Transformers: Fall of Cybertron

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 8. september 2012 - kl. 22:28
2 0

80’ernes populære robot-legetøj Transformers, er tilbage i stor stil med denne fortsættelse af War for Cybertron fra 2010. Kampen raser videre, men ser ud til at komme til ende denne gang.

Transformers er et spændende legetøj med store kraftfulde robotter, i stand til at omdanne sig til fantastiske både kørende og flyvende fartøjer. Det hele startede tilbage i 1984, og er nu mere kendt end nogensinde før. Det er ikke mindst på grund af de store amerikanske film af samme navn, med flotte computerskabte effekter, der virkelig har givet Transformers liv og berømmelse. Det er ikke længe siden at den sidste blockbuster film havde premiere, Transformers: Dark Side of the Moon, og nu er det næste spil i rækken altså også landet.

Spillet er for en gangs skyld ikke skabt over den nylige film, men er derimod fortsættelsen på det tidligere actionspil fra 2010, Transformers: War for Cybertron. Det kan dog nemt spilles som et selvstændigt spil, selvom historien fortsætter hvor den forrige slap. Verdenen Cybertron er så ødelagt, at det ikke længere er muligt at opbygge liv, så derfor søger Autobots efter en måde at kunne fortsætte deres race på, men deres onde halvdel, Decepticons, forlanger total underkastelse fra Autobots eller direkte udslettelse.

Fall of Cybertron er derfor prologen til film-bragene Transformers, af instruktøren Michael Bay. Før de store robotter ankom til jorden, skete der ting og sager på deres egen planet, Cybertron. Den gode halvdel, Autobots kæmpede for at bevare fred og fordragelighed på Cybertron mens den knapt så godsindede halvdel, Decepticons, desperat kæmpede for at overtage magten, så de og deres leder, Megatron kan blive enevældige på den næsten mekaniserede planet, Cybertron.

Om man er mest til Autobots eller Decepticons er vel en smagssag, men opsætningen er som vi kender den; en nærmest episk og storladen kamp mellem det gode og det onde, hvor der er drama over hele linien. Det bedste ved dette er, at kampagnen skifter fra, at man i starten spiller de gode Autobots, men ender med at styre Decepticons’ bagholdsangreb mod dem, man sådan set holder mest med. Det giver et fint indblik i historien fra begge sider af sagen. Kampagnens baner varierer også godt, så oplevelsen ikke bliver for triviel. Her er alt lige fra frontal angreb, små eskorteringsmissioner og til infiltrering, hvor man skal anvende snilde og påpasselighed, alt sammen noget der gør at man gerne lige vil se hvad næste mission nu drejer sig om.

Hver Transformer man styrer, har alle en speciel evne, som også er med til at gøre kampagnen knapt så ensformig. Cliffjumper har usynlighed, Optimus Prime kan sende luftangreb ned over sine fjender og Jazz har en slags harpun krog man kan skyde ud og hægte sig fast med, det giver alt sammen et frisk lille pust hver gang man skifter karakter. Ligeledes er der tit indsat sjove små dialoger robotterne i mellem, som er gode fordi Transformers opfører sig som en sær blanding mellem en fornærmet teenager og en amerikansk elitesoldat. En stor mangel er dog at kampagnen er udelukkende single player, for mig at se, ligger den op til at man nemt kunne putte to spillere ind, og dermed gøre oplevelsen dobbelt så god.

Kontrollen i et spil som dette, er tit afgørende for, om det vil briste eller bære og i dette tilfælde bærer det altså flot. Er man vant til denne slags spil, kræver den ikke lang tid at sætte sig ind i, da opsætningen minder meget om lignende spil. Det er altid en fornøjelse med et actionspil som dette, når der ikke er nogle generende bevægelser og ventetider og det generelt bare fungerer godt og føles naturligt.

En ting man dog skal vænne sig til, er det strategiske element i, at skifte form til et køretøj. Det er faktisk ofte en fordel da en transformer med hjul tit har en lidt bedre rustning og kraftigere våben, men sætter dog sine begrænsninger til at bevæge sig rundt og ingen specielle evner har. Som sagt gælder det om at finde den gyldne mellemvej, da det tit kan betyde knald eller fald i multiplayer og også ofte kan være det som gør at man lige kommer skridtet videre fra et svært punkt i spillet. Som en finurlig lille detalje, kan man skifte vinklen fra den typiske tredje person, set fra venstre vinkel, til at det vender rundt og figuren går i højre side og ens våben også skifter hånd.

Hvad angår våben, findes der de helt klassiske våben-terminaler undervejs i banerne. Man logger på terminalen og kan herefter investere i nye våben, opgraderinger eller købe forskelligt slags udstyr som et stråleskjold, granater osv. Man kan bære et primært og et tungt våben, og mulighederne er dem som vi kender fra mange andre lignende spil. Dog har man stor mulighed for løbende at skifte dem ud, alt efter godtbefindende, så det er til at overskue må man sige.

En fælles tendens mange udviklingsfirmaer er begyndt at lide af, må være at et action spil nu om dage, nærmest ikke kan sættes i produktion uden vi har den meget genkendelige overlev-så-længe-du-kan, mod bølge efter bølge af fjender spilmulighed. Det eksisterer selvfølgelig også i dette tilfælde, kendt som Escalation Mode. Her er der dog mulighed for at vælge mellem fire forskellige klasser, der hver har deres styrke og svagheder, men det gør at der bliver bygget et ekstra lag holdarbejde på formlen, og det er da altid noget. Man optjener erfaringspoint og niveauer, som løbende giver adgang til bedre våben rustning og udstyr, jo højere jo bedre.

Udover overlevelses klassikeren har vi fire multiplayer spilmuligheder mere på listen som Team Deathmatch, Conquest, Capture the Flag og Head Hunter, det er kort fortalt, alle er godt og grundigt gennemtestede måder at spille multiplayer på. De fungerer som de skal og det er skam underholdende, men det er som om det mangler det sidste, hvis det for alvor skal fange ens opmærksomhed.

Trofaste Transformer fans vil få masser at se til da der er rig mulighed for at skabe sin egen transformer, for efterhånden som man advancerer i multiplayer, låser man op for nye dele at putte på sin Transformer, og hver del kan farves i en hvilken som helst farve, så om ikke andet kan man da skabe sig den Transformer man aldrig fik som barn.

Der er ikke noget at brokke sig over når vi kommer til det grafiske. Flotte landskaber folder sig ud i den meget mekaniske verden, og giver generelt set et godt billede af hvordan planeten Cybertron, i de flestes øjne, nok ser ud. Vi får endda set dybe huler udforsket, samt kommer højt at flyve og får afdækket store afstande på planeten, hvor der altid er lækre scenerier i baggrunden hvis man skuer mod horisonten.

Gode animationer følger med, og man bliver næsten tvunget til at kigge efter detaljerne når armen lige folder sig engang, og diverse dingenoter vender sig rundt, hver gang man skifter våben. Det ser simpelthen bare godt ud. Ligeledes er der lagt arbejde i, at når man som Transformer omdanner sig til et køretøj, så foregår det i et voldsomt rullefald hvor de rammer jorden som den maskine de laver sig om til.

Lydsiden ligger også i den gode ende af skalaen. Lydeffekterne er meget tro mod universet, og musik i bedste film-stil med episke ballader, og hård rock, som er med til at sætte den rette stemning. Skuespillerne fra filmene er selvfølgelig også med på spillets lønningsliste, og de leverer en overbevisende indsats, i særdeleshed den karismatiske Peter Cullen, der ligger stemme til Optimus Prime.

Transformers: Fall of Cybertron er, trods de rosende ord, ret beset et standard, men velfungerende, actionspil, hvor der ikke er de store mangler. En flot og fin single player kampagne, diverse multiplayer funktioner, alt er lige til at sætte sig ind i og gå i krig med. Men det er som om der mangler den fængende del, der gør at man vil vende tilbage til spillet. Man sidder tilbage med den, det-var-så-det-følelse, og derfor tror jeg spillet er lidt en engangsforestilling, men en god en, som alle Transformers fans, og ikke mindst dem, som har hang til actionspil, burde give en chance.
Transformers: Fall of Cybertron

Transformers: Fall of Cybertron

UdviklerHigh Moon Studios