I Am Alive

Anmeldt af: Jens Nørup - 11. marts 2012 - kl. 23:31
13 0

Ubisoft kommer her med et anderledes bud på, hvordan et postapokalyptisk overlevelsesspil skal skrues sammen. Spørgsmålet er, om I Am Alive for alvor kan redefinere genren.

Skal man tro på spil- og filmindustrien, ser fremtiden sort ud; vi er blevet trukket igennem den ene dommedagsvision efter den anden og fælles for det hele er, at menneskeheden ikke har mange overlevelseschancer stillet overfor de frådende horder af zombier, mutanter og aliens, der truer vores eksistens.

Derfor er det rart at se at Ubisoft tager en anden indgangsvinkel til katastrofespillet, i deres seneste udgivelse I Am Alive. Vi befinder os i en ikke så fjern fremtid, hvor en verdensomspændende katastrofe, nu kendt som The Event, har udslettet store dele af befolkningen og gjort det meste af planeten ubeboelig.

I Am Alive virker - desværre, meget realistisk i sin visning af hvordan menneskehedens sidste krampetrækninger vil forme sig. Her er ingen zombier eller andre unaturlige eksistenser, men bare en lille håndfuld overlevende, der hver er sig selv nærmest. Centralt for spillet er manglen på alle fornødenheder, der gør at selv en uåbnet sodavandsdåse pludselig bliver meget værdifuld. Du kan være heldig at møde enkelte overlevende, der er venlige mod dig og deler deres sparsomme ressourcer, men oftest render du ind i hærgende bander, der uden at blinke vil slå dig ihjel for at få dine ting.

Vores navnløse hovedperson har rejst tværs over USA for at komme tilbage til sin hjemby Haventon, hvor han håber at kunne finde sin kone og datter. Der er dog gået næsten ét år siden katastrofen, hvilket betyder at hans familie er rejst videre for at komme i sikkerhed. Herfra går spillet igang og vores hovedperson skal hjælpe den lille pige, Mei, og samtidig prøve at finde oplysninger, der kan føre ham nærmere familien.

Størstedelen af spillet foregår som “hent og bring” missioner, hvor du skal arbejde dig igennem Haventons ruiner. Ved siden af din helbredsmåler, er der en staminamåler. Denne viser hvor mange anstrengelser du bruger, for eksempel på at forcere en lodret væg. Når al din stamina er brugt op falder du. Derfor skal man tænke lidt strategisk, specielt ved længere opstigninger. Senere i spillet, kommer man ned i gadeniveau – gaderne er dækket af et tykt lag giftigt støv, der langsomt æder sig ind på din staminamåler, så derfor kan udforskningen af byens gader hurtigt bliver en besværlig affære.

Desværre bliver selve spillet også hurtigt en besværlig og lettere triviel affære. Jeg kan godt lide udgangspunktet i, at vores hovedperson bare er en helt almindelig mand, der prøver at overleve. Derfor kan man tilgive at han har lidt problemer med klatringen, men styringen driller for meget og er til tider meget upræcis, hvilket ind imellem koster et utilsigtet dødsfald.

Samtidig giver det hele ikke rigtig mening, at vores hovedperson er en helt almindelig mand dér, som han siger i begyndelsen, aldrig har affyret en pistol før - for derefter i slutningen af spillet at folde sig ud som en sand dræbermaskine, der uden de mindste betænkeligheder skærer halsen over på fjenderne med et håndelag de bedste slagtere ville misunde.

Kampsystemet er lidt stift, men byder dog på en spændende mulighed; da der er mangel på alt, inklusive ammunition, hører det til sjældenhederne at du har mere end én kugle til din pistol. Ofte har du ingen og må derfor forsøge at bluffe dig ud af alvorlige situationer. Det er en rigtig god idé, men er desværre ikke så tilfredsstillende i praksis. Du kan skræmme de fleste væk ved at vise dem din pistol, men efter et stykke tid vil de angribe, uanset om du allerede har skudt en af deres kammerater, og derfor ender bluff taktikken hurtigt som en kedelig gimmick.

Historien er strengt lineær, og byder ikke på særlig mange svinkeærinder undervejs - du kan gå i én retning, og selvom du ved der er fjender i denne retning, tilbyder spillet dig ingen alternative veje. Sværhedsgraden bliver aldrig voldsom, da du helt i tråd med den lineære handling, meget belejligt altid vil finde ammunition eller smertestillende medicin, hver gang du har behov for det.

Det er den gode gamle Unreal motor der trækker spillet, men rent grafisk er der ikke meget at komme efter. Spillet er holdt i brune nuancer, der skal illustrere det tykke støv, der ligger over hele byen. Man sidder med en følelse af at der er nogle spildesignere, der er sprunget over hvor gærdet er lavest, når store dele af spillet foregår i en tyk støvsky, som gør at du kun kan se 3-4 meter frem.

Det er ikke så tit man taler om dårlig sigtbarhed i spil, men her er det direkte med til at ødelægge oplevelsen. Ofte har du ikke nogen idé om hvilken retning du skal gå og når din staminamåler støt og roligt tømmes når du bevæger dig i det tykke støv, er det en frustrerende opgave at bevæge sig igennem byen.

Værre er dog, måden spillet straffer dig på hvis du dør. Som i andre spil er der forskellige checkpoints man starter forfra ved, hvis man dør - men kun hvis man har et 'retry'. Man starter ud med 3 retry's og bruger et hver gang man dør og når der ikke er flere tilbage, må man begynde fra sidste gang spillet har gemt, i værste fald i begyndelsen af banen. Man kan optjene flere retry's, men det er enormt irriterende at blive sendt tilbage til begyndelsen af en bane fordi styringen driller dig når du skal klatre op ad en væg. Det er heller ikke gennemskueligt hvornår spillet gemmer, derfor risikerer du at miste dine fremskridt hvis du går ud af spillet eller slukker din Xbox på det forkerte sted.

Lydsiden er meget diskret. Selvfølgelig er der meget stille i den ødelagte by, og der er kun en lille smule musik, som gør opmærksom på at staminamåler er ved at være udtømt. Stemmeskuespillet er udmærket, men uden at hæve sig over gennemsnittet. Du kan forvente at bruge 4-6 timer på at gennemføre I Am Alive og derefter er der en survival mode, med færre retry's og færre forsyninger. Men jeg vurderer at det kun er de mest hardcore achievement jægere, der vil gå efter denne.

Alt i alt fremstår I Am Alive som et anderledes overlevelses/katastrofe spil, der ikke formår at følge de gode idéer til dørs. Styringen er tung, grafikken er nok realistisk for billedet af en død storby, men desværre også monotom og kedelig i det lange løb. Min største anke er nok at spillet bliver markedsført som en kamp for overlevelse, hvor dine valg og interageren med andre personer får indflydelse på handlingen – dette fylder meget lidt i selve spillet, hvor dine handlinger ikke har indflydelse på meget andet end din endelige score i slutningen af spillet.

Ubisoft skal dog have ros for at prøve en anden vinkel på genren, men sammen med en uinteressant historier, der efterlader flere spørgsmål end svar og et gameplay, der ofte udfordrer din tålmodighed ender vi desværre på en middelkarakter.
I Am Alive kan købes på Xbox Live Marketplace og koster 1200 MSP.
I Am Alive

I Am Alive