Red Johnson´s Chronicles - One Against All

Anmeldt af: Jens Nørup - 4. oktober 2012 - kl. 13:18
5 0

Hvis du er tiltrukket af mystiske krimigåder med klassiske Noir elementer, bør du give Red Johnson en chance.

Point and Click genren var ellers stort set uddød - klassikere som Maniac Mansion, Beneath a Steel Sky og Monkey Island serien passede perfekt til tidligere tiders langsomme maskiner - men den stadigt stigende hardware kapacitet gjorde den langsomme spillestil til taberen, stillet overfor en overflod af fuldt animeret 3D grafik.

Men efter at smartphones og tablets er blevet hvermands eje, fik de gamle tænksomme spil en renæssance. Pludselig bugnede det mobile marked med opdateringer af de klassiske spil samt en hel del nye, dog ofte af meget svingende kvalitet. Indtil nu har der ikke været mange af disse spil til Xbox 360, men med Red Johnson's Chronicles søger den franske udvikler Lexis Numérique at ændre på dette.

Du indtager rollen som privatdetektiven Red Johnson, der har gjort sig grundigt upopulær hos mafiaen, hvilket har medført en pæn dusør for hans rødhårede hoved. Samtidig er hans bror, Brown, forsvundet - og hvis du allerede nu synes navnene lyder lidt sjove, kan jeg uden at ødelægge noget afsløre at den tredje bror hedder Black - sådan er Red Johnson's Chrionicles fyldt med småhumoristiske indslag, dog mest af den fladpandede slags.

Hvis du ikke er kendt med hvordan et oldschool point 'n' click fungerer, så lad mig ridse det op ganske kort: Dit skærmbillede er en scene, stillestående, måske med en enkelt animation hist og her, men ikke nogen muligheder for at påvirke billedet som sådan. Du bevæger nu cursoren hen over skærmen og får forskellige valgmuligheder hvis du rammer et objekt, der kan manipuleres. Dette kan være en ting, der skal undersøges nærmere, en person der skal afhøres eller noget der skal samles op og bruges senere.

På dette punkt adskiller Red Johnson's Chronicles sig stort set ikke fra lignede spil i genren. Der er et utal af objekter der kan samles op og helt traditionelt er de ofte gemt så det mere er held end forstand, der gør at du finder dem. Det der ofte er mest interessant ved disse spil er kvaliteten af gåderne; og her rammer Lexis Numérique plet.

Der er ikke så megen introduktion til hvordan du skal løse de enkelte gåder, men det hele foregår meget intuitivt og kendere af genren vil hurtigt føle sig hjemme. Sværhedsgraden stiger ganske hurtigt, fra de nemme og simple, til de store og komplicerede, hvor du er nødt til at finde papir og blyant frem for at holde styr på alle sporene. Sidder du fast er der mulighed for at købe hjælp hos din trofaste medhjælper, der tilsyneladende er i besiddelse af svar på alt - dette har dog sin begrænsning, da du kun kan tjene penge til at betale for hjælpen ved at løse gåder, så nogle af hovedbruddene må du selv klare.

Historien fortælles via korte filmklip i sort/hvid, der er med til at bevare stemningen, vi i mangel af bedre ord kan kalde neo-noir. I det hele taget er der en tyk atmosfære over Red Johnson's Chronicles og byen Metropolis, hvor det hele foregår. Der trækkes store veksler på alle de klassiske detektiv klichéer, men det virker og der er mange fine detaljer i de skumle byscener. Persontegningen kniber det dog lidt mere med - de er simpelthen for karikerede og nogle gange ufrivilligt komiske, desværre gælder dette også for hovedpersonen, der ikke virker specielt overbevisende som hårdkogt opdager.

Samtidig skæmmes spillet også af nogle designvalg, der ikke gør noget godt for spillet - ind imellem kan man komme ud for en såkaldt quicktime event, hvor du skal time dine knaptryk i forhold til begivenhederne på skærmen. Disse kommer ofte ret pludseligt og da der ingen instruktion er i begyndelsen vil man fejle disse et par gange, skaden er dog ikke større end at du får lov at prøve igen, det trækker dog ned i din samlede score. Dialogen er også decideret fjollet, specielt når Red skal afhøre vidner og mistænkte. Disse sekvenser føles som ligegyldigt tidsfordriv, der er lagt ind for at få spillet til at fylde lidt mere.

Alt i alt byder Red Johnson's Chronicles på nogle gode hovedbrud, desværre uden at tilføre genren noget nyt. Derfor er genspilningsværdien også lav - med mindre du meget gerne vil have alle achievements, er der ikke meget at komme efter dér. Men en spilletid på 8-10 timer og gåder, der i kvalitet ligger væsentligt over hvad et iPad spil til nogenlunde samme pris kan tilbyde, så byder Red Johnson's Chronicles på nogle gode timer for fans af point 'n' click spil.

Red Johnson's Chronicles - One Against All er ude nu og kan købes for 800 MSP på Xbox Live Marketplace.

UdviklerLexis Numérique
UdgiverLexis Numérique