Game of Thrones

Anmeldt af: Esge Winkel Lorenzen - 15. juli 2012 - kl. 10:21
6 0

Den gennemførte verden i Game of Thrones startede i bogform, fik derefter succes som TV-serie, men fungerer det også som et moderne rollespil?

Game of Thrones er et rollespil for én spiller og det tager selvfølgelig sit afsæt i den berømte tv-serie af samme navn, der så tager afsæt i nogle velskrevne bøger af forfatteren George R. R. Martin. Spillet er altså baseret på det vi har set i fjernsynet indtil videre.

Verdenen som vi befinder os i, er jeg sikker på at de fleste kan nikke genkendende til og hvis du ikke kan, så kan jeg kun anbefale dig, at få set tv-serien Game of Thrones. Kort fortalt handler det om de syv kongeriger i Westeros, der bliver styret fra jerntronen i storbyen Kings Landing. Samtidig med at flere indflydelsesrige familier konstant kæmper om tronen, kommer en trussel fra det kolde nord hele tiden nærmere og ridderskabet ved den store mur, bygget for at holde det onde ude, har hele tiden sværere og sværere ved at holde hvad der end vil gennem, i skak.

Vi følger de to hovedpersoner Mors og Alester. Mors er en veteran af en ridder hos Nights Watch, der er det broderskab, som døgnet rundt forsvarer resten af Westeros ved den store mur, der holder alskens kryb og ondskab på afstand fra det dystre vinterlandskab mod nord. Mors bliver sat på arbejde, da en af hans bedste venner forsøger at tage den forbudte flugt fra ridderskabet og der dukker nye rekrutter op, som hurtigt bliver sat på en voldsom prøve med Mors, da de finder ud af noget er helt galt ved den store mur.

Alester er ældste søn af borgherren af Riverspring. Han forlod regionen for 15 år siden. Hans regerende fader er nu død, og Alester vender hjem som den røde præst af Rollhr, for at vise sin respekt til sin afgående fader. Sagen er bare den, at siden Alester forlod Riverspring, har faderen ikke været den samme og riget er faldet mere og mere sammen med årene. Hans søster forsøger ihærdigt at holde revolutionen for dørene, noget som Alester bliver nødt til at hjælpe med og dermed acceptere en ny skæbne for ham selv.

Spillets historie forløber cirka samtidigt som tv-serien, men overlapper den ikke, så man får altså ikke mulighed for at blande sig i den historie vi kender fra serien. Der er mange gode og velskrevne plots i spillet, både i historien man følger, men også i de små side-opgaver, hvor alt fra spænding, dramatik og kærlighed går hånd i hånd og de to historier med Mors og Alester vi følger, passer godt ind i universet og man kunne sagtens forestille sig dem filmet i tv-seriens ånd.

Hvad angår den tekniske opbygning, så har man et evnetræ med passive og aktive evner, som gavner i kamp og man får points at dele ud af, for hvert niveau ens karakter stiger. I bedste Dungeons & Dragons stil får man også mulighed for at sætte point i basis-færdigheder som styrke, smidighed, karisma og flere genkendelige færdigheder, som selvfølgelig forgrener sig ud i plusser og minusser i diverse evner, indkøbsmuligheder og overtalelsesevner.

Som spillet udvikler sig bliver man ofte stillet i afgørende situationer, som kræver handling. I bedste Mass Effect stil er der tre, måske fire, svarmuligheder, som trækker i hver sin retning, og man får altså stor mulighed for at udleve sine indre diktator-drømme eller måske agere som den barmhjertige og gavmilde leder, som de laveste i samfundet vil se op til og det giver tit udslag i den endelige bedømmelser af ens valg.

Kontrollen i spillet er ganske traditionel tredje-person styring, men det fejler desværre stort når det kommer til kampene, som det utvivlsomt gør ret så ofte. Man har mulighed for at aktivere en slowmotion effekt, hvorefter man stille og roligt kan vælge de rigtige træk for at vinde kampene. Det udløser dog desværre lidt af en mavepumper af skuffelse på grund af, at det er som om det hele kører lidt på autopilot. Det er meget besværligt at vælge hvem man kæmper i mod og generelt er det ikke udført særligt inspirerende, så det er ikke sådan, at man ser frem til kampene, men nærmere til de er overstået så man kan komme videre i historien, og det er synd da det er en så stor del af spillet.

Grafikken i Game of Thrones er ikke noget at råbe hurra for. Den er ganske middelmådig og kedelig både i udformning og detaljer, f.eks. har alle de almene borgere tit den nøjagtigt samme hætte over hovedet, bare i forskellig farver, og lignende ting springer en i øjnene igen og igen i løbet af spillet. Jeg savner virkelig noget glød og gnist på den grafiske front og det er ærgeligt, da selve verdenen i hvert fald lægger op til storslåede scenerier og dets lige.

Lydsiden svarer meget godt til det grafiske. Mange ens lyde får det hele til at flyde sammen, men til gengæld gør stemmeskuespillerne det ganske godt, hvor der blandt andet er op til flere skuespillere fra tv-serien med, så har man set tv-serien, giver det selvfølgelig lidt ekstra.

Det skal være absolutte fans af Game of Thrones universet, som skal spille dette spil. Spillet har et godt plot, som passer ind i universet og det giver en ny vinkel på historien. Jeg anser mig selv som forholdsvis fascineret af verdenen, i særdeleshed tv-serien, da jeg ikke er startet på bøgerne endnu, men desværre tiltaler spillet mig ikke ret meget.

Som det er set før, er en fuldendt og meget gennemarbejdet fantasy verden blevet offer for en halvfærdig spilproduktion, der bærer præg af at skulle afsted ud markedet, før tv-sæsonen sluttede, så salget måske kunne skydes lidt i vejret på den konto. Det er ikke godt nok og synd og skam at det så ofte ender på denne måde med film og tv til spil konverteringer.
Game of Thrones

Game of Thrones

UdviklerCyanide