Shank

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 31. august 2010 - kl. 18:26
2 0

Med en helt unik visuel stil og ultravold i Tarantino-stil er Shank et underholdende men også lidt ensformigt bekendtskab. Vi har set nærmere på dette smukke beat ’em up.

Uge 34 på Xbox Live Arcade stod i 2D beat ’em ups tegn; først den uforbeholdne hyldest til 80’ernes pixeltegnede beat ’em ups fra Ubisoft, Scott Pilgrim vs. The World, og nu en moderne fortolkning af den efterhånden uddøde genre, Shank fra Klei Entertainment. Shank er et godt gammeldags 2D beat ’em up, dog i dette tilfælde tilsat en god række kraftfulde våben og en visuel stil, der mest minder om en tegneserie, som den ville se ud, hvis Quentin Tarantino skulle tegne den.

Historie er der ikke meget af i Shank, og den smule der er, er blot et alibi for at dræbe løs til højre og venstre. Man tager rollen som Shank, et tidligere bandemedlem, som er fyldt op med had og hævntørst mod den kriminelle bande, som slog hans kæreste ihjel. Det betyder, at han skal hakke, skyde og smadre sig vej igennem hundredvis af fjender, indtil han kommer til bunds i stakken af bad guys og endelig får fat i bagmanden bag det hele. Historien fortælles via nogle flotte animerede sekvenser, og plottet er skrevet af Marianne Krawczyk, som tidligere har skrevet historien til Sonys God of War spil.

Spillets historiedel består af 20 levels, hvor man kæmper sig igennem bunken af fjender i alt fra støvede landsbyer, neonbelyste horehuse, blodige slagtehuse, gamle fabrikker og på godstoge i høj fart. I Shank er det ikke nok bare at slå ihjel, men også at se godt ud, mens du gør det, så derfor har man en række ganske fede moves til rådighed. Kampsystemet er let at sætte sig ind i, og man kan med rimelig stor lethed strikke en masse imponerende combos sammen. Inden længe vil man desuden rende rundt med krydsede arme, mens man skyder til højre og venstre, man vil sidde på brystkassen af nedlagte fjender, mens man tømmer ens shutgun ned i deres ansigter eller stoppe en granat i bunden på en fjende, for derefter at skubbe ham ind i en gruppe af hans kammerater, blot for at se, at de alle splintres i en stor kødfuld eksplosion. Jo, man dræber med stil, og der bliver ikke lagt fingre imellem, derfor har spillet da også fået en 18+ PEGI-rating – for selv om det hele foregår i en tegneseriestil, er der masser af blod og masser af afrevne lemmer.

Desværre er gameplayet ikke specielt afvekslende – faktisk er det temmelig ensformigt, og ikke ret langt inde i spillet ville man ønske, at der ville ske noget nyt. Gameplayet friskes en lille smule op hen ad vejen, da man i løbet af spillet får adgang til nye våben og dermed nye kills, men man kunne godt have ønsket sig, at man f.eks. havde fået mulighed for at opgradere Shanks egenskaber, så man kunne foretage endnu mere spektakulære drab med de våben, man allerede havde. Historiedelen gennemførte jeg på mellem 5-6 timer (levels varer fra alt imellem 2 minutter til 60 minutter), og selv om gameplayet mod slutningen var noget ensformigt, var jeg faktisk godt underholdt alligevel.

Foruden historiedelen indeholder spillet en co-op mode, som desværre kun kan spilles lokalt. Her spiller Shank side om side med sin partner Falcone, og denne co-op del fungerer som en historiemæssig forløber for selve historiedelen. Her får man adgang til nye levels og nye bosskampe, men ellers er gameplayet stort set identisk med historiedelens, dog har man få co-op specifikke angreb og muligheden for at genoplive sin makker, hvis han skulle være faldet i kampen. Co-op delen fungerer fint, og det er rart at se, at udviklerne ikke bare har taget singleplayerdelen og tilføjet muligheden for at spille to spillere, men at de har lavet en separat co-op del, hvor tingene er skræddersyet til netop co-op. Det er dog for ringe, at det ikke er muligt at spille co-op over Xbox Live.

Shank er en god nyfortolkning af en gammel genre. Den visuelle del af spillet er meget gennemført og utrolig flot, og det er forfriskende at se en stil som denne ført så konsekvent ud i livet. Gameplayet er let at gå til, og efter kort tid dræber man på de mest blærede måder, men desværre er det også temmelig ensformigt, og det vil nok være for meget af det samme for nogle spillere. Jeg var dog godt underholdt langt det meste af tiden, og den unikke stil er med til at fastholde spilleren, da man lige skal se, hvordan næste level ser ud.

Til en pris på 108 kr. (1200 MSP) er Shank god underholdning i en weekends tid, både alene og sammen med en ven i sofaen.
Shank

Shank