De har stået så utroligt meget igennem sammen, de har et helt specielt bånd og nu slutter deres rejse og The Walking Dead serien med de to hovedpersoner i centrum – og det er følelsesmæssigt stærkere end nogensinde. Telltale Games forstår virkelig at fortælle en historie.

Det er svært at skrive om The Walking Dead – Episode 5: No Time Left, uden at afsløre dele af historien, der måske kan virke som spoilere for nogen, men jeg vil forsøge at være meget generel i min beskrivelse af historien. Vores lille gruppe af overlevne (som kan være forskellig fra spiller til spiller, alt efter hvordan man har spillet de forrige afsnit) er stadig i Savannah og de leder desperat efter en vej væk. Efter den grumme afslutning på Episode 4, bliver tingene ikke lettere og det går ikke ligefrem den lille gruppes vej. Undervejs møder man en ny central person, man ikke anede eksisterede og Lee’s konfrontation med ham på hotellet The Marsh House, beviser hvordan velskrevet dialog kan være lige så skarp og intens som en sværdduel.

Episode 5: No Time Left er det afsnit af de fem med mest action, hvor man slagter en god portion zombier, så kropsdele flyver til højre og venstre, men det er stadig historien, der er det helt bærende element. Lige fra starten, kommer man ud for at skulle træffe nogle grimme valg og spillets hovedpersoner kommer ud i nogle hjerteskærende situationer. Episode 5 er det afsnit, hvor man bliver berørt mest rent følelsesmæssigt og har man nogle gange været i tvivl om, om spil kan vække ægte følelser i mennesker, ligesom film kan, vil jeg sige at afslutningsscenen, som på perfekt vis runder hele serien af, er tæt på at trække tårer. Igen er velskreven dialog og virkelig godt stemmeskuespil de helt store årsager til, at afslutningen bliver så fantastisk som den er.

Som altid er The Walking Dead mest af alt en interaktiv tegneserie, pakket ind som et godt gammeldags “point and click” eventyr. Historien er, som nævnt tidligere, i centrum, med nogle utroligt gode personligheder og historien fortælles med sådan en overbevisning, at man ikke kan undgå at blive fanget af den. Selv om der er et par action-sekvenser i Episode 5, skal man ikke forvente at komme i nærheden af Call of Duty eller noget lignende – dette er en historiefortælling mere end det er et spil.

Grafikken er stadig den specielle tegnede stil og det hele er meget lækkert at se på. Der er stadig lidt teknisk fnidder med at grafikken kan hakke voldsomt til tider, specielt når der skiftes kameravinkel, men det er ikke noget, der ødelægger spillet. Jeg oplevede også, at mit savegame var forsvundet på et tidspunkt da jeg startede spillet og ville spille videre – jeg måtte lukke spillet ned og starte det op igen, så var mit gemte spil tilbage. Det er lidt ridser i den ellers lækre lak på The Walking Dead og vi må håbe at Telltale får styr på disse ting til en forhåbentlig sæson 2, men det er på ingen måde noget, der må afholde dig fra at give dig selv en af årets helt store oplevelser med din Xbox.

Lydsiden er også rigtig fin, med et stemningsfuldt soundtrack og et meget overbevisende stemmeskuespil, der er med til at gøre de velskrevene dialoger endnu mere intense.

Episode 5: No Time Left runder den glimrende The Walking Dead serie af med stor stil. De fem afsnit har tilsammen kostet 2000 MSP (5 x 400 MSP) svarende til omkring 180 kr. og har budt på omkring 12-15 timers fremragende historiefortælling. Serien lagde stærkt ud i de første to afsnit, skruede lidt op for intensiteten i tredje afsnit, mens fjerde afsnit var seriens svageste, bortset fra de sidste 10 minutter, der virkelig byggede op til det fremragende femte afsnit, der er seriens bedste. For 180 kr. får man en virkelig god og særdeles følelsesmættet fortælling og til den pris, burde alle spillere med bare en lille smule interesse for en god historie, spille The Walking Dead – Episode 1-5.

The Walking Dead – Episode 5: No Time Left tager, ligesom de andre afsnit, 2-3 timer at gennemføre og det kan købes via Xbox Live Marketplace til 400 MSP. Til december udkommer der en DVD-opsamling, med alle fem afsnit, der vil kunne købes i butikkerne.
The Walking Dead - Ep. 5: No Time Left

The Walking Dead - Ep. 5: No Time Left

UdviklerTelltale Games