Kinect anmeldelse: Dance Central

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. november 2010 - kl. 11:36
8 0

Nu er der ingen undskyldning; op fra sofaen og ud på gulvet sammen med Dance Central – du vil ikke fortryde det. Vores mest urytmiske mand har testet og er blevet omvendt.

Der er nogle spiltyper, som Kinect helt oplagt er mere egnet til end andre – og man må sige, at fitnessspil og dansespil er to af de genrer, hvor Kinect teknologien virkelig kommer til sin ret. Dance Central er det nyeste spil fra Harmonix, folkene bag Guitar Hero og Rock Band – og det er et dansespil, som virkelig kan få sveden frem på panden, men heldigvis også det store smil frem på læberne.

Spillet indeholder 32 numre fordelt over forskellige genrer, lige fra dance og pop til hip-hop, break dance og R&B. Dog er fokus på lette MTV hits både af nyere og lidt ældre dato. Af kunstnere kan jeg nævne Lady Gaga, Cascada, Kylie Minogue, Jay Sean, Rihana, Basement Jaxx, No Doubt, Nelly Furtado og flaben Snoop Dog. For os som er lidt oppe i årene, er det fedt at kunne danse til Kool & The Gangs ”Jungle Boogie”, Salt ’n Pepa’s ”Push it” eller Technotronics kæmpehit ”Pump it up”. Vil du se den fulde trackliste, så besøg Dance Central websitet fra linket over til højre.

Dance Central indeholder mere end 90 danserutiner (tre til hver af de 32 numre) og over 650 forskellige dansetrin. Jeg er bestemt ikke nogen dansemus og jeg var godt nervøs for, hvordan jeg dog nogensinde skulle lære de forskellige dansetrin uden at komme til skade, men på en eller anden magisk måde, fik Dance Central på ganske kort tid, gjort mig til lidt af en dansebandit.

Spillets træningsdel hedder ”Beat it Down” og denne del skiller ganske enkelt de enkelte danserutiner ad og gentager dem igen og igen og igen, indtil man har lært dem. Først viser instruktøren det enkelte dansetrin og derefter skal man selv kunne gentage det tre gange – klarer man det, går man videre til næste trin (eller man kan øve det samme trin igen) og til slut, sættes alle dansetrinene sammen til en sammenhængende rutine.

Har man derimod problemer med at udføre dansetrinene, så bliver man hjulpet godt på vej. Man kan på instruktørens krop se, hvilken del af kroppen man ikke bevæger korrekt – det vil altså sige, at hvis hans arme lyser en smule op, er det altså ens arme man ikke helt har styr på i forhold til dansen. Hvis man virkelig kæmper med et dansetrin, kan man aktivere ”Slow It Down”, som får spillet til at gå i slowmotion, så man kan nærstudere dansetrinnet og instruktøren kommer nu med ”one-two-left-right” instrukser, så man bedre kan finde rytmen og få udført trinnet korrekt. Jeg var meget overrasket over, hvor effektiv denne træningsdel egentlig var og hvor hurtigt man egentlig får lært danserutinerne, så man skal bestemt ikke være bange for at kaste sig ud i Dance Central, heller ikke hvis man, som jeg, ikke har for 5 kr. rytme i kroppen – det skal Dance Central nok få tævet ind i dig.

Nu kunne det måske lyde som hårdt arbejde og ikke ret meget sjov, med al den træning og øvelse, men sandheden er, at det faktisk er rigtigt sjovt. Så snart man får færten af, hvordan danserutinen skal udføres, får man i høj grad blod på tanden og man får bare lyst til at blive bedre og bedre. Det giver en stor tilfredshedsfølelse, at lave en nær perfekt danserutine til et lækkert diskonummer.

Når man føler sig klar til at optræde med ens danserutine, kaster man sig over ”Perform it!” gamemoden, hvor man altså skal fremføre sit dansenummer. Her skal der være fuld koncentration på og efter at have gennemført ens dans, bliver man vurderet. Spillet vurderer ens dans alt efter om man har udført de rigtige dansetrin, men også hvor præcist man har udført dem. Gennemfører man en optræden, kan man fortsætte med en sværere danserutine til samme nummer – hvilket nok betyder, at man skal en tur tilbage til ”Beat It Down”, for at lære den nye og sværere koerografi – eller man kan kaste sig over et nyt nummer.

Første gang man danser til et nummer, er kun den letteste sværhedsgrad tilgængelig – de højere sværhedsgrader åbnes op, ved at opnå minimum tre stjerner i ”Perform it!” eller få minimum 50% af dansetrinnene udført korrekt i ”Break It Down” i det pågældende nummer. Efterhånden som man kommer igennem spillet, åbner man ligeledes op for nye figurer, specielle udfordringer og nye områder man kan danse i.

Man kan naturligvis også spille mod en af sine venner i Dance Battle. Her skiftes to spillere til at danse til dele af et nummer – spilleren som har flest points, vinder. Men Harmonix har på snedig vis fået blandet et samarbejdselement ind i Dance Battle, for på samme tid som man danser mod hinanden, så samarbejder man også om, at optjene så mange stjerner som muligt, så man sammen låser op for spillets bonusmaterialer. Ganske snedigt. En anden god detalje er, at man som nybegynder sagtens kan danse imod en øvet spiller, da de to spillere kan spille med hver sin sværhedsgrad.

Multiplayerdelen fungerer ganske fint, men den er måske en lille smule tyndbenet – man kunne godt have ønsket sig en decideret party-mode eller en mulighed for, at kunne danse på samme tid og måske danse hinanden ud af banen ved at udføre specielt fede moves eller noget lignende. Som den er nu, fungerer den fint og man får chancen for at grine af ens venner, men så heller ikke så meget mere.

Dance Central har desuden en Workout Mode, som man kan vælge at slå til. Her skal man indtaste sin vægt og så vil spillet løbende regne ud og vise, hvor man kalorier man har forbrændt ved at spille Dance Central. På spillets statistikside, kan man så holde øje med, hvor længe man har danset og hvor meget man har forbrændt og mange andre ting. Det er svært at vurdere hvor præcist denne Workout Mode virker, da der vel er forskel på hvor meget to personer af samme vægt forbrænder ved at udføre den samme øvelse, men det er da en indikation og den kan måske virke som en motivator til at fortsætte.

Grafikken i Dance Central er rigtig flot og meget stilsikker. Alt lige fra intro og menusystem til danserne og omgivelserne oser af stil. Danserne er flot animeret og omgivelserne skifter alt efter hvor godt man klarer sig. Spillets interface er særdeles brugbart, da man, som nævnt tidligere, kan se på danserne hvilken kropsdel man fejler med, man kan se de kommende dansetrin på nogle såkaldte Flashcards og rampelyset på gulvet indikerer, hvor godt man klarer det aktuelle dansetrin. Smukt og velfungerende.

Lydsiden består stort set kun af de 32 numre – og det er vel en smagssag, om man kan lide denne slags musik. Lydeffekterne er dynamiske og ændrer sig alt efter hvor godt man klarer sig og det samme gør musikken, som bliver flad og kedelig når man dummer sig. Alt i alt en fin lydsiden, som leverer det man forventer af et spil af denne type.

Som tidligere nævnt, er jeg bestemt ikke den store dansemus, men Dance Central har gjort et eller andet ved mig. Selv om det kan virke uoverskueligt allerførste gang man spiller det, så er ”Break It Down” delen af spillet særdeles brugbar og man lærer grundigt, men på samme tid på en sjov måde, at danse de forskellige danserutiner. Og når man føler sig klar, kan man skyde den af, enten alene eller sammen med et par venner. Alle 32 numre kan danses i tre sværhedsgrader, hver med forskellige danserutiner, så der er bestemt nok at gå i gang med og Harmonix lover, at de med jævne mellemrum vil frigive nye numre og nye danserutiner til spillet, som vil kunne hentes fra Xbox Live.

Dance Central er det bedste spil jeg endnu har prøvet til Kinect og måske et af de mest underholdende sociale spil jeg har prøvet i år. Multiplayerdelen er måske lidt tynd, men den fungerer som sådan fint. Spillet oser af god stil og nok er man til grin i starten, men inden længe begynder man at ligne er øvet danser, når man skyder den af til mange af tidens, og tidligere tiders, store dansehits.
Kinect anmeldelse: Dance Central

Kinect anmeldelse: Dance Central

UdviklerHarmonix