Blades of Time anmeldelse

| Kommentarer (2) |

Blades of Time er efterfølgeren til X-Blades fra 2009, men er den usandsynlige efterfølger din tid værd?

Hånden på hjertet, af alle de spil, som er blevet udgivet denne generation, der kunne have fået en efterfølger, hvem ville så have troet at valget ville være faldet på X-Blades? Jeg gætter på, at det var de færreste, men her står vi, tre år efter udgivelsen af X-Blades med efterfølgeren, Blades of Time.

I Blades of Time tages styringen over Ayumi, en blond, rottehale-bærende skattejæger, hvis logiske sans siger, at den bedste måde at slagte monstre på er med to samuraisværd, iført hotpants, højhælede støvler og bikinioverdel, hvilket ikke ville mit personlige førstevalg til lignende dødsensfarlige aktiviteter. Ayumi lader dog til at have lært noget af tidligere hændelser, for siden X-Blades er hendes modesans blevet en tand mindre promiskuøs. På trods af, at jeg i 2009 gik en stor bue uden omkring Gaijin Entertainments forsøg på at skabe et succesfuldt hack n' slash spil, vælger jeg stadig at tro, at historien i Blades of Time ikke ville have blevet en tand bedre, og mere forståelig af at have prøvet X-Blades.

Blades of Time screenshot 1

Spillet åbner med en sekvens, hvori Ayumi og hendes partner Zero angriber Tyvernes Lau, som de måske eller måske ikke er medlem af, men faktum er at de slagter alle på deres vej, og ved hjælp af en magisk krystal teleporterer de sig til et sagnomspundet land, som efter sigende gemmer på en stor skat. Hvis du allerede her tænker, at det lyder da som et utroligt originalt plot, så kan jeg kun forsikre dig om, at det bliver endnu bedre. Landets navn er nemlig Dragonland, og denne verden byder på to faktioner, The Skyguards som holder til på Sky Island, og den onde hær Chaos, som dominere resten af verden. Originalt er det på ingen måde, hvilket ikke havde været et problem, hvis historien havde været mere end den tynde, og ganske forvirrende, kop te som er tilfældet, hvilket er en skam, for fantasyuniverset omkring historien er faktisk ganske velskabt, og byder på masser af forskellige lokaliteter.

Historien i spillet fylder heldigvis ikke så meget igen, og for et Hack n' Slash spil er det trods alt ikke den vigtigste faktor, men desværre kaster historien nogle andre defekter af sig. Det største problem som relaterer til historien, er dens karakterer, primært Ayumi. På trods af Ayumis brillante egenskaber med et par sværd, lider hun nemlig af en meget, meget ekstrem omgang munddiaré og af svag skizofreni, hvilket på alle mulige måder er en forfærdelig kombination. Gennem hele historiedelen, som vil tage omkring 8 timer at gennemføre, plapre Ayumi konstant løs om alt mellem himmel og jord, og for at gøre det endnu værre, er manuskriptet ikke ligefrem oscarmateriale for at sige det mildt, monologerne er forfærdeligt skrevet. Herudover er kvinden, som ligger stemme til Ayumi, blottet for al form for indlevelse, timing og generelle egenskaber som stemmeskuespillere har, og jeg vil blive voldsomt overrasket, hvis vi havde at gøre med en professionel her. Heldigvis tillader spillet at fjerne både undertekster og lyden til al dialog, hvilket jeg overvejede voldsomt, da jeg er sikker på det ville have gjort oplevelsen langt bedre.

Blades of Time screenshot 2

Grafisk er heller ikke det område, hvor spillets styrker skinner igennem. Ses de fleste af tingene på afstand, ja så ser spillet nogenlunde ud, men så snart kameraet kommer relativt tæt på, vil mudrede teksturer sætte dagsordnen, og generelt ser spillet bare ikke godt ud. Selv med den lettere tvivlsomme grafiske kvalitet, har udviklerne ikke formået at få spillet til at køre flydende, da billedfrekvensen mildest talt er ustabil. Til tider klarede jeg mig igennem boss kampe og situationer, hvor mange fjender var på skærmen på samme tid uden et eneste hik i billedfrekvensen, mens jeg andre gange i simple situationer måtte døje med store dyk, og på enkelte tidspunkter var det så slemt, at jeg kunne tælle billederne mens de kørte forbi, hvilket gjorde det umuligt at spille videre, hvilket bestemt er en skam.

Bag alle fejlene i ovenstående område, gemmer der sig rent faktisk et ganske kompetent spil. Selvom Blades of Time i starten virker simpelt, er der masser af guf at hente senere hen. Efterhånden som der bliver låst op for nye kræfter og evner, er der ganske mange muligheder for at eksperimentere med de forskellige systemer. Som titlen på spillet antyder, har man udover sværsving og cirkelspark, nemlig muligheden for at manipulere med tiden. Med et enkelt tryk på LB skrues tiden nemlig tilbage, og hvad end ens handlinger var før trykket, så bliver disse duplikeret i form af en tidsklon. Systemet tager et stykke tid at vende sig til, men når først det er gjort er mulighederne mange.

Denne taktik kan bruges ganske forskelligt alt efter hvilken type fjende man er oppe imod, nogle fjender kræver naturligvis at man går tilbage i tiden for at kunne besejre dem, hvilket holder spillet friskt, da ikke alle af denne type monstre besejres med samme form for tidsmanipulation. Ydermere deler Ayumi også mere skade ud når hendes klon er til stede, og kombineret med at muligheden for at lave disse kloner tilsyneladende er uendelig, er det et virkelig sjovt og ganske dybt system.

Blades of Time screenshot 3

Vælger man at spille Blades of Time som et mere traditionelt spil i genren, er der også en fin mængde af afveksling at hente her. Basalt set er der kun to angrebsknapper, brugen af svær sker på X, mens brugen af de støvlebeklædte ben sker ved tryk på Y knappen. Heldigvis er magiske kombinationer med til at skabe lidt ekstra variation. Spillet byder på fire slags magi; ild, is, energi, samt muligheden for at lave et lokalt jordskælv. Disse typer af magi udvikles naturligvis jo længere man kommer, og når der er låst op for hele arsenalet er der masser af sjove kombinationsmuligheder. Rammes et frossent monster eksempelvis med ildmagien giver det ekstra skade osv. Desuden formår et relativt pænt antal af forskellige fjendetyper at give kampene et ekstra taktisk pift. Spillet giver også mulighed for at finde forskelligt udstyr, som kan gøre visse evner stærkere. Det er ikke et specielt dybt system, men man får alligevel nok indflydelse, så Ayumi bliver tilpasset individuelle spilpræferencer. På trods af at jeg generelt ikke spiller mange Hack n' Slash spil, formåede Blades of Time på mange måder at underholde mig, og gameplayet er på stort set alle områder virkelig kompetent.

Desværre er der også her nogle fejl som er svære at overse. Blandt andet er der tredjepersons skydespils elementer, og de er mildt sagt ganske elendige grundet den upræcise styring, heldigvis fylder disse elementer ikke meget. Blades of Time indeholder også lidt for mange fejl efter min smag. Indtil flere gange sad jeg fast i objekter, eller svævede hjælpeløst rundt over jorden indtil døden indtraf, hvilket medførte checkpoint problemer, som først stoppede efter mere end en håndfuld dødsfald.

De fleste vil nok være ligeså overrasket som jeg over, at Blades of Time rent faktisk har en mutiplayer-del. Multiplayerdelen minder konceptmæssigt om Xbox Live Arkade spillet Monday Night Combat eller DOTA, som nogle PC spillere muligvis har stiftet bekendtskab med. Desværre var det umuligt for mig, selv efter en heftig søgen vil jeg tilføje, at finde bare en eneste kamp i nogle af spiltyperne, hvilket et eller andet sted ikke kan komme som nogen overraskelse. Det har derfor ikke været muligt for mig, at vurdere multiplayer delen grundigt nok.

Blades of Time screenshot 4

Blades of Time er på mange områder et ganske kompetent spil, gameplayet formår at holde sig friskt, og der er overraskende meget variation at hente i kampene mod monstre, til dem som søger det. Desværre bliver spillets ellers fine idéer trukket ned af en elendig teknisk side, og en uendelig række af større og mindre fejl som til tider kan gøre Blades of Time uspilleligt. Leder man efter et spil af denne type findes der langt bedre bud på markedet, men er man ikke bange for at blive ramt af fejl, og klar på elendigt stemmeskuespil, så kan et køb af Blades of Time til billige penge godt retfærdiggøres.
Screenshots (13)Se flere »
Blades of Time screenshot 1
Blades of Time screenshot 2