Far Cry 3

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. november 2012 - kl. 18:01
30 0

En smuk tropisk ø, en flok bestialske pirater og en determineret strandet turist - så har du Far Cry 3. Læs i vores anmeldelse om det er en cocktail, der virker.

Det første Far Cry blev udviklet af tyske Crytek og udkom til PC tilbage i 2004 og blev nok bedst kendt for den fantastiske grafik, der pressede selv de kraftigste PC’er til deres yderste. I 2006 kunne Ubisoft meddele, at de havde købt rettighederne til Far Cry navnet, universet og figurerne og i 2008 udgav Ubisoft så Far Cry 2, som var et fint spil, men der var ikke mange ligheder med det første spil i serien. Med Far Cry 3 vender serien, i hvert fald på overfladen, tilbage til rødderne.

Jason Brody er med hans kæreste Liza, hans to brødre Grant og Riley og nogle venner, på ferie for at fejre at Riley har fået sit flycertifikat. De drikker på standen, fester hele natten og skydiver over smukke Rook Island med de hvide strande, det azurblå vand og grønne palmer. Men naturligvis går der noget helt galt og de falder i kløerne på en gruppe bestialske pirater, med den mildest talt utilregnelige Vaas i spidsen. De bliver skilt fra hinanden, men en aften lykkedes det Jason og hans storebror Grant at flygte og så er det nu op spilleren, at få ens venner befriet inden de bliver slået ihjel af Vaas og hans pirater.

Med dette oplæg bliver man nu smidt ud i en enorm åben verden, som man skal lære at færdes i og det lyder måske let nok, men tænk på, at man er en uvidende turist, der aldrig har skudt med et våben før og som ikke aner hvordan man overlever i en jungle. Under flugten fra Vaas, bliver man hjulpet og reddet af den lille lokale Rakyat stamme og af dem lærer man, som den byboer man jo er, at færdes i junglen og lære af naturen. Man lærer at finde planter, som man kan lave forskellige typer af medicin af, man lærer at fange og dræbe junglens dyr, (alt fra leoparder og vilde hunde til grise, hjorte og komodovaraner), da deres skind bruges til f.eks. at lave punge, så man kan have flere penge med sig, våbenhylstre, så man kan bære flere våben, ammunitionstasker så man kan bære mere ammunition og mange mange andre ting. Man får rent faktisk lidt af følelsen af, at man er strandet på den her ø, for man får ikke ret meget foræret, da man enten selv skal lave det hele eller man skal gøre sig fortjent til det.

Historien i Far Cry 3 er fin og man støder på nogle ganske specielle personligheder undervejs, som er med til at holde historiedelen frisk. Selve missionerne er placeret rundt omkring på øen og man kan tage dem i den hastighed man ønsker og vil man have et afbræk fra missionerne, er der en hel ø fyldt med oplevelser. Rook Island er spækket med hemmelige huler, uopdagede laguner, små landsbyer, dybe søer og en masse andre ting man kan udforske. Selv efter mange timers spil, vil man blive ved med at opdage nye områder og ting man ikke har set tidligere.

Der er også ting at give sig til på øen, som direkte kan hjælpe en i historiedelen, f.eks. er der 34 outposts man kan nedkæmpe, så man efterfølgende selv kan bruge dem som baser, der er 18 radiotårne som man skal aktivere og på den måde afsløre ny dele af kortet og åbne op for nye sidemissioner. Man kan også gå på jagt efter memory kort efterladt af smuglere, gemte breve fra Anden Verdenskrig eller levn fra fortiden i form af små statuer.

Decideret sidemissioner er der også masser af, hvor man f.eks. skal dræbe en navngiven fjende på gammel Rakyat manér, nemlig med kniv, jagte specifikke dyr for at optjene respekt blandt Rakyat folket og aflevere medicin rundt omkring på øen inden tiden løber ud. Sidstnævnte er dog noget frustrerende og ikke værd at bruge ret meget tid på, men der er altså virkelig mange ting at give sig til på øen – og man opdager tit ting, der ikke er opgivet på ens kort, bare ved at gå rundt og kigge. Det er ganske fascinerende.

Da man efter flugten fra Vaas vågner op hos Rakyat folket, har man fået en tatovering på ens venstre arm, en tatovering, der efter sigende skulle give overnaturlige evner. Man kan tilegne sig evner indenfor tre områder, der hver har fået et dyrenavn: Hejren (mobilitet og angreb fra lange afstande), Hajen (helbredelse og nærkampe) og Edderkoppen (overlevelse og stealth). Efterhånden som man løser missioner, aktivere radiotårne og nedkæmper outposts, optjener man XP som man kan bruge til opgraderinger indenfor de tre ovenstående områder, så man kan skræddersy ens figur, så den passer til ens spillestil. Spillets knap 40 våben kan også opgraderes med bl.a. lyddæmpere, bedre sigtekorn og større magasiner.

Gameplayet i Far Cry 3 er måske ikke specielt nyskabende og missionerne er (bortset fra en lille håndfuld) for det meste traditionelle. Man får dog friheden til at vælge hvordan man vil gribe missionerne an, da man kan vælge om man vil lave snigeren eller Rambo tricket, alt efter ens spillestil og mission. De skæve personligheder og den lækre åbne verden som missionerne er placeret i, gør dem dog alligevel ganske underholdende at spille.

Hovedspillet kan kun spilles i singleplayer, men der er naturligvis både en co-op del og en traditionel multiplayer del, der begge er udviklet af svenske Ubisoft Massive. Co-op delen udspiller sig 6 måneder før historiedelen og indeholder seks unikke historiedrevet co-op missioner, der starter ombord på krydstogtskibet MS Astrid, hvor skibets korrupte kaptajn lader pirater overtage skibet og selv stikker af med en masse penge. I co-op delen kan man spille fire sammen enten over Xbox Live eller offline og man tager rollen som en af fire besætningsmedlemmer, der sætter sig for at stoppe kaptajnen – og de seks missioner sender spilleren til endnu ukendte dele af Rook Island. I co-op delen skal man naturligvis arbejde sammen om at nå målene, men der er også indbygget små udfordringer, så der er også er lidt håneret at konkurrere om.

Multiplayer delen af Far Cry 3 kan spilles af op til 14 spillere online over Xbox Live. Der er en række spilmuligheder, f.eks. Team Deathmatch, Dominans, Transmission og Ildstorm – og man kan desuden spille såkaldte vanvids udgaver af disse spilmuligheder, hvor man har mindre helbred og et reduceret HUD. Spilmulighederne er ikke de mest opfindsomme, da det i bund og grund er gode gamle multiplayer-travere, pakket ind i nye navne og en lidt anden udformning end vi kender.

Teamwork er, ligesom i co-op, vigtigt i multiplayer delen. Man kan til enhver tid genoplive ens holdkammerater lige meget hvilken klasse man spiller og man kan udføre et Battlecry, der styrker ens holdkammeraters energi, hastighed eller evnen til at sigte præcist i en kort periode. Ved at spille klogt sammen som et hold, bliver man belønnet med de bedste våben og Team Support Weapons som Barrel Bombs, der er brandbomber, som bliver smidt ned fra fly eller Psyche Gas, en slags nervegas, der gør modstanderne forvirret og gør det svært for dem at skelne venner fra fjender.

Det er tydeligt at co-op og multiplayer har været vigtigt for Ubisoft i Far Cry 3, da der har været afsat et helt hold hos Ubisoft Massive i Malmö til denne del af spillet. Både multiplayer og co-op delen fungerer fint og der er bestemt et par gode idéer gemt her og der, f.eks. at hver kamp i multiplayer ender med et Final Move, hvor den bedste spiller fra det vindene hold, skal bestemme hvad der skal ske med den bedste spiller fra det tabende hold. Skal han ydmyges? Skal han slippes fri? Eller skal han afstraffes? Det er op til vinderen. Alligevel er det ikke multiplayer delen du bør købe Far Cry 3 for, det skal være for at gå på opdagelse i en enorme singleplayer del.

Rook Island er et særdeles smukt og stemningsfuldt sted at være. Øen er meget stemningsfuld og nogle gange må man bare stoppe op og nyde den smukke udsigt. Øens vilde natur ses både i den tætte jungle, men også på de faldefærdige radiotårne og de rustne kanoner fra Anden Verdenskrig, der er placeret langs øens kyster. Det er ligeledes flot at se, hvordan øen ændre sig når natten falder på og igen når de første varme solstråler skinner i havoverfladen om morgenen. Grafikken kører for det meste flydende, men kan hakke en lille smule tid tider, men det er bestemt ikke noget, der ødelægger det flotte helhedsindtryk, hvor især stemningen og de mange detaljer løfter den visuelle side.

Lydsiden er også rigtig fin, med gode lydeffekter og et passende soundtrack. Stemmeskuespillerne gør det rigtigt godt og får den sindssyge piratleder Vaas, den mystiske kriger Citra og den småskøre Alec Earnhardt til for alvor at komme til live.

Far Cry 3 er en det største spil i Far Cry serien, ingen tvivl om det. Alene spilverdenens størrelse og antallet af sidemissioner, ting som skal findes og gøres, er imponerende. Friheden til at spille det som man vil er forfriskende og hele overlevelses-elementet, hvor man skal bruge naturens ressourcer for at kunne bære flere våben og mere ammunition, er godt tænkt. Co-op delen fungerer ligeledes godt og det er sjovt at kaste sig ud i de seks missioner sammen med andre spillere.

Der er ikke meget dårligt at sige om Far Cry 3 – det føles måske ikke nyt som f.eks. Dishonored gjorde, men det er et gennemarbejdet, velfungerende og flot spil, som nok skal underholde i mange kolde vinteraftener. Spillet kommer med danske undertekster.
Far Cry 3

Far Cry 3

UdviklerUbisoft Montreal, Ubisoft Massive