Alien Breed 2: Assault

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. oktober 2010 - kl. 18:44
2 0

Så er andet kapitel i Team 17’s tre-delte genoplivningsplan af klassikeren Alien Breed udkommet. Små justeringer og tilføjelser, gør Alien Breed 2: Assault svagt bedre end forgængeren.

Alien Breed 2: Assault er fortsættelsen af Team 17’s genoplivning af Alien Breed klassikeren, som den lille engelske udvikler søsatte tilbage i december sidste år med Alien Breed Evolution: Episode 1. Det originale Alien Breed udkom på Amiga tilbage i 1991 – og det var en helt speciel oplevelse, da det bød på en hidtil uset intens stemning samt fremragende grafik og hektisk action. De efterfølgende fem år, udkom der mere end en håndfuld spil i Alien Breed serien, men desværre sluttede det hele brat, med de forfærdelige Alien Breed 3D og Alien Breed 3D II: The Killing Grounds – men nu er der liv i serien igen.

Det er aldrig let at lave nutidige udgaver af klassiske spil, for på den ene side skal man bibeholde originalens kendetegn, men på den anden side, skal spillet også målrettes de moderne spillere. Men det lykkedes faktisk Team 17 ganske godt, at fange stemningen fra de tidligere Alien Breed spil i Alien Breed Evolution og de fortsætter den gode stil i Alien Breed 2: Assault.

Historie er der stadig ikke meget af; rumskibet Leopold er på mystisk vis kollideret med et spøgelsesskib ude i rummet og nu hænger de to rumskibe sammen. Leopold er godt smadret og det brænder - og for at gøre skaden værre, bliver det nu overrendt af aliens af den værst tænkelige art. Man spiller stadig soldaten Conrad, som nu er ombord på det mystiske spøgelsesskib, hvor han skal forsøge at få skibene skilt ad igen. Han bliver guidet igennem spillets fem levels af den kunstige intelligens Mia, som sætter ham til at aktivere computere, genstarte generatorer, slukke ildebrande og naturligvis nedkæmpe horder af grimme aliens. Undervejs støder man på våben, ammunition, granater og medical kits og man gør stadig særdeles klogt i, at passe godt på sin ammunition og bruge medi-kits med omtanke, for der er ikke overvældende mange af dem.

Som noget nyt kan man nu i Intex Systems terminaler, som er placeret rundt omkring, købe ammunition, forskellige typer granater og medi-kits. Man kan ligeledes opgradere sine våben, som f.eks. gør dem kraftigere eller giver mulighed for at genlade dem hurtigere. Muligheden for at købe ammunition og opgradere ens våben og udstyr, er en velkommen tilføjelse til spillet, selv om opgraderingsmulighederne dog er lidt begrænsede.

Et andet sted hvor man ligeledes kunne have håbet på lidt fornyelse, var i gameplayet. Desværre fortsætter spillet meget i den samme, lidt gammeldags, rille som det forrige spil. Man bliver stadig sendt rundt for f.eks. at tænde eller reboote computere, aktivere en gangbro, slukke en generator, åbne en dør eller aktivere det automatiske brandslukningssystem. Man kan dog være helt sikker på, at den sidste dør, som leder ind til den computer eller generator man skal have fat i, altid er låst, så man bliver jaget rundt efter nøglekort eller andre ting, som man mangler for at kunne komme videre i spillet. Man føler hurtigt, at man bliver trukket rundt ved næsen og mod slutningen af spillet, er man nærmest ligeglad med hvad man skal gøre rundt omkring, det går bare ud på at finde frem til ens bestemmelsessted, så man kan få et nyt. Man kan dog gå en smule på opdagelse på rumskibet for at finde ammunition, men i langt de fleste tilfælde, bliver man standset af låste døre, nedfaldne vragdele eller måske en ildebrand. Så der sættes ofte en stopper for ens lyst til at udforske omgivelserne ret meget.

Spillets single player del består nu af tre spilmuligheder; Story Mode, Free Play og den nye Survivor Mode. Story mode består af fem forholdsvis store levels, der hver kan gennemføres på en times tid, alt efter hvor grundig man er. Efterfølgende kan man spille de enkelte levels i den rækkefølge man ønsker i Freeplay. I den nye Survivor Mode lukkes man ind på en mindre afgrænset bane, og her skal man så overleve den ene bølge af aliens efter den anden og forsøge at placere sig så højt på online ranglisten som muligt.

I multiplayer har man mulighed for at spille side om side med en ven i Co-op Assault, enten via Xbox Live Arcade eller lokalt på samme maskine – og også her er der online ranglister. Co-op Assault fungerer som sådan fint, men den byder ikke på noget nyt i forhold til historiedelen.

Præcis som i Alien Breed Evolution: Episode 1, er stemningen i Alien Breed 2: Assault dejlig dyster og mørk. Grafikken er stadig flot og detaljeret, specielt lyskeglen fra ens lygte ser flot ud, men der er ikke de store opdateringer siden det forrige spil. Lydsiden er derimod blevet opdateret en smule og det lyder som om, at der er kommet mere vægt bag lydeffekterne fra f.eks. våbnene.

Alien Breed 2: Assault er den forventede fortsættelse af Alien Breed serien, med få forbedringer i forhold til det forrige spil. Spillet fungerer stadig fint, gameplayet er en lille smule mere varieret men irritationsmomenterne fra forgængeren er der desværre stadig. Det er en fin opdatering at den 19 år gamle klassiker som Team 17 har gang i og jeg ser personligt frem til tredje og sidste afsnit, Alien Breed 3: Descent.

Har man lyst til et underholdende lille actionspil, hvor man kan slå hjernen fra og slappe af, så er de lidt over 70 kr. som Alien Breed 2: Assault koster, givet ganske godt ud.
Alien Breed 2: Assault

Alien Breed 2: Assault