Risen 2: Dark Waters

Anmeldt af: Jens Nørup - 14. august 2012 - kl. 22:02
4 0

Yarrr! Ifør dig klap for øjet, papegøje på skulderen og din skarpeste sabel, for turen går til troperne med alt hvad din indre pirat drømmer om af solbeskinnede strande, plyndringer og rom i tøndevis.

Risen 2: Dark Waters tager sin begyndelse i umiddelbar forlængelse af begivenhederne i det første spil. Vores Navnløse Helt (ja, det hedder han) lever desillusioneret på bunden af en romflaske, i desperation over at hans heroiske indsats for at redde verden ikke har gjort den store forskel i det store regnskab.

Gudinden Mara truer menneskeheden, med de enorme titaner som sine magtfulde soldater og inden længe vil det være umuligt at stoppe hende. Efter hendes enorme Kraken monster sænker et skib i havnen hvor Inkvisitionen, en af spillets fraktioner, holder til, sendes vores helt på en mission, der én gang for alle skal sætte en stopper for Mara.

Herfra går det over stok og sten og selvom du ikke har spillet det første spil, behøver du ikke bekymre dig; alt bliver forklaret grundigt og selvom der er figurer, der går igen i denne historie, får man en tilfredsstillende forklaring på hvad deres rolle er.

Én af gengangerne er Patti, datter af den berygtede pirat Steelbeard. I introduktionen af hende, fortælles det at hendes tunge kan være farligere end det skarpeste sværd og det må siges at være sandt – sjældent har jeg oplevet en kvinde være mere grov i munden. Og dette bringer os til en af Risen 2: Dark Waters store styrker; den til tider brilliante dialog. Der bliver ikke sparet på eder, forbandelser og mindre pæne gloser, men med et glimt i øjet og en attitude, der giver den perfekte pirat stemning.

Pirater dukker med jævne mellemrum op i populærkulturen, lige fra den gode gamle "Knaldrøde Pirat", over Monkey Islands’ hemmelighed og frem til Pirates of the Caribbean – dette er med til at vi alle, uanset om vi har været i det Caribiske hav eller ej, har en vis forventning til hvordan livet som sørøver skal foregå. I min bog gør Risen 2: Dark Waters det ret godt, her er smukke strande, lurvede sørøverreder, skjulte skatte og mystiske hemmeligheder nok til at holde din interesse fanget i mange timer.

I modsætning til forgængerens handling på en enkelt ø, får vi her mulighed for at rejse til mange forskellige øer, der hver især byder på sin egen lille verden, der skal udforskes. Dette betyder masser af små hyggelige byer, junglevandringer, skumle grotter og jagt på nedgravede piratskatte. Selvom man har sit eget sørøverskib, er der desværre ikke mulighed for kanondueller eller lignende med andre skibe - jeg gætter på at det er for at rette fokus mod rollespils-elementet, samt ønsket om at distancere sig fra spil som for eksempel Sid Meiers Pirates!

Der er en forholdsvis lang ventetid, når man indlæser en ny ø, men derefter kan du bevæge dig rundt uhindret, hvilket er fint når man tager i betragtning at nogle af øerne er ret store. Efterhånden som man kommer igennem spillet og forfiner sine evner, vil det være muligt at vende tilbage til øer man tidligere har besøgt for at færdiggøre missioner eller besøge områder, der hidtil har været utilgængelige, noget der er med til at forlænge holdbarheden af spillet.

Du indtager naturligvis rollen som den navnløse helt og undervejs får du mulighed for at justere hans evner og egenskaber, så det passer til din spillestil. Dette gøres ved at optjene Glory Points når du fuldfører en mission eller besejrer en fjende. Disse kan bruges på at forbedre din eevner såsom Fægtning, Skydning eller List - hver gang du investerer point i en evne, er der en undergruppe, der tilsvarende forbedres. Satser du for eksempel på List, bliver din evne til lommetyveri, overtalelse eller opbrydning af låse tilsvarende forbedret. Denne måde at modellere din figur på foregår helt efter bogen og byder ikke på de store overraskelser. Jeg kunne dog ønske mig at der var en bedre online guide eller træningsdel, der viste vej i begyndelsen, men har du spillet rollespil før vil du hurtigt føle dig hjemme.

Samtidig har du mulighed for, hos forskellige trænere at forfine dine evner yderligere, såfremt du har guld til det. Dette betyder at du kan lære beskidte tricks i kampe, som at kaste sand i øjnene på modstanderen eller sparke ham dér hvor det gør mest ondt - noget der er med til at fuldende følelsen af at være en ægte pirat. Er dette ikke nok, kan du også lære selv at smede dine egne sværd og skydevåben og på denne måde sætte en ekstra dimension på spillet.

Du ser din figur i 3. persons-vinkel og styringen foregår helt klassisk og uden problemer. Kampsystemet byder dog på lidt udfordringer, hvor især kameraet kan drille, da det simpelthen ikke flytter sig hurtigt nok hvis du møder en fjende, der bevæger sig hurtigt og kan finde på at løbe om bag dig. Samtidig føles det nogle gange som om, at der er et par millisekunders forsinkelse når du trykker på knapperne, hvilket kan besværliggøre brugen af dine evner unødigt.

Missioner du får tildelt er rigelige og fint varierede efter min smag – der er de klassiske hent og bring missioner, samt masser af fjender, der skal bekæmpes for at tilfredsstille de lokale – det hele serveres dog med den allerede nævnte fine dialog, der gør det til en fornøjelse at følge med i samtalerne. Du får også mulighed for på nogle tidspunkter at tage kontrollen over andre figurer og kan på denne måde skabe forvirring til gavn for dig selv. Endelig kan du efter at være steget lidt i graderne træne din egen abe eller papegøje og få den til at udføre forskellige opgaver for dig.

Det trækker dog ned at den gode dialog serveres af et stemmeskuespil, der aldrig bevæger sig over middel og samtidig svigtes af et lydmiks, som ofte gør stemmerne så lave at de næsten ikke kan høres eller simpelthen skruer ned for lyden i kampene, der så kombineret med det drilske kamera bliver endnu sværere når man ikke kan høre om man rammer eller ej.

De tekniske problemer stopper dog ikke her. For selvom grafikken i Risen 2: Dark Waters er flot, skæmmes den ofte af meget grove teksturer, grove fejl som for eksempel kraftig screentearing, der viser sig ved at det ser ud som skærmen bliver delt i to billeder, der ikke passer sammen. Illusionen af den perfekte piratverden brydes ofte også, når vores helt vader direkte igennem træer eller andre figurer, eller når man ved endt kamp belønnes med et killcam der i slow motion viser dit sidste sværdhug - hvilket dog oftest ser meget mærkeligt ud, da man som regel slår ud i luften mens modstanderen blødende falder til jorden. De tekniske fejl undrer især, da Risen 2: Dark Waters har været ude til PC siden april i år, hvilket derfor burde give tid til diverse rettelser.

Diverse problemer til trods, må jeg alligevel overgive mig og sige at jeg har været godt underholdt af Risen 2: Dark Waters. Historien er fængende og med tilpas mange krøller på, til at den bliver ved med at holde sig interessant. Missionerne og de mange bipersoner er underholdende og selvom bipersonernes ansigter og mimik, eller mangel på samme, ligner noget fra forrige konsolgeneration og på trods af de nævnte tekniske problemer, så er grafikken flot at se på. Stemningen sættes af enormt stemningsfulde billeder af smukke strande og detaljerede piratbyer og det hele toppes af med en velproduceret lyssætning, hvor der ofte er mærkbar forskel på om du ser på dine omgivelser om morgenen eller ved solnedgang.

Som rollespil betragtet befinder vi os i den lettere ende af spektret, men et udmærket sted at starte hvis man er ubekendt med genren. Det er let at komme i gang og man får hurtigt fornemmelsen af hvilke evner man har lyst til at gøre mere ved og frem for alt – det er rent faktisk sjovt at gå på eventyr, noget der desværre ikke er hverdagskost i nyere rollespil.

Er du bidt af en gal pirat og kan du se igennem fingre med de nævnte skønhedsfejl, venter der mange timers underholdning i Risen 2: Dark Waters.
Risen 2: Dark Waters

Risen 2: Dark Waters