Forza Horizon

Anmeldt af: Morten Skou - 12. oktober 2012 - kl. 12:20
9 0

Forza-serien bevæger sig ud på de støvede og solrige landeveje i USA i Forza Horizon. Læs her i vores anmeldelse, om det er noget der virker.

Siden det første Forza Motorsport-spil så dagens lys tilbage til Xbox i 2005, er der gået omkring to år imellem hver af udgivelserne, som spilstudiet Turn 10, med Microsoft som udgiver, har stået bag. Dette bliver der ændret på nu, hvor den nye udvikler Playground Games er klar med Forza Horizon, der i øvrigt er deres første spil.

At Playground Games er et nyt studie, betyder i deres tilfælde ikke, at det er helt grønne folk, der sidder bag rattet. Faktisk har de ansatte blandt andet arbejdet på titler som Driver, Burnout, DiRT og Project Gotham Racing. Derudover har Turn 10 været med på sidelinjen under hele udviklingsforløbet, så der burde være lagt op til et brag af et bilspil.

Forza Motorsport-spillene har altid været lig med simulation og realisme. Holdet hos Turn 10 har formået at hive et omfattende antal licenser fra rigtige bilfabrikanter i hus, og bilerne er gengivet ned til mindste detalje. Da Forza Horizon anvender samme "motor" i spillet som den, der blev brugt til Forza Motorsport 4, så burde den del også være på plads.

Men her stopper ligheden imellem de to spiltitler også. Forza Horizon er i modsætning til de tidligere Forza-spil nemlig et mere arcadepræget bilspil, hvor der er mulighed for at køre mere eller mindre frit omkring i de øde landskaber omkring Colorado.

Den gennemgående historie i Forza Horizon handler om, at man som ny og ukendt racerkører for første gang deltager i en årlig bilfestival i Colorado kaldet Horizon Festival. Der er plads til i alt 250 deltagere i denne festival, som de seneste 3 år er blevet vundet af den samme kører, nemlig Darious Flynt. Horizon Festival fungerer på den måde, at man skal køre en række forskellige løb for at opsamle point, som låser op for forskellige farvede armbånd, som igen låser op for flere løb. I takt med, at man avancerer igennem de forskellige armbånd, får man mulighed for at køre i mere og mere fancy biler. Når man har fået samlet point nok til at låse op for det næste armbånd, får man også muligheden for at køre en mod en imod rivalen fra det bestemte armbånd og vinde en bil, hvis man vinder løbet.

Udover de normale løb kaldet for Festivalløb, som der er 70 af, er der mulighed for at køre en række gadeløb, som giver langt større pengebeløb end de småpenge, man kan vinde ved Festivalløbene - og penge har man brug for, hvis man gerne vil købe nogle af de mere lækre biler og ikke mindst opgradere dem, man allerede har. Til sidst er der mulighed for at lave en række opvisningsløb, kaldet for PR-stunts. PR-stunts handler eksempelvis om, at du skal køre forbi et hastighedskamera med en hastighed over en bestemt grænse. PR-løbene er typisk lidt sjove at udføre og kræver nogle gange flere forsøg. For at få flere biler i sin garage, kan man deltage i nogle af de "showcase"-events, som man bliver inviteret til, efterhånden som man stiger i popularitet. Disse løb handler om en bestemt bil, som alle så kører i, og hvis man vinder, får man selvfølgelig lov til at beholde bilen. Den sidste mulighed er, at man kan udfordre tilfældige kørere, som kører rundt på vejene - det giver dig en pæn sjat penge, hvis du vinder.

Efter hvert festivalløb bliver man tilbudt at køre imod en rival, og her går man så fra at køre imod computerstyrede biler til en rival, som befinder sig et andet sted i verden, og man skal så forsøge at slå den pågældendes tid på banen. Når man ikke lige kører de forskellige løb, er det selvfølgelig tid til at cruise rundt på de mange veje, som spillet byder på. Selve navigationen fra det ene sted til det andet foregår som i så mange andre spil ved, at man kan sætte et punkt op på et kort, som en GPS med en venlig kvindestemme så guider dig hen til. På kortet kan man også se de mange forskellige løb, som man kan deltage i - og man skal selvfølgelig selv køre hen til dem, for at deltage.

De forskellige løb stiller krav til hvilke biler, man kan deltage med. Passer den bil man kører rundt i ikke med kravene, så får man et tilbud om at skifte til en fra sin garage - eller købe en, hvis man ikke har en passende bil i garagen. Dette foregår heldigvis uden at man skal køre tilbage til garagen for at købe bilen - man skifter bare on-the-fly. Efter løbet får man mulighed for at free-roame i den nye bil eller at hoppe tilbage til den bil, man hidtil har kørt i. En lækker detalje, som får spillet til at flyde ganske fint.

Som tidligere nævnt gør Forza Horizon brug af samme spilmotor som Forza Motorsport 4. Det skal dog nævnes, at der er blevet skåret ret kraftigt ned på mange af de ting, som det nok primært er hardcore bilfans der elsker, eksempelvis er tuningsdelen blevet meget mindre. Man har stadigvæk mulighed for at opgradere bilerne enten ved at tilføje eller fjerne dele selv, eller ganske enkelt ved at bede om en automatisk opgradering til en bestemt bilklasse. Der er også stadigvæk mulighed for at male bilerne, og man kan sågar importere sine gamle kreationer fra Forza 4, hvis man skulle have lyst til det.

Selv om det hele langt hen af vejen ligner det, vi kender fra de tidligere Forza-spil, eksempelvis styringen, detaljerne på bilen og ligeledes mange af bilerne - så er der også en ganske væsentlig forskel; når man smadrer sin bil på den ene eller anden måde, er skaderne udelukkende kosmetiske - der kommer altså ingen problemer med styringen eller topfarten, bare fordi man totalskader dytten. Dette er egentlig rimelig gennemgående for spil i denne genre. Dertil kommer det, at man i Forza Horizon faktisk bliver belønnet for at smadre ind i ting.

Belønningerne bliver kaldt for sponsorudfordringer, og man bliver belønnet for mere eller mindre alt man måtte finde på som at smadre ting, drifting, højhastighed, køre tæt på andre bilister og meget andet. Hver udfordring består af 10 rangtrin, og hver gang man får gennemført et af dem og stiger i rang, så får man også en pæn sum penge.

Et par andre elementer i Forza Horizon, som jeg faktisk synes lugter lidt af, at udviklerne er blevet inspireret af henholdsvis Test Drive- og Burnout-serierne, er, at der rundt omkring i verden er blevet placeret discountskilte. Når man ser et af disse 100 skilte, skal man smadre dem. For hvert skilt man smadrer, opnår man 1% i rabat på opgraderinger til bilerne. Det kræver selvsagt lidt at finde alle 100, men man kan faktisk købe et skattekort, som viser dem alle, hvis man ikke har tålmodighed til at køre rundt og lede efter dem. Den anden ting, som er set i et af de andre spil før, er såkaldte "ladefund". Ladefund er biler, der er gemt i gamle lader, og som er i mere eller mindre faldefærdig stand. Det bliver sagt over radioen, at der er et nyt ladefund, og så bliver et område på kortet markeret med en cirkel - det er nu op til dig at køre rundt indenfor den cirkel og forsøge at finde ud af, hvor bilen er gemt. Igen så fremgår det også af førnævnte kort, som i øvrigt kan købes for 5 poletter.

Nu vi er ved poletterne, så er det en slags valuta, som man kan bruge til at købe forskellige ting i spillet. Der er mulighed for at købe biler (hvis man ikke har samlet penge nok til det i selve spillet) det føromtalte skattekort eller få dobbelt op på popularitetsscoren i 30, 60 eller 120 minutter. Poletterne skal, som du måske har gættet, købes for Microsoft Points, og undertegnede kunne da heller ikke dy sig for både at smide penge efter skattekortet, dobbelt op på popularitet og et par biler. Denne form for microbetaling bliver desværre mere og mere udbredt i de forskellige spil, men det kan også være en hjælpende hånd, hvis man gerne vil videre hurtigt.

Forza Horizon indeholder også muligheden for, at du kan køre imod dine venner eller andre over Xbox Live. Der er mulighed for at dyste op til 8 personer af gangen - altså halvdelen af, hvad der var muligt i Forza Motorsport 4. Man kan dyste i en række forskellige spiltyper, herunder også de mere underholdende spiltyper som "Inficeret", "Kat og mus" og "Konge".

Bilklubber er der også blevet plads til, her er der mulighed for via ranglister at konkurrere både internt i klubben og samlet imod andre klubber. Der er også mulighed for at dele sine biler med de andre klubmedlemmer via klubbens garage. En klub har en leder og kan have op til 3 medledere - i det store hele det samme, som i de tidligere spil.

Når det kommer til det grafiske, så er spillet ligesom sine forgængere, virkelig flot. Der er rigtig mange fine detaljer ved bilerne - et godt eksempel er, at der på nogle af bilerne er en lille bagspoiler, som man kan se slås op, når man når op på en bestemt hastighed. De andre detaljer ved bilerne kan som altid nydes ved, at man kører rundt med den højre thumbstick, og dermed kan se bilen fra alle mulige forskellige vinkler. Bilerne kan også gå i stykker på et utal af måder, hvilket er med til at gøre det hele lidt sjovere. Der er også blevet plads til en simuleret døgncyklus - det vil sige, at man nu oplever at køre både om dagen og om natten.

Soundtracket i Forza Horizon synes jeg personligt er et af de mere interessante, jeg har set i et bilspil. Det er muligt selv at skifte imellem de forskellige radiostationer via d-pad på controlleren. Der er meget forskelligt musik, primært af nyere karakter. Ud over soundtracket, så er lydsiden lige så fantastisk, som vi kender den fra de andre Forza-spil - men det giver jo lidt sig selv, når det er arvet direkte derfra.

Der er ingen tvivl om, at Forza-serien med Forza Horizon er gået i en helt anden retning end tidligere. Der er ikke længere tale om et simulationsspil, hvor man kører rundt i ring hele dagen. Antallet af løb gør, at der gemmer sig rigeligt med spilletid - dog uden at vi kommer i nærheden af det antal, som vi eksempelvis så i Forza 4, og vil man have det til at holde længere, så er det bare at skrue op for sværhedsgraden.

I øvrigt har spillet danske tekster, hvis man altså køber den nordiske version. Det er ikke muligt at skifte sproget via selve spillet, så hvis du bliver træt af at se på de lidt kiksede danske oversættelser, så må du altså ud i Xboxens dashboard og ændre dit land til eksempelvis England. Men hvis du gør det, så går du jo glip af oversættelser som "fremragende tæt på" og "ønsker du at blive i bilen til frit omstrejfning?" samt alle de andre. Det er i øvrigt kun teksten, der er oversat til dansk, så sproget der tales i selve spillet er stadig engelsk. Indtil videre er det egentlig meget få spil, som jeg har spillet, hvor en dansk oversættelse har været nogen positiv oplevelse.

Jeg synes egentlig, at Forza Horizon er et udmærket bud på, hvordan et såkaldt "free-roam" bilspil kan laves. Med det sagt, så synes jeg egentlig heller ikke, at spillet bidrager med noget nyt til genren. Selvfølgelig er det fedt, at vi får bilerne, styringen og de mange detaljer med over fra Forza 4, men resten af indholdet er altså set før, og virker i det store hele som en sammensmeltning imellem titler som Need for Speed, Test Drive og Burnout.

Der er dog ingen tvivl om, at jeg blev ganske godt underholdt af spillet, og det er egentlig fedt at se Forza-motoren blive brugt til andet end baneræs og endelig få lov til at køre imod solnedgangen i nogle flotte omgivelser i mit eget tempo.

Til sidst vil jeg da lige nævne et ekstra plus; hvis du har spillet Forza Motorsport 4, vil du blive belønnet med en række biler i din garage helt fra starten i Forza Horizon - personligt fik jeg hele 8 biler af forskellig kvalitet. Det samme gælder, hvis du har spillet Forza Horizon demoen - ved sidstnævnte får du en Viper.
Forza Horizon

Forza Horizon

UdviklerPlayground Games